رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برخی از بانک‌های دولتی به سپرده‌خوری سوق پیدا کرده‌اند/ خصوصی‌ها تنها به فکر جیب سهام‌داران

11:13 - 23 دی 1395
کد خبر: ۲۶۶۴۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یکی از موضوعات مهم حوزه بانکداری در چند وقت اخیر اصلاحات در قوانین بانکداری کشور است که برخی از کارشناسان بر این باورند که ساختار بانکی با نگاه بر مسائل مالی باید تغییر کند.
برخی از بانک‌های دولتی به سپرده‌خوری سوق پیدا کرده‌اند/ خصوصی‌ها تنها به فکر جیب سهام‌دارانبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در چند وقت اخیر نگاه کارشناسان حوزه پولی و بانکی به قوانین، دستورالعمل‌های اجرایی و آئین نامه‌های نظام بانکداری معطوف شده و برخی بر این باورند که باید اصطلاحاتی در زمینه بانکداری صورت گیرد و برخی دیگر بر این باورند که قوانین بانکداری مشکل خاصی ندارد و تنها باید در زمینه چارچوب‌های ارائه تسهیلات تجدید نظر شده و معیارهای مناسبی طراحی شود.

در این رابطه بهاالدین حسینی‌هاشمی کارشناس بازار پولی و بانکی به میزان، گفت: از نظر آئین نامه، قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی اندکی مشکل وجود دارد.

وی با بیان اینکه در تعریف بانک، واسطه‌گری وظیفه اصلی بانک است، خاطرنشان کرد: در سطح جهان بانکداری بر پایه واسطه‌گری انجام می‌شود برای حذف ربا نیاز به قوانین احساس می‌شود که در مجموع می‌توان گفت، فضای بدون ربا حذف قوانین دست و پاگیر را به همراه خواهد داشت.

حسینی‌هاشمی، بیان کرد: در شرایط فعلی بانکداری دچار معضل است و نیاز به آن است تا ساختار بانکی با نگاه به مسائل مالی تغییر کند.

وی گفت: در حال حاضر 10 درصد سپرده قانونی در اختیار بانک‌ها نیست و از سوی دیگر 30 تا 40 درصد منابع بانکی قابل وصول نیست و نباید این میزان از منابع بانکی را در نقدینگی محاسبه کرد و در این مسائل نیاز به اصلاحات وجود دارد.

این کارشناس بازار پولی و بانکی خاطرنشان کرد: در بانک‌های خصوصی ساختار مدیریتی نیاز به اصلاحات دارد چون در ظاهر قوانین در هیئت مدیره بانک‌ها رعایت می‌شود اما در واقعیت اتفاق دیگری رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در ساختار سرمایه و مالی بانک‌ها مشکلات وجود دارد، گفت: در حال حاضر باید بانک‌ها به فوریت مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند و این در حالی است که بانک‌های دولتی در حال حاضر به جای سپرده گیری به سمت سپرده خوری حرکت کرده‌اند و باید سهام داران به کمک بانک‌ها بیایند.

حسینی‌هاشمی افزود: در کنار این موارد، رقابت‌های ناسالم، حضور موسسات غیرمجاز و تفکر ناصحیح برخی از بانک‌های خصوصی مشکلات نظام بانکداری را رقم زده و این در حالی است که با کاهش نرخ سود بانکی هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور نداشته و باید اگر بانکی دارای سرمایه واهی است، ادغام شده و بدهی‌های دولتی به بانک‌ها بپرداخته شود.

با این تفاسیر می‌توان گفت، حال فعلی بانک‌ها آنچنان خوب نیست و نیاز است تا فکری به حال و احوال بانک‌ها شود و از سوی دیگر در سطح مدیریتی بانک‌ها نیاز به تغییر تفکر وجود دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *