استولتنبرگ: ناتو باید برای مدت زمان طولانی در "افغانستان" بماند

19:06 - 25 دی 1395
کد خبر: ۲۶۷۲۳۴
ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو اعلام کرده است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید برای یک مدت زمان طولانی در افغانستان بماند.
استولتنبرگ: ناتو باید برای مدت زمان طولانی در به گزارش سرویس بین الملل ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو اعلام کرده است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید برای یک مدت طولانی در افغانستان بماند.

 استولتنبرگ روز گذشته در جریان یک نشست خبری در بروکسل گفت که ما به وعده‌های سپرده شده‌ به افغانستان، متعهد هستیم.

وی افزود: افغانستان با چالش‌های جدی مواجه است و پس از خروج نیروهای بین‌المللی به رهبری آمریکا در سال 1393، گروه طالبان حمله‌هایشان را در این کشور افزایش داده است.

در حال حاضر حدود 13 هزار نیروی بین المللی که بیشترشان آمریکایی هستند در افغانستان حضور دارند که در قالب نیروهای حمایت قاطع به فرماندهی ناتو فعالیت دارند.

دولت افغانستان برنامه‌ واگذاری مسوولیت امنیتی از نیروهای ناتو به نیروهای افغانستان را از سال 2011 آغاز کرد و در سال 2014 همزمان با پایان ماموریت جنگی ناتو در افغانستان، پایان یافت.

پس از سال 2014 نیروهای بین‌المللی فعالیت‌های خود را در بخش آموزش و مشاوره به نیروهای افغانستان در قالب ماموریت حمایت قاطع ادامه داد.

این در حالی است که بازرس ویژه‌ آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش جدیدی نوشت که نیروهای امنیتی افغانستان از اواخر سال 2015 تا آگوست 2016 کنترل 9 درصد از قلمرو تحت نفوذش را از دست داده‌اند.

شبکه یک تلوزیونی افغانستان نوشت: بر اساس یافته‌ها سیگار پس از خروج نیروهای بین‌المللی در سال 2014، نیرو‌های افغانستان تا 27 نومبر 2015 حاکمیت 72 درصد شهرستان‌های را در دست داشتند در حالی که در 28 آگوست 2016 این رقم به 63.4 درصد کاهش یافت.

/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *