رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگهداری و پرورش قلب در حال تپش در آزمایشگاه ها

21:36 - 25 دی 1395
کد خبر: ۲۶۷۲۷۸
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
دانشمندان موفق به نگهداری و پرورش قلب در حال تپش در آزمایشگاه ها شدند.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از کلیک، بدون شک پیوند اعضا یکی از سخت ترین انواع جراحی هایی است که پزشکان انجام می دهند. چیزی که این جراحی ها را پیچیده تر می کند، این است که معمولا تعداد اهدا کنندگان کم است و از طرفی خطر زیادی مبنی بر پس زدن عضو پیوندی توسط دستگاه ایمنی بدن وجود دارد. در واقع واکنش دستگاه ایمنی به پیوند عضو جدید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از سخت ترین و پر خطر ترین جراحی های پیوند عضو، جراحی مربوط به پیوند قلب است.

دانشمندان تاکنون تحقیقات و مطالعات زیادی در زمینه جراحی قلب انجام داده اند که هرکدام توانسته است راه گشای بخشی از معضلات مربوط به جراحی این عضو حیاتی در بدن انسان باشد. اخیراً گروهی از دانشمندان بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد راه حل جالبی برای غلبه بر مشکلات ناشی از پیوند قلب یافته اند. آن ها از پوست بدن افراد بزرگسال برای احیا بافت قلب انسان که به خوبی می تواند کار کند استفاده کرده اند. این مطالعه که نتایج آن در ژورنال ها و مجلات معتبر چاپ شده است نشان داده است که دانشمندان در پروش قلب زنده انسان موفق عمل کرده اند. دانشمندان امیدوارند که به زودی یک قلب املا زنده و جدید را از بافت بدن بیماری پروش دهند.

به عقیده بسیاری از دانشمندان اعضا بدن انسان دارای ساختار پیچیده ای است که کپی برداری از این ساختار بسیار سخت است. اما تولید بافتی که سلول های قابلیت رشد را دارند در آزمایشگاه بسیار ساده و راحت است. در این روش دانشمندان سلول های ارگان شخص دهنده را که می تواند با سیستم ایمنی بدن مطابقت داشته باشد را می گیرند. این تحقیق ابتدا بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است و بعد از آن همان روش برای قلب انسان انجام شده است. این مطالعه بر روی قلب ۷۳ اهدا کننده انجام شده است. دانشمندان از سلول های پوست افراد بزرگسال و تکنیک RNA برای تبدیل این سلول ها به پرتوان بنیادی استفاده کرده اند. این سلول ها دو نوع سلول پایه قلبی را تشکیل می دهند.

تصویر متن 1

به محض اینکه بستر آماده شد دانشمندان باید مطمئن شوند که این بستر قابلیت تبدیل شدن به سلول های جدید را دارد. این سلول های تشکیل شده قلبی بر روی بستر قرار داده می شود. در طول هفته قلب با تزریق نوعی محلول غذایی تغذیه می شود و تحت موقعیت های بخصوص و خاص که قلب ممکن است در طول چرخه حیات خود با آن ها مواجه شود قرار داده می شود. بعد از گذشت  این دو هفته بافت قلب به منظور سالم بودن بافت آن و شباهت آن به قلب کامل انسان مورد بررسی قرار می گیرد. در صورت سالم بودن قلب و طی شدن روند به درستی قلب پرورش یافته به محض دریافت شوک الکتریکی شروع به تپیدن می کند.

شاید جالب باشد که بدانید این اولین باری نیست که دانشمندان اقدام به پرورش و رشد قلب تپنده در آزمایشگاه کرده اند. اما می توان گفت در هیچ یک از اقداماتی که تاکنون انجام شده است، هرگز دانشمندان تا این موفق نبوده اند. البته دانشمندان بر این باورند که هنوز تا رسیدن به نتیجه نهایی راه زیادی وجود دارد. به عقیده اعضای این گروه تحقیقاتی هنوز باید مطالعات بیشتری در خصوص بالابردن مدت زمان چرخه حیات این قلب پرورش یافته و از طرفی بالاتر بردن سرعت رشد سلول ها در آن انجام شود.

 



برچسب ها: قلب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *