رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سرمایه گذاری آمریکا و عربستان درجیبوتی برای تسلط بر باب المندب

7:31 - 28 دی 1395
کد خبر: ۲۶۵۲۷۲
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
دستمالچی با اشاره به موقعیت تنگه باب المندب برای تردد کشتی های عربستان از دریای سرخ به آبهای آزاد و کنترل آن به دست انصارالله یمن گفت: عربستان برای تسلط به این تنگه در حال تأسیس پایگاه های دریایی در جیبوتی است.

به گزارش گروه سیاسی ، اگرچه کشور یمن به دلیل وسعت کوچک خود نسبت به عربستان سعودی، همچنان مورد آماج حملات بی رحمانه آن بوده است، اما برخورداری از موقعیت جغرافیایی که به واسطه تنگ باب المندب برای آن به وجود آمده است، کار را برای متجاوزان آل سعود مشکل کرده است.

تنگه باب المندب مرز آبی باریکی است که بین یمن و جیبوتی قرار گرفته و خلیج عدن را به دریای سرخ متصل کرده است.

سرمایه گذاری آمریکا و عربستان درجیبوتی برای تسلط بر باب المندب

بسیاری از کارشناسان معتقدند هدف اصلی از جنگ یمن جلوگیری از نفوذ رقبای عربستان بر تنگه باب المندب و خلیج عدن است.

گفتنی است، خروج محموله های تجاری عربستان تنها از دو مسیر میسر است! یکی از خلیج فارس و تنگه هرمز که کنترل آن در دست ایران است و دیگری دریای سرخ و تنگه «باب المندب» که کنترل این تنگه هم در دست یمن است.

بنابراین تسلط بر باب المندب برای مقابله با ایران هم که می تواند تنگه هرمز را به روی محموله های نفتی و کشتیرانی بین المللی ببندد دارای اهمیت است.

از سویی دیگر با به دست گرفتن کنترل تنگه باب المندب توسط نیروهای آل سعود کشور یمن از شمال، غرب و جنوب به محاصره کامل نیروهای نظامی آل سعود درخواهد آمد و تنها راه ارتباطی آن بخش کوچکی از مرز مشترک آنها با عمان خواهد بود.

تنگه باب المندب برای یمن از دو بعد دارای اهمیت است، یکی اهمیت استراتژیک آن است، که در صورت تسلط بر آن، ناوگان دریایی عربستان به راحتی می تواند نوار جنوبی یمن را به محاصره کامل درآورده و بر شدت حملات خود بیافزاید، و دیگری اهمیت اقتصادی آن به دلیل وجود منابع نفتی فراوان است.

گفتنی است روزانه بیش از ۴٫۷ میلیون بشکه نفت از تنگه پررفت‌وآمد باب المندب عبور می‌کند.

اهمیت منابع نفتی یمن به قدری است که چندی پیش «پیتر رابرتس» تحلیلگر ارشد اندیشکده «روسی» در این زمینه گفت: «بخش اعظم نفت و گاز مورد نیاز انگلیس از این منطقه عبور می‌کند و هرگونه مانعی در این مسیر منجر به قطع جریان برق در انگلیس خواهد شد.»

در حال حاضر حکومتهای دیکتاتوری مغرب ، امارات عربی متحده ، کویت ، بحرین ، اردن ، قطر ، پاکستان ، مصر ، سودان که نشانی از دموکراسی در کشورشان یافت نمی شود، به سرکردگی عربستان سعودی، و به بهانه تحمیل دموکراسی به مردم یمن، شبانه روز این کشور را زیر بارش بمب و آتش قرار داده اند تا بر منابع نفتی این کشور کوچک تسلط یابند.


سرمایه گذاری آمریکا و عربستان درجیبوتی برای تسلط بر باب المندب

چندی پیش نیروهای انصار الله یمن در پاسخ به مداخله جویی های امارات، یک کشتی اماراتی را مورد اصابت موشک قرار می دهند، که این اقدام با واکنش آمریکایی ها روبرو می شود.

در مقابل آمریکا هم بنا بر خوی مداخله گری خود، دو ناوشکن را به‌همراه ناو «پونس» که به عنوان یک پایگاه شناور برای عملیات ویژه به‌کار می‌رود، به تنگه باب‌المندب اعزام می کند تا از این طریق آزادی تردد کشتی‌ها در باب‌المندب و خلیج عدن را تامین کند.

گفتنی است، در صورتی که حمله‌های دریایی از سوی انصارالله افزایش یابد، نیروهای دریایی آمریکا و دیگر کشورهای غربی راهی نخواهند داشت جز اینکه کشتی‌ها و نفت‌کش‌های عبوری از تنگه باب‌المندب و آب‌های اطراف آن را اسکورت کنند.

سال گذشته نیز نیروهای یمنی در یک عملیات موشکی پاسخی به آمریکایی ها دادند که سبب شد، ۴۲ نفر از مزدوران بلک واتر آمریکا کشته و 3 بالگرد آپاچی و ۴۰ خودروی نظامی، آنها  هم منهدم شوند.

سفیر سابق ایران در لبنان در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی ، با تأکید بر حساسیت استراتژیک تنگه باب المندب گفت: اهمیت این تنگه مانند تنگه هرمز و کانال سوئز است.

احمد دستمالچی با بیان اینکه این تنگه از قدیم الایام تحت کنترل دولت یمن بوده است، اظهار داشت: اکنون به خاطر نزاعی که بین یمن و عربستان بر سر کنترل این تنگه بوجود آمده درگیری ها شدت زیادی پیدا کرده است و چون انصارالله در یمن حاکمیت پیدا کرده است عربستان نمی خواهد این تنگه در اختیار یمنی ها باشد و به خاطر این موضوع به شدت اقدام به جنگ و خونریزی می کند.


سرمایه گذاری آمریکا و عربستان درجیبوتی برای تسلط بر باب المندب


وی با اشاره به اینکه در طول مدت تجاوزات عربستان به یمن هیچ گاه نتوانسته اند کنترل تنگه باب المندب را به دست بگیرند، بیان داشت: عربستان یمن را حیات خلوت خود می داند و از نظر امنیتی اهمیت فوق العاده ای برای آن قائل است و برایش مهم است که چه حاکمیتی در آنجا حضور داشته باشد.

دستمالچی با اشاره به توجهاتی که اخیراَ از سوی عربستان به جیبوتی شده است، بیان داشت: آن سوی دیگر تنگه باب المندب کشور جیبوتی قرار دارد که از دیرباز اسرائیل هم نسبت به آن منطقه حساس بوده و چشم طمع داشته است و الان هم عربستان به دنبال تأسیس پایگاه های دریایی در این منطقه است.

سفیر سابق ایران در لبنان با تاکید بر اینکه آمریکا و عربستان در حال نفوذ در جیبوتی هستند، اظهار داشت: آنها می خواهند از این طریق کنترل باب المندب را به دست بگیرند و از آنجایی که جیبوتی کشوری کوچک وضعیف است هر کس به او کمک کند به سمت او می رود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عربستان و آمریکا برای به دست گرفتن کنترل تنگه باب المندب تلاش می کنند روابط دوستی خود با جیبوتی را افزایش دهند تا سرانجام بر این تنگه استراتژیک تسلط پیدا کنند.

 





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *