معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام تسلیت صادر کرد

4:05 - 21 دی 1395
کد خبر: ۲۶۵۶۷۸
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی درگذشت عالم متقّی، مبارز نستوه، خادم القرآن، یار دیرین امام و انقلاب آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی را به عموم هموطنان بویژه جامعه قرآنی تسلیت عرض کرد.
به گزارش گروه فرهنگی ، متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانیبه شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت جانگداز عالم متقّی، مبارز نستوه، خادم القرآن، یار دیرین امام و انقلاب آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی را به عموم هموطنان بویژه جامعه قرآنی تسلیت عرض می¬کنم.

یادگار گرانقدر این اندیشمند در روزهای سرد و تاریک زندان که با جمع¬آوری مداخل تفسیر راهنما نورانی شد، امروز در دسترس محققین و پژوهشگران قرار دارد. او که با الهام از آیه شریفه: «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»به قم مهاجرت نمود در برابر ظلم و ستم ایستادگی کرد و از عمر با برکت خود بیش از ٥ سال را در زندان¬ها به سر برد و گفت: «قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَأَکُنْ مِنَ الْجَاهِلِینَ» و پس از رهایی در خدمت امام و مردم قرار گرفت. در کنار امام مرتب فریاد می¬زد که: «وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَى قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ» و در دوران جنگ در کنار رزمندگان، آیات جهاد و شهادت را خواند که: «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِنْ لَا تَشْعُرُونَش».

آیت الله هاشمی با صبوری و متانت در برابر مشکلات واژه صبر و شرح صدر را معنا کرد و در برابر زشتی¬ها آیه شریفه: «ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ السَّیِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَصِفُونَ» را مشی خود قرار داد و به این مقام نرسید مگر به صبر «وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ»
در عشق به قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) سستی به خود راه نداد، ولایتمدار بود و همواره در راه ولایت گام برمی¬داشت، خستگی نداشت و شکرگزار نعمت¬های خدا بود و در پایان عمر  مثل پیر مراد خود با قلبی آرام و ضمیری مطمئن خود مفسّر این آیه شد که: «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً». غفران و رحمت خداوند بر او باد.

ما ضمن عرض تسلیت، از مردم شریف بویژه جوانان می¬خواهیم که در راه مبارزه با ظلم و جهل، با انس با قرآن کریم محیط زندگی خود را نورانی کنند.
 
معاونت قرآن و عترت




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *