تالار انزلی مرجع قیمت سی آی اس، قفقاز و آسیای میانه می شود

10:26 - 27 مرداد 1393
کد خبر: ۲۶۵۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: تالار انزلی مرجع قیمت سی آی اس، قفقاز و آسیای میانه می شود.

: مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: تالار انزلی مرجع قیمت سی آی اس، قفقاز و آسیای میانه می شود.

حسین پناهیان در مراسم افتتاحیه تالار بورس کالا در منطقه ازاد انزلی گفت: یکی از برنامه های اصلی بورس کالا در سال جاری توسعه منطقه ای بورس کالاست به طوری که در اردیبهشت امسال تالار مشهد برای معاملات آتی زیره سبز افتتاح و همچنین تالار اختصاصی بورس کالا در منطقه آزاد انزلی راه اندازی شد.

وی افزود: یکی از مشکلات کنونی کشور ما این است که در تعیین قیمت کالاهایی که در تولید آنها دارای مزیت نسبی هستیم نقشی نداریم که بورس کالا در زمینه مناطق آزاد به دنبال رفع این مشکل است.

پناهیان اظهار کرد: قبل از تاسیس تالار بورس کالا در جزیره کیش، قیمت های قیر ایران در پاکت های در بسته و به دور از منافع ملی کشور تعیین می شد اما از حدود دو سال پیش که شاهد صادرات مستمر قیر از تالار بورس کالا به بازارهای جهانی هستیم، نشریات و مراجع معتبر بین المللی به قیمت های قیر ایران استناد می کنند و به نوعی به مرجع قیمت قیر در منطقه تبدیل شده ایم.

وی با اشاره به اینکه این روند در خصوص سنگ آهن صادراتی با عیار زیر 60 درصد نیز مشاهده می شود گفت: با این تفاسیر مهم ترین هدف بورس کالا در مناطقع آزاد ارتقا جایگاه کشور در خصوص قیمت گذاری کالاهایی است که دارای مزیت نسبی در تولید آنها هستیم که امیدواریم این مهم در تالار انزلی نیز محقق شود. از این رو تبدیل شدن نرخ های کشف شده درتالار انزلی به مرجع قیمت سی آی اس، قفقاز و آسیای میانه از برنامه های بورس کالا است.

عرضه اولیه کالاهای وارداتی در بورس
پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بخش عمده ای از صحنه تجارت کشور به واردات مربوط است که از حدود 9 ماه پیش به دنبال تصویب مصوبه ای در مجلس در خصوص عرضه اولیه و کشف قیمت یکسری از کالاهای وارداتی در بورس هستیم که خوشبختانه با استقبال نمایندگان مجلس در این رابطه روبه رو شده ایم.

وی افزود: امیداریم این مصوبه به زودی اجرایی شود تا یکی دیگر از نقش های مثبت بورس کالا در صحنه اقتصاد را شاهد باشیم.

تامین مالی تولیدکنندگان از اهداف مهم بورس کالا
مدیرعامل بورس کالا تامین مالی تولیدکنندگان را یکی از برنامه های اصلی این بورس عنوان کرد و ادامه داد: یکی از دغدغه های بزرگ فعلی در بخش تولید، تامین سرمایه در گردش است که این تامین مالی از طریق سیستم بانکی دشواری های زیادی را به همراه دارد. در این میان طی سال گذشته بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان تامین سرمایه در گردش از طریق معاملات سلف در اختیار تولیدکنندگان مختلف قرار گرفت که رشد این حجم تامین مالی از اهداف مشخص بورس کالای ایران است.

وی به راه اندازی قرارداد سلف موازی استاندارد سنگ آهن اشاره کرد و گفت: در راستای توسعه ابزارهای مالی، به تازگی معاملات سف موازی استاندارد سنگ آهن برای شرکت گل گهر راه اندازی شد که این قرارداد تنها ظرف چند روز بالغ بر 100 میلیارد تومان برای این شرکت تامین مالی کرد.

پناهیان درخصوص برنامه های آتی بورس کالا در راستای توسعه ابزارهای نوین مالی افزود: راه اندازی قرارداد آتی زعفران تا یک ماه آینده و قرارداد اختیار معامله تا پایان سال جاری از برنامه های آتی بورس کالا است.

وی با بیان اینکه اگر بورس کالا اکنون به جایگاه کنونی در اقتصاد ملی رسیده به دلیل زحمات مسوولان وقت در سال 82 از جمله دکتر جهانگیری است گفت: وقتی قرار بود بورس فلزات در سال 82 راه اندازی شود، افراد زیادی که از شفافیت معاملات بورس منافع خود را در تهدید می دیدند در مقابل ایجاد این بورس مقاومت های زیادی کردند که حمایت های دکتر جهانگیری باعث شکل گیری و رونق بورس فلزات شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *