اعتبار 200 میلیارد تومانی برای مالچ پاشی در لایحه بودجه 96

22:00 - 25 دی 1395
کد خبر: ۲۶۷۴۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تصویب 1.2 میلیون هکتار عملیات مبارزه با ریزگردها و 10 میلیون هکتار آبخیزداری در کشور در برنامه ششم توسعه خبر داد.
200 میلیارد تومان اعتبار برای مالچ پاشی در لایحه بودجه 96به گزارش گروه اقتصاد ، خداکرم جلالی در جریان بازدید از طرح های مقابله با ریزگردها اظهار کرد: هر هکتار عملیات اجرایی مقابله با ریزگردها حداقل به دو میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

جلالی درباره این پرسش که در طرح های مقابله با ریزگردها چه اقداماتی صورت می گیرد گفت: به تناسب منشایابی کانون های ریزگردها و عوامل ایجاد این شرایط اقدام به نهالکاری، بذرکاری و در برخی از مناطق مالچ پاشی خواهد شد.

وی افزود: در برخی از تالاب های خوزستان که اکنون خشک شده از طریق تامین آب باید اقدام کرد و برای اراضی کشاورزی رها شده باید نسخه جداگانه پیچید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که از ناحیه تالاب های خشک شده کشور نزدیک به یک میلیون هکتار بیابان تولید کننده گرد و غبار ایجاد شده است، تصریح کرد: خشک شدن تالاب های کشور به علت خشکسالی و قطع حقابه های آن، هشدار بزرگی است و باید به حقابه های زیست محیطی توجه کرد.

وی مدیریت منابع آب کشور را برای مقابله با ریزگردها مهم دانست و اظهار داشت: اگر تالاب ها تامین آب نشوند به کانون های گرد و غبار تبدیل خواهند شد.

جلالی در ادامه بر مدیریت چرای دام در عرصه های منابع طبیعی تاکید و تصریح کرد: چرای بی رویه دام در برخی از عرصه های ملی، کانون های گرد و غبار ایجاد می کند و با مدیریت چرا می توان با هزینه کم پوشش گیاهی به منظورجلوگیری از تشکیل ریزگردها ایجاد کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در مورد منشا داخلی و خارجی ریزگردها، اظهار داشت: 10 تا 15 درصد ریزگردها در کشور منشا داخلی و 85 تا 90 درصد منشا خارجی دارد که بیشتر از ناحیه عراق و عربستان صعودی است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: برای پوشش کانون های گرد و غبار و رفع این مساله در استان خوزستان باید طی دو تا سه برنامه اقدام شود.

وی ادامه داد: ما وظیفه خود را در زمینه تثبیت و مهار کانون های داخلی ریزگردها انجام می دهیم، اما در کشور عراق مقابله با این پدیده به دلیل شرایط سیاسی و درگیری با داعش، در اولویت نیست.

جلالی با بیان این که در مرز ایلام با عراق اقدامات مشترکی آغاز کرده ایم، گفت: در این منطقه تولید و تامین نهال توسط اداره منابع طبیعی این استان برای انتقال به عراق و کاشت آن در نواحی مرزی در سطح محدود انجام شده است.

وی تصریح کرد: عربستان سهم عمده ای در ایجاد ریزگردها دارد، اما به علت نوع روابط سیاسی در حال حاضر طرح مشترکی با این کشور نداریم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در جریان بازدید از طرح 608 هکتاری مقابله با ریزگردها در اهواز درباره اعتبارات خرید مالچ به خبرنگار ما گفت: در لایحه بودجه 96 به منظور خرید مالچ 200 میلیارد تومان اعتبار برای 20 هزار هکتار تعیین شده است.

وی قیمت بالای مالچ نفتی را از مشکلات مربوط به طرح های مالچ پاشی توام با نهالکاری در کانون های فرسایش بادی دانست و افزود: قیمت کنونی هر لیتر مالچ نفتی 800 تومان می باشد.
جلالی اضافه کرد: در هر هکتار 10 هزار لیتر مالچ نفتی برای تثبیت تپه های شنی پاشیده می شود.

وی با بیان این که در برنامه اول و دوم توسعه، سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری برای اجرای طرح های مقابله با گرد و غبار مالچ نفتی رایگان از وزارت نفت دریافت می کرد، گفت: با رونق بازارهای خارجی برای خرید مالچ نفتی، این ماده دور ریختنی قیمت پیدا کرد.

جلالی خاطر نشانکرد: هر هکتار مالچ پاشی با توجه به هزینه خرید و عملیات آن 10 میلیون تومان هزینه دارد.

وی اظهار کرد: مالچ پاشی حدود 10 سال موجب تثبیت تپه های ماسه ای می شود.

تثبیت 2.5 میلیون هکتار کانون های بحرانی درجه یک

معاون امور آبخیزداری، مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، وسعت تپه های ماسه بادی کشور در کانون های بحران درجه یک را نزدیک به 7 میلیون هکتار عنوان و اعلام کرد: ظرف 50 سال اخیربا اقدامات انجام شده 2.5 میلیون هکتار آن تثبیت شده است.

دکتر پرویز گرشاسبی در جریان بازدید از طرح 81 هکتاری مالچ پاشی در منطقه گسوان اهواز گفت: در کانون بیابانزایی کشور نزدیک به 250 هزار هکتار مالچ پاشی شده است.

وی مالچ پاشی را آخرین درمان بیابانزایی بر روی تپه های ماسه ای دانست و اظهار کرد: مالچ پاشی برای تپه های ماسه ای بادی با ارتفاع بین 5 تا 10 متر مناسب است.

گرشاسبی در عین حال کل کانون های فرسایش بادی یا ماسه های روان استان خوزستان را 280 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این سطح نزدیک به 70 هزار هکتار را با مالچ پاشی تثبیت کرده ایم.

بیابانزدایی باید اقتصادی شود

وی با تاکید بر این که عملیات بیابانزدایی در کشور باید اقتصادی شود، تصریح کرد: اقتصادی کردن بیابانزدایی با روش های مختلف مانند استفاده از منابع آبی و یا انرژی خورشید قابل اجرا است.

معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: با نصب فتوسل در اراضی بیابانی می توان علاوه بر تولید انرژی خورشیدی از سرعت باد و جابجایی ماسه ها جلوگیری کرد.

وی عمر مفید مالچ را حداقل سه سال برای استقرار پوشش گیاهی عنوان کرد و گفت: تا کنون 15 تا 16 نوع مالچ به ما پیشنهاد و به صورت پایلوت اجرا شده، اما هیچکدام بیش از یک سال دوام نیاورده اند.

گرشاسبی با بیان این که مهار گرد و غبار نیاز به همکاری های منطقه ای دارد، اظهار کرد: تاکنون کنوانسیون ها و مجامع بین المللی نتوانسته اند انسجام لازم را بین کشورها برای مقابله با ریزگردها ایجاد کنند ضمن آن که قوانین محکمی در این زمینه وجود ندارد.

وی در همین حال از اجرای طرح مدیریت جامع با انسجام سازمانی و مشارکت مردم بر روی رود کارون در برنامه ششم توسعه خبرداد و گفت: این طرح با همکاری هفت استان اجرا می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *