رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کل عمرم را در تئاتر گذاشته‌ام/ بازیگران باتجربه تئاتر عرصه را به تجارت باخته‌اند!

8:02 - 27 دی 1395
کد خبر: ۲۶۷۱۵۲
بازیگر فیلم "رسوایی" گفت: من تمام سالهای کاری ام را در نقطه به نقطه کشور تدریس کرده و کل عمرم را در تئاتر گذاشته ام. بعد از این همه تلاش و کار می بینید که در انتهای راه به حال خود رها می شوید. البته من همواره توکلم به خداوند رحمان بوده و همه چیز را از او خواسته ام و هنوز به کارم ادامه می دهم.
امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، در خصوص تثبیت مدیریت در جشنواره تئاتر فجر گفت: ابقای یک مدیر و یا دبیر برای سالهای متوالی با توجه به تجربه ای که از سالیان گذشته به همراه دارد اقدامی مثبت محسوب می شود و البته این به شرطی است که آن شخص مشکل اساسی در برگزاری نداشته باشد.

وی درخصوص دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: خوشبختانه سعید اسدی به عنوان یک مدرس با جریان حال حاضر تئاتر از نزدیک آشنا و همین آشنایی به نظم و ترتیب در برگزاری جشنواره طی دو سال گذشته انجامیده است. ترتیبی که امسال و تجربه جشنواره پیشین از سوی اسدی چند برابر شده است.

بازیگر سریال "رسوایی" با اشاره به جریان فعلی تئاتر افزود: خوشبختانه یا متاسفانه جریان فعلی تئاتر به کل تغییر کرده است. من از سال 56 در جریان کامل تولید تئاتر در ایران از قبیل تولید، خصوصی سازی و ساخت سالن های تئاتر بوده ام. این تغییر در جریان تولید نکات مثبت و منفی دارد که می توان به راحتی آنها را شناسایی کرد.

وی در همین راستا اذعان کرد: در حال حاضر هر هنرمند تئاتر در صورت حضور تهیه کننده می تواند دو یا سه اجرا روی صحنه داشته باشد. حضور تهیه کننده و یا اسپانسر هم مشروط به کسانی است که به سالن آمده و بلیت آن نمایش را خریداری کنند. این جریان در حال حاضر در چرخه است. 

بازیگر فیلم "هیس ..." تاکید کرد: این جریان متاسفانه به قربانی شدن نسل بزرگی در تئاتر منجر شده است. نسلی که سی سال جنگید تا در هر شرایطی چرخ نمایش را به حرکت در آورده و آن را سرپا نگه دارد. مجموع دستمزد و بودجه های اینها را در کنار هم بگذارید به اندازه شش ماه دستمزد بازیگران کنونی نیست. این نسل در چرخ دنده های این تئاتر قربانی شد. البته من نمی خوام نقش قربانی در این چرخه را داشته باشم و به همین دلیل همچنان با قدرت به کار ادامه می دهم. فرق تنها در زمان است چون دیگر نمی توانم 14 ساعت تمرین کنم زیرا تمرین هایم را قبلاً انجام داده ام.

وی ادامه داد: من تمام سالهای کاری ام را در نقطه به نقطه کشور تدریس کرده و کل عمرم را در تئاتر گذاشته ام. بعد از این همه تلاش و کار می بینید که در انتهای راه به حال خود رها می شوید. البته من همواره توکلم به خداوند رحمان بوده و همه چیز را از او خواسته ام و هنوز به کارم ادامه می دهم.

کارگردان نمایش "شب رجعت" سیطره تئاتر تجاری را گسترده خواند و بیان کرد: وضعیت موجود در تئاتر کشور باعث شده تمام گروه های جوان و کسانی که به تجربه فکر می کنند عرصه را باخته و همه چیز را به جریان تئاتر تجاری واگذار کنند. تئاتر تجاری تئاتر سرمایه داری است. بحثی که در تئاتر آزاد هم به خوبی به چشم می خورد. وقتی سرمایه داران با این گردش های مالی وارد عرصه می شوند طبیعی است که دیگر برای جوانان و گروه های دانشجویی جایی وجود نداشته باشد.

امیر دژاکام هنر را نیازمند توجه بیشتر دانست و خاطرنشان کرد: باید به جوانان عرصه هنر بهای بیشتری داده شود تا تجربه کنند. تا بتوانند اشتباه کنند و بعد ها این اشتباه را جبران کنند. با وضع موجود و بودجه هایی که منصفانه تقسیم نمی شود کار برای بچه های تئاتر بسیار سخت شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *