حفظ حریم خصوصی از مزایای اجرای سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی است

8:40 - 21 دی 1395
کد خبر: ۲۶۵۸۰۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
پوریانی با اشاره به مزایای فراوان اجرای سامانه ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی گفت: یکی از فواید اجرای سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی حفظ حریم خصوصی افراد است.
عباس پوریانی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی بر لزوم ثبت نام همه مردم در سامانه ابلاغ اکترونیک اوراق قضایی تاکید کرد و گفت: یکی از کارهای خوب قوه قضائیه در اجرای ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری بحث ایجاد سامانه ابلاغ الکترونیکی بوده است. 

وی گفت: موضوعی که از سوی ریاست قوه قضائیه طراحی شده و آن را به استان‌های کشور ابلاغ کردند. البته در این زمینه اطلاع رسانی شده است اما به اندازه کافی نبوده است.

این مقام قضایی گفت: با توجه به فواید و مزایای این طرح از مردم خواستاریم که نسبت به ثبت نام در این سامانه توجه بیشتری کنند.

پوریانی بیان کرد: اکثر مردم فکر می‌کنند که ثبت نام در این سامانه برای طرفین دعوی و کسانی است که که دارای پرونده قضایی هستند. اما این گونه نیست، بلکه همه افراد جامعه باید نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.

رئیس کل محاکم تهران اظهار کرد: افرادی که در سامانه ثنا ثبت نام کنند در صورتی که بعدها کسی از او در مراجع قضایی شکایتی را مطرح کند از طریق پیامک و یا ایمیل از آن دعوای مطرح شده آگاه خواهند شد. 

وی بیان کرد: از طرفی موضوعاتی مثل اینکه ابلاغ به دست من نرسیده است و امثال آن دیگر برطرف خواهد شد و با ثبت نام در این طرح از شکایت مطرح شده باخبر شده و خود را برای پاسخگویی به ادعای مطرح شده از سوی خواهان آماده می‌کند.لذا مردم باید به این موضوع دقت نظر بیشتری داشته باشند. 

این مقام قضایی تصریح کرد: این طرح برکات زیادی دارد. از جمله اینکه هزینه‌های قوه قضائیه را کاهش می‌دهد. همچنین این طرح باعث می‌شود که وقت‌های رسیدگی تجدید نشوند. چون یکی از مشکلات ما در روند رسیدگی ها این است که نسخه ثانی دادخواست ارسال نمی‌شود و نهایتا باعث اطاله دادرسی می‌شود.

پوریانی توضیح داد: اما با اجرایی شدن این سامانه اطاله دادرسی کاهش می‌یابد و این امر هم به سود قوه قضائیه و هم به نفع مردم است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: این طرح علاوه بر فواید بیان شده فایده‌ای دیگر دارد که آن هم در مسائل و پرونده‌های خانوادگی نمایان می‌شود.

وی گفت: خیلی از خانواده‌ها و افراد تمایل ندارند که افراد دیگر مثل هم محله‌ای ها و همسایگان از مشکلات خانوادگی و پرونده خانوادگی آنها مطلع شوند. با ثبت نام در این سامانه دیگر ماموری به منزل طرفین دعوا برای ابلاغ مراجعه نمی‌کند و طرفین از طریق پیامک از ابلاغ خود مطلع می‌شوند یعنی حفظ حریم خصوصی با اجرا شدن این سامانه میسر می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *