میزان صادرات غیرنفتی در استان مرکزی ۳۳ درصد رشد داشته است

1:20 - 25 دی 1395
کد خبر: ۲۶۶۹۹۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
استاندار مرکزی با بیان اینکه اراک و خمین با معضل بیکاری روبه‌رو است گفت: میزان صادرات غیرنفتی در ۹ ماه اخیر به‌ لحاظ ارزشی ۳۳ درصد رشد داشته است.

میزان صادرات غیرنفتی در استان مرکزی ۳۳ درصد رشد داشته استبه گزارش گروه سیاسی ، محمود زمانی قمی در نشست ستاداقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور وزیر کشور در استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به نقش برجسته اراک در اقتصاد ملی اظهار داشت صنایع کوچک متوسط و مادر در اراک به عنوان یک استان صنعتی مستقر شده‌اند به دنبال نام‌گذاری سال به اقتصاد مقاومتی از سوی ریاست جمهوری با تشکیل نخستین جلسه اقتصاد مقاومتی در استان شروع به فعالیت کرد.

وی افزود: با اقدامات مدبرانه دولت و بسیج کردن امکانات و دخیل دادن سازمان‌های تامین اجتماعی، مالیات و بانک‌ها در سال قبل یک واحد صنعتی با 2 هزار پرسنل انسانی تعطیل شده بود با افزایش 250 نفر نیروی انسانی دوباره شروع به‌کار کرد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: امروز سی و سومین جلسه اقتصاد مقاومتی است که در استان برگزار می‌شود و درصدد اثبات خروج از شرایط قبلی و بهبود وضعیت هستیم اگر چه با جرات می‌گوییم واحدهای تولیدی عاری از مشکلات نیستند.

زمانی‌قمی بیان کرد: در 9 ماهه امسال 172 پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری 464 میلیارد تومان با اشتغال‌زایی هزار و 573 نفر صادر شده و به بهره‌برداری رسیده است از لحاظ تعداد 28 درصد و از لحاظ سرمایه‌گذاری 81.3 و از نظر اشتغال‌زایی 38.6 بوده است که نخستین علامت پس از توافق هسته‌ای و برجام و علاقه به سرمایه‌گذاری در استان صنعتی مرکزی کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: در این مدت 9 ماهه امسال 400 جواز تاسیس صنعتی با سرمایه‌گذاری 6 هزار و 183 میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال‌زایی 14 هزار و 500 نفر توسط سازمان صنعت و معدن صادر شد.

استاندار مرکزی افزود: در حوزه صنایع و معدن استانی مستعد به لحاظ ذخایر معدنی و تنوع هستیم که 30 پروانه اکتشاف و 10 پروانه بهره‌برداری در حوزه معدن صادر شد.

زمانی‌قمی ادامه داد: میزان صادرات غیرنفتی در 9 ماه اخیر به لحاظ ارزشی 33 درصد رشد داشته است که متوسط هر تن کالای صادراتی استان 748 دلار است و این در حالی است که متوسط یک تن کالای صادراتی در کشور 343 دلار و ارزش واردات 197 میلیون دلار است که این واردات شامل مواد اولیه برای تولید و نوسازی و ورود قطعات ماشین‌آلات جهت نوسازی کارخانه‌هاست و این نشانگر فاصله گرفتن استان از خام فروشی است.

وی بیان کرد: به رغم شرایط ارتباط ما با کشورهای خارجی که در گذشته با 48 کشور مراوده داشتیم تحت تاثیر تاریخی توافق هسته‌ای و برجام امروزه این تعداد به 56 کشور رسیده است.

زمانی‌قمی با اشاره به کاهش محدودیت‌ها در زمینه واردات گفت: در واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع استان پس از اجرای برجام براساس بررسی‌ها و بازدیدهای انجام گرفته از 95 واحد صنعتی مشاهده شد که 35 درصد از این واحدها به نوسازی اقدام کرده‌اند که اکثر این واحدها که محصولات آنها جنبه صادراتی دارد رشدی معادل بین 15 تا 60 درصد تولید را داشته‌اند.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: در گشایش اعتبارات اسنادی در مقابل صدور عوارض ارزی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم و تنها در 9 ماه اول سال 95 بانک توسعه صادرات 90 میلیون دلار LC و 15 میلیون دلار حواله ارزی باز کرده است که در سال گذشته به دلیل تنگناهای ارتباطی با دنیا این نسبت معکوس بود.

زمانی‌قمی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی که مذاکراتشان به توافق رسیده است ادامه داد: برخی از این توافق‌نامه‌ها در وزارت اقتصاد در حال بررسی است تا مجوزشان صادر شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: از میان این سرمایه‌گذاران می‌توان به شرکت استرالیایی که اقدام به احداث یک نیروگاه بادی به ظرفیت 450 مگابایت و همکاری با شرکت ماشین‌سازی اراک در زمینه تولید تجهیزات با سرمایه‌گذاری بیش از 500 میلیون دلار  اشاره کرد همچنین شرکت NPP در شرکت هپکو سرمایه‌گذاری کرده که امیدواریم به نتایج مطلوبی برسد.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری یک شرکت از کره جنوبی اولین پالایشگاه پلاسمای خون در خاورمیانه در شهرستان زرندیه در حال تاسیس است که در حال حاضر عملیات اجرایی آن آغاز شده و همچنین قرارداد سرمایه‌گذاری یک شرکت بلژیکی در 5 نیروگاه کشور که در استان مرکزی قرار دارد منعقد شده است.

استاندار مرکزی با اشاره به اجرای دیگر طرح‌های صنعتی در استان مرکزی تصریح کرد: احداث 5 نیروگاه تولید برق از انرژی خورشیدی به ظرفیت 85 مگابات با سرمایه‌گذاری 170 میلیون دوار و طرح توسعه الیاف شیشه در شهرستان دلیجان با سرمایه‌گذاری حدود 37 میلیون یورو معادل 20میلیارد تومان از سوی یک شرکت آلمانی از دیگر سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.

زمانی قمی با اشاره به معضل بیکاری گفت: ما همچنان در شهرستان اراک و خمین از  معضل بیکاری رنج می‌بریم و همان منابعی که تعیین‌کننده نرخ بیکاری است از نرخ بیکاری در این شهرها گزارش می‌دهد و براساس اعلام رسمی آمار ایران نرخ بیکاری در استان در بهار امسال 7.5 درصد است که نسبت به نرخ بیکاری استان در بهار 94 که 10.3 بوده به میزان 2.8 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین نرخ بیکاری استان در تابستان 95 معادل 6.7 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه 0.8 درصد کاهش پیدا کرده است و امروز بر اساس اعلام رسمی مرکز آمار استان مرکزی پایین‌ترین نرخ بیکاری کشور را دارد.

استاندار مرکزی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه تولید و رونق گفت: سهم استان در حوزه تولید و رونق 443 میلیارد تومان بوده و تعداد متقاضیان ثبت نامی بالغ بر 1500 نفر بوده است که حدود 1000 نفر جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند و 299 نفر از سوی بانک رد شده‌اند.

زمانی قمی اضافه کرد: تعداد طرح‌های مصوب بانک‌ها 424 طرح و تعداد طرح‌های پرداخت شده 320مورد با مبلغ 279 میلیارد تومان و تعداد طرح‌هایی که توسط خود بانک‌ها به صورت مستقیم پرداخت شده  207.5 میلیارد تومان است که در مجموع 486.5 میلیارد تومان برای رونق تولید به واحدهای تولیدی اعتبارات تخصیص داده شده است.

استاندار مرکزی بیان کرد: از 170 واحد تولیدی که به آنها اعتبارات پرداخت شد بازدید به عمل آمده است که البته حدود 70 واحد از این تعداد واحدهای تولیدی از حساسیت بیشتری بهره‌مند بوده اند که این وام ها در سر جای خودش هزینه شده باشند و در این 170 واحد تولیدی علاوه بر اشتغال‌زایی ثابت، 600 اشتغال جدید هم ایجاد شد که این سرمایه در گردش در ماه‌های پایانی سال بیشتر جلوه‌گر بوده است.

زمانی‌قمی خاطرنشان کرد: تعداد جلسات برگزار شده در رفع موانع تولید 53 جلسه و از  528 مورد مصوبات گزارش شده  238 مورد آن اجرا شده است و 290 مورد در دست پیگیری است که البته برخی آنها قابل اجرا نیست.

وی بیان کرد: در حوزه بررسی مسایل مربوط به صنایع مادر که البته به‌طور قطع با برگزاری یک جلسه نمی‌توان برطرف شدن مشکلات صنایع بزرگ را طلب کرد البته تصمیماتی گرفته شد که بخشی از این تصمیمات به وزارت صنعت و معدن و برخی به بخش‌های دیگر مرتبط می شود که خود را متعهد به پیگیری همه این مصوبات می‌دانیم.

استاندار مرکزی با اشاره به ضرورت پذیرش نقد در برنامه‌های اقتصادی گفت: همان گونه که به حوزه سیاسی، سیاست‌های تخریبی وارد می‌شود به حوزه اقتصادی هم ورود پیدا می‌کند این در حالی است که آموزه‌های دینی ما بر پذیرش نقد تاکید دارند اما باید توجه کرد که نقد و تخریب متفاوت از یکدیگر هستند زیرا تخریب هیچ نکته مثبتی برای کشور در بر ندارد.

وی ادامه داد: درست است که در بحث برجام دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد اما اینکه بگوییم برجام یک عمل منفی بوده و یا هیچ تاثیر مثبتی در جامعه نداشت بی‌انصافی است زیرا ما دلایل متقن برای اثبات تاثیرات مثبت برجام در جامعه داریم.

زمانی قمی ادامه داد: تورم 43 درصدی در دولت یازدهم به زیر 10 درصد رسیده است و مسیری که دولت شروع کرده مسیر درستی بوده که بخشی از مشکلات را برطرف کرده است.



ناشناس
|
-
|
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
بنام خدا، بايد با همه كشورهاي جهان رابطه اقتصادی داشته باشيم. چرا بازار زعفران را به طور گسترده در جهان رونق نميدهيم؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *