فهرست نهایی مجوزهای 37 گانه برای ترخیص کالا از گمرک

23:15 - 18 دی 1395
کد خبر: ۲۶۴۷۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک نسخه نهایی مجوزهای موردنیاز جهت انجام تشریفات ورود قطعی کالا توسط گمرک را اعلام کرد.
به گزارش گروه اقتصاد ، بر این اساس گمرک جهت ورود کالا باید ۳۷ نوع مجوز را بر اساس ردیف‌های کالایی مرتبط اخذ و سپس کالا را ترخیص کند و در این میان نکته مهم این است که در حال حاضر با الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی و ارتباط الکترونیکی گمرک با ۲۲ سازمان همکار، امکان ترخیص هیچ کالایی بدون اخذ مجوز وجود ندارد و تا مجوز مرتبط ارائه نشود، امکان ادامه مراحل تشریفات گمرکی در سامانه جامع امور گمرکی وجود ندارد.

واردکنندگان برای تمامی کالاهای وارداتی ابتدا باید مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ و سپس کالا به گمرک اظهار شود که در حال حاضر این فرآیند نیز الکترونیکی شده است.

پس از اظهار کالا به گمرک و با رسیدن کالا به مرحله ترخیص، واردکننده باید با توجه به کالا و ردیف مربوط به آن، مجوزهای لازم را از سازمان‌های مرتبط اخذ کند.

بر این اساس طبق آخرین اعلام گمرک، ۳۷ مدل مجوز و ممنوعیت‌های مجوزی از سازمان‌های مختلف وجود دارد که گمرک آن‌ها را برای ترخیص کالا بررسی می‌کند و در صورت ناقص بودن مدارک، کالا ترخیص نمی‌شود.

نسخه نهایی  مجوزهای ۳۷ گانه در گمرک به شرح زیر است:

۱. استاندارد ۲. بهداشت ۳. قرنطینه دامی ۴. دامپزشکی ۵. جهادکشاورزی ۶. محیط زیست ۷. قرنطینه نباتی ۸. انرژی اتمی ۹. در صورت شمول کنوانسیون بازل – محیط زیست ۱۰. مخرب ازون ۱۱. در صورت قابلیت انفجار – وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ۱۲. نفت ۱۳. وزارت امور خارجه (سلاح‌های شیمیایی) ۱۴. تجهیزات پزشکی ۱۵. ممنوع ۱۶. ورود محصولات مشمول فصل حیوانات حرام گوشت یا از حیوانات حلال گوشت به طریق ذبح غیراسلامی ممنوع است. ۱۷. بانک مرکزی ۱۸. فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۹. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۲۰. نظارت بر دخانیات ۲۱. ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۲. میراث فرهنگی ۲۳. امور اقتصادی و دارایی ۲۴. وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۵. ورود ماهی غیرزینتی برای اصلاح نژاد و تکثیر و پرورش با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهادکشاورزی امکان‌پذیر است. ۲۶. ورود بذر و نباتات که در اسناد صدور کشور مبدا مشخصات دست‌ورزی شده محسوب می‌شوند، یعنی با تغییرات ژنتیکی تولید شده‌اند از لحاظ بررسی خطرات زیست محیطی منوط به تایید سازمان حفاظت محیط زیست است. ۲۷. ورود محصولات غیرشرعی مشمول این فصل (به استثنای ردیف ۲۲۰۱، ۲۲۰۲ و ۲۲۰۹) ممنوع است. ۲۸. ورود فرآورده‌های مشمول این فصل از خون و حیوانات حرام گوشت ممنوع است. ۲۹. ورود پوست و چرم و پشم و مو از حیوانات حرام گوشت و همچنین از حیوانات حلال گوشت ذبح شده به طریق غیراسلامی ممنوع است. ۳۰. ورود انواع کاغذ دارای علامت رسمی دولتی به صورت واتر مارک موکول به موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی است. ۳۱. ورود لباس و سایر اشیاء مستعمل این فصول ممنوع و موکول به ارائه قبلی گواهی بهداشت از وزارت بهداشت است. ۳۲. ورود کالاهای سرماساز و کمپرسورهای سرماساز دارای کلروفور و کرین CFC۱۱ و CFC۱۲ ممنوع است. ۳۳. ورود اقلام نظامی و انتظامی این فصل موکول به موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. ۳۴. ورود پرنده‌های بدون سرنشین منوط به موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. ۳۵. سازمان هواپیمایی کشوری ۳۶. ورود فیلم‌های سینمایی منوط به موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ۳۷. ورود خودرو، کامیون، موتورسیکلت، ماشین‌آلات راهسازی مشمول قانون خودرو منوط به ابلاغ ضوابط فنی به گمرکات اختصاصی ترخیص خودرو، توسط این مرکز است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *