رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ممنوعیت به کارگیری دو تابعیتی ها در آمریکا و عراق

12:47 - 26 دی 1395
کد خبر: ۲۶۷۴۵۴
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
سفیر سابق ایران در انگلیس به اشاره به قوانین ایران در خصوص ممنوعیت اخذ تابعیت مضاعف، بیان داشت: در آمریکا هم اتباع کشورهای دیگر تا 7 سال اجازه فعالیت در پستهای مهم را ندارند.

- گروه سیاسی: جلوگیری از فعالیت افراد دو تابعیتی نه تنها، در قوانین ایران بلکه در قوانین بسیاری دیگر از کشورها ممنوع اعلام و تاکید شده دستگاههای مسئول حق به کار گیری و انتصاب افراد دو تابعیتی را ندارند، اگر چه در برخی کشورها هم این ممنوعیت موقتی است، و بعداز گذشت چندین سال افراد مجاز به اخذ مسئولیت در آن کشور هستند.

موضوع برخورد با دو تابعیتی‌ ها در مهر ماه سال جاری به طور جدی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد و با توضیحات وزیر اطلاعات مورد بررسی بیشتر و دقیقتر قرار گرفت.

علوی طی اظهاراتی در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: این وزارت خانه به هیچ عنوان در استعلام‌ها در مورد تابعیت و دو تابعیتی ها کوتاه نخواهد آمد، و حساسیت این وزارتخانه حتی روی مدیرانی است که بعد از مسئولیت اقدام به تابعیت مضاعف و گرین‌کارت و اقامت کردند و به آن‌ها گفته شده که بین این موضوع یا مسئولیت یکی را انتخاب کنند.

ممنوعیت به کارگیری دو تابعیتی ها در عراق و آمریکا

مسئله جلوگیری از انتصاب دو تابعیتی ها در پستهای مدیریتی روز به روز با پیگیری نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی دنبال می شد، و از گوشه و کنار هم خبرهایی می رسید که هنوز در بخشهایی مدیر دو تابعیتی داریم.

از آنجاییکه مهمترین دلیل اصرار نمایندگان بر جلوگیری از انتصاب دو تابعیتی ها، نگرانی از نفوذ بیگانگان و تکرار تجربیات تلخ، خبرنگار میزان هم گفتگویی را با دو تن از سفرای کشورمان انجام داده است، تا مشخص شود، نحوه برخورد سایر کشورها با افراد دو تابعیتی چگونه است.



حسن کاظمی درگفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی ، با تأکید بر اینکه در کشور عراق دوتابعیتی ها نمی توانند مسئولیت های مدیریتی بر عهده بگیرند، بیان داشت: این موضوع مختص ایران نیست و عراق هم از جمله کشورهایی است که در آن نسبت به اخذ مسئولیت توسط دوتابعیتی ها حساسیت وجود دارد.

سفیر سابق ایران درعراق خاطر نشان کرد: مسئله دوتابعیتی ها فقط به داشتن مسئولیت محدود نمی شود و در زمان انتخابات هم اهمیت پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه شرایط عراق به گونه ای است که آنها درگیر موضوعات مهم دیگری هم هستند، اظهار داشت: با همه این اوضاع واحوال اگر بدانند یک تبعه عراقی دارای تابعیت کشوری دیگر است قطعاَ به او مسئولیتی نمی دهند.

ممنوعیت به کارگیری دو تابعیتی ها در عراق و آمریکا

کاظمی قمی تصریح کرد: اینکه کسی دوتابعیتی  باشد و اظهار نکرده باشد موضوع را منتفی نمی کند اگر چه قانون اجازه این کار را نداده است.

سفیر سابق ایران درعراق با اشاره به طرح مسئله جلوگیری از انتصاب دوتابعیتی ها در ایران اظهار داشت: الان شرایط به گونه ای است که به خاطر برخی تهدیدات حساسیت جدی وجود دارد، تا از درون دستگاه ها نفوذ نشود.

سید جلال ساداتیان نیز در این رابطه در گفت  و گو با خبرنگار میزان به وضعیت اشتغال دوتابعیتی ها درچند کشور دیگر پرداخت و گفت: بنابر قانون اساسی هر کشوری افراد می توانند تابعیتی مضاعف داشته باشند اما قانون اساسی ما تک تابعیتی است و افراد فقط می توانند تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند واگر کسی بخواهد تابعیت کشور دیگری را داشته باشد تابعیت او لغو می شود.

ممنوعیت به کارگیری دو تابعیتی ها در عراق و آمریکا

سفیر سابق ایران در انگلیس با بیان چگونگی اشتغال افراد در مناصب دولتی آمریکا و وجود محدودیت ها برای اتباع کشورهای دیگر گفت: هیچ تبعه غیر آمریکایی که توانسته خود را شهروند آمریکایی کند  تا 7 سال نمی تواند نماینده مجلس آمریکا شود که این امر درقانون ما به شکلی دیگر بیان شده و آمده است که فرد باید ایرانی الاصل باشد.

ممنوعیت به کارگیری دو تابعیتی ها در عراق و آمریکا

ساداتیان با اشاره به مباحث طرح شده اخیر در مورد دوتابعیتی ها تصریح کرد: این مسئله در مورد کسانی است که از جایی دیگر آمده اند و تابعیت خود را عوض کرده باشند و تابع جمهوری اسلامی ایران شده باشند، نه کسانی که دوتابعیتی هستند.

وی افزود: دوتابعیتی یعنی کسانی که الان در آمریکا زندگی می کنند و شهروندی آمریکا را گرفته اند و با همان پاسپورت آمریکایی و یا ایرانی سفر می کنند ودر مورد این افراد اگر چه هنگام ترددشان به کشور اغماض صورت می گیرد اما گفته می شود که به اینکه پست مدیریتی ندهید.

سفیر سابق ایران در انگلیس با بیان اینکه درانگلیس و همه کشورهای مشترک المنافع با آن دوتابعیتی بودن افراد پذیرفته شده است، بیان داشت: پاکستان، هند، استرالیا و کانادا دو تابعیتی ها را می پذیرند به این معنی که فرد می تواند هم تابع انگلیس و هم تابع کشوری مثل هند یا پاکستان باشد.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب نسبت به وضعیت دوتابعیتی ها چشم پوشی صورت گرفته، اظهار داشت: هنگامی که این افراد از فرودگاه وارد کشور می شوند، افسر فرودگاه با دیدن پاسپورت آنها پی به وضعیت تابعیت آنها می برد اما چون دستور دارند که برخورد نکنند اتفاقی رخ نمی دهد، اگر چه طبق قانون ایران هیچ تبعه ایرانی حق داشتن تابعیت کشوردیگری را ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *