بدون آنکه شرط بگذارند، به مردم بگویند که در دوران انتخابات ریاست جمهوری، چقدر هزینه شده و از چه کسانی گرفته شده است/موضوع اعتصاب غذای بعضی محکومان ازخارج از کشور سرچشمه می گیرد و برخی از عوامل داخلی آن را دنبال می کنند و دامن می زنند

11:01 - 15 دی 1395
کد خبر: ۲۶۳۶۳۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: نقل قول شده که آقای ترکان گفته ما حاضریم بگوییم چقدر پول خرج کرده ایم و از چه کسانی گرفته ایم؛ این را بگویند؛ شرط نمی خواهد؛ یعنی همین یک کلمه را به مردم بگویند که در دوران انتخابات ریاست جمهوری، چقدر هزینه شده است و از چه کسانی گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام والمسلمین اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نشست هایی که نیروی انتظامی دارد، نشست های تخصصی است و حقیقتا همایشی کم فایده، کم بهره و صوری نیست. در حال حاضر در ماه های پایانی سال هستیم و موضوعی که در این نشست دستور کار قرار داده بودند، مدیریت سرقت و مبارزه بهتر با این جرم زشت در جامعه است.

وی ادامه داد: این نشست در جهت هم افزایی نیروی انتظامی و قوه قضائیه و استفاده بهینه از امکانات و نیروهاست و بنده این نشست را موثر و مفید می دانم و اعلام کردم در رابطه با مشکلات و گله مندی ها در حد امکان همکاری می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: یکی از مسائلی که نیروی انتظامی به حق آن را مطرح می کند، این است که نیروی انتظامی با وجود همه مشکلات تلاش می کند و بعضی ازمجرمین مرتکب سرقت را دستگیر می  کند و این افراد بعضا دارای سابقه هستند و زود آزاد می شوند و یا مجازات آنها متناسب با جرم نیست تا بازدارندگی لازم را داشته باشد و یا افرادی پرونده شان طول می کشد و این باعث می شود مجازات اثر نداشته باشد که قوه قضائیه در این موارد در حد امکان همکاری خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای بابک زنجانی به کمک های انتخاباتی اعتراف کرده و آقای ترکان نیز مطرح کرده که این قضیه کذب است و همچنین آقای روحانی هم دو توییتر داشتند و گفتند که ما حاضریم سامانه ای را راه اندازی کرده و حسابمان را شفاف کنیم، بیان کرد: حساب های قوه قضائیه شفاف است و شفاف تر از این هم هرکه بخواهد در اختیارش قرار می گیرد. عملکرد قوه قضائیه روشن است. کثیری از نمایندگان محترم مجلس که در این دوره برخی از آنها  جدید بودند و در دوره قبل نبوده اند و در جریان نیز نبودند، آمدند و همه مسائل را از نزدیک دیدند.
 
وی افزود: بیش از 200  نفر از نمایندگان افرادی بودند که شهادت بر این معنا دادند. وزیر اقتصاد ودارایی دولت مسائل را از نزدیک دید و خودش از قبل هم در جریان بود . تمام مسئولان ذیربط در طول 21 سال گذشته در جریان این امور بودند و هستند، کاملا قضایا روشن است و آنجه نقل شده است و نمی دانم که این نقل از قول جناب آقای روحانی و آقای ترکان  درست است یا خیر، خواهش می کنم که شرط نگذارند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: نقل قول شده که آقای ترکان  گفته اند که ما  حاضریم بگوییم چقدر پول خرج  کرده ایم و از چه کسانی گرفته ایم و نیز از چه منابعی این را گرفته ایم. این را بگویند؛ شرط نمی خواهد؛ یعنی واقعا همین یک کلمه را به مردم بگویند که در دوران انتخابات ریاست جمهوری، چقدر هزینه کرده اند و این از چه منابع و چه کسانی گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اژه ای در ادامه بیان کرد: یکی از وزرا مسئول مالی این قضیه بوده است و آن وزیری که می گویند بیش از 1000 میلیارد تومان سرمایه اش است -که البته من این را هم نمی دانم و فقط مطرح می کنم- اشکالی ندارد؛ بگویند همه آنچه خرج شده است، مال شخص ایشان و یا افرادی از این قبیل بوده است.

وی تصریح کرد: خبرگزاری ایرنا از قول جناب آقای  روحانی در توییتر نوشته اند که ما حاضریم سامانه ای را تشکیل داده و همه دخل و خرج دولت را اعلام کنیم؛ اگر حاضر هستند، عمل کنند؛ کسی جلوی این حضور را نگرفته است و حتما مردم و قوه قضائیه از این حضور استقبال می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده که برای یک مجموعه از سهام بابک زنجانی مشتری پیدا شده است، گفت: در رابطه با اقداماتی که برای پرونده بابک زنجانی و برخی از پرونده های بزرگ که در سالهای اخیر داشتیم، باید در فرصت های مختلف توضیح دهیم و مسئله را باز کنیم تا ببینید قوه قضائیه چه تلاش و جهادی کرده و چه نتایجی را به دست آورده و از طرفی بعضی دستگاه ها چه خدماتی داشته اند. با توضیحاتی که داده می شود مشخص می شود که آیا برخی دستگاه ها به وظایف خود عمل کرده اند یا خیر که این نیازمند فرصت بیشتری است.

وی ادامه داد: این اموال با زحمت فراوان در داخل و خارج از کشور شناسایی و ردیابی شد و خود وی وکالت داد که اگر خواستید اموال را بفروشید و بابت بخشی از بدهی به شرکت نفت بدهید. طبعا به دنبال این هستند هر ملکی را که برای آن مشتری پیدا شد، با رعایت ضوابط و قانون بفروشند. گاهی مشتری بر سر قیمت و شرایط معامله را نمی پسندد و به نتیجه نمی رسند و گاهی نیز به نتیجه می رسند.

معاون اول دستگاه افزود: تاکنون افراد کثیری در رابطه با مسائل مالی وی در داخل و خارج از کشور،جلو آمده اند؛ اما تا آخر نیامدند و شرایطی که قائل بودند، قیمت پایین بود و امکان واگذاری نبود؛ اما بدیهی است با وکالتی که داده شد، شرکت نفت می تواند اگر مشتری پیدا شد با توجه به شرایط قانونی اقدام به فروش کند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اتهام اصلی آرش صادقی چیست و اینکه برخی بر روی این موج سوار شده اند و مطرح کرده اند که بحث اعتصاب غذای وی تاثیر گذاشته و همسر صادقی آزاد شده است، اظهار کرد: مطلبی که بیان می کنم، تحلیل نیست و خبر است و سیستم های اطلاعاتی ما این خبر را می دهند و شواهد و قرائنی هم در این زمینه وجود دارد که موضوع ازخارج سرچشمه می گیرد و برخی از عوامل داخلی آن را دنبال می کنند و دامن می زنند مبنی بر اینکه افراد را وادار می کنند که به هر نحوی قوه قضائیه را تحت فشار قرار دهند. علت آن هم این است که قوه قضائیه با مفسدین دانه درشت ،‌ آقازاده های دارای فساد و افراد منتسب به قدرت برخورد می کند و آنها احساس می کنند که عنقریب قوه قضائیه سراغ برخی از افراد می رود؛ بنابراین می خواهند پیشگیری کنند و جو سازی کنند و فشار بیاورند.

حجت الاسلام و المسیلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: افراد را وادار به اعتصاب غذا می کنند که این مسئله در سازمان زندانها قوانینی دارد و از طرفی سازمان زندانها ،‌دادسرا و دادیار ناظر زندان صحبت می کنند و به آنها می گویند اگر مطلب حقی دارند و یا به حکم و نحوه رسیدگی اعتراض دارند، مسیرش این است و دادسرای انتظامی ،‌دیوان عالی و مرجع تجدید نظر در این زمینه وجود دارد؛ اما اگر چنانچه قصد دارند با فشار داخل و خارج به قوه قضائیه برخلاف قانون کاری را تحمیل کنند، بشدت در اشتباه هستند؛ چرا که قوه قضائیه به هیچ وجه تسلیم فشار نمی شود.

وی گفت: در فتنه 88 همه ملت شاهد بودند که فتنه گران و در راس آنها شیطان اکبر خواستند کاری کنند و بگویند که بدون دلیل و خلاف قانون انتخابات باید باطل شود؛ اما نظام زیر بار نرفت و نخواهد رفت .

معاون اول دستگاه تصریح کرد: قوه قضائیه کاملا آماده است که هر کس، اعم از خانواده زندانی و یا دیگران حرفی دارند، حرف حق را بشنود؛ اما حتما برخی اشکالات وارد است که باید آنها را رفع کرد؛ اما بدانند و یقین داشته باشند که ما تسلیم فشار،‌ زور و امر خلاف قانون نمی شویم.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: اگر کسی اعتصاب غذا کرده و دست از اعتصاب برداشته، به وی مرخصی داده شده است؛ همانطور که افراد دیگری با اتهام جاسوسی ، ‌دزدی و سوء استفاده از اموال بیت المال، با استفاده از موقعیت پدرشان به مرخصی می روند و مشمول عفو و آزادی مشروط می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: اگر اعتراض به حکم‌، ‌رفتار قاضی و زندانبان وجود داشته باشد، طبق روال قانونی حتما به حرفشان گوش داده می شود و مطمعناً با اشکال برخورد می شود و اگر تخلفی در نیروی انتظامی،‌دادسرا،‌قاضی و یا زندانبان وجود داشته باشد، قطعا با آنها برخورد می شود؛ اما قوه قضائیه تسلیم فشار نخواهد شد.

وی در ارتباط با اتهامات آرش صادقی گفت: این فرد اتهامات مختلفی دارد،‌ سه اتهام دارد که محکوم شده و حکمش قطعی است و همسرش نیز همینطور؛ البته این امر با این مسئله منافات ندارد که کسی به حکم خود اعتراض داشته باشد و از طریق مجرای صحیح اعتراض کند و اگر واقعا اشکال وارد شود و لازم باشد اعمال ماده 477 هم بشود.

معاون اول دستگاه در ارتباط با بدهکاران بانکی گفت: متاسفانه قانون جلوی ما را گرفته و نمی توانیم اسم این افراد را ببریم. دو  سه نفر دستگیر شده اند؛ اما به صرف گرفتن تسهیلات و معوق شدن، کسی بازداشت نمی شود؛ بلکه اگر بدون رعایت مقررات بانکی ،‌تقلب، تبانی و پرداخت رشوه تسهیلاتی را گرفته باشد و آن را در مسیری که باید صرف کند، صرف نکرده باشد و از طرفی دارایی های دارد و بدهی اش را به بانک نمی پردازد، با این افراد برخورد می شود.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در ماههای اخیر فردی که بیش از 6هزار میلیارد تومان بدهی داشته است، بازداشت شده است؛ طبیعی است که این افراد خودشان نمی توانند فشار بیاورند و حرفشان را به دیگران می گویند و از تربیون دیگری می زنند؛ البته این میزان با سود و تاخیر است و اصل آن بیش از 2هزار میلیارد بود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: افرادی نیز با بدهی های سنگین طی این هفته و در اواخر هفته گذشته بازداشت شده اند که دادستان به آنها اشاره کرد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: معتقدیم که بانک مرکزی و بانکها بیش از آنچه که تا به امروز فعال بودند، باید فعال شوند و هم به نیروهای متخلف خود برسند و گزارش دهند و هم نسبت به مشتریانی که غیر قانونی تسهیلات گرفته و ان را در جایی که باید صرف میکرده اند، صرف نکرده اند و همچنینن کسانی که اقساط بانکی خود را پرداخته نکرده اند، باید فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه بشدت بدنبال دانه درشت هاست و علت اینکه به قوه قضاییه فشار وارد می کنند، این است که به سراغ متخلفان بزرگ و کسانی که دست اندازی های بزرگ به بیت المال و اموال عمومی دارند، رفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *