از خبر کاهش تورم در آذر تا صادرات 31 میلیارد دلاری کالا غیرنفتی/دلار بی محابا در بازار می تازد

14:14 - 10 دی 1395
کد خبر: ۲۶۱۴۹۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نگاهی اجمالی به رویدادهای هفته جاری در حوزه‌های مختلف اقتصاد، خبر از رشد اقتصادی در نیمه نخست سال،کاهش نرخ تورم در آذرماه سال جاری،صادرات بیش از 31 میلیارد دلاری کالای غیرنفتی و افزایش سرسام آور قیمت دلار به گوش می‌رسد.
/////به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ،اقتصاد در هفته گذشته شاهد رویدادهای مهم زیر بوده است:  

علی طیب‌نیادر ارتباط با جزئیات رشد اقتصادی نیمه اول سال جاری گفت: خوشبختانه بر اساس آمارها، تمامی بخش‌های اقتصادی توانسته‌اند در این مدت رشد را تجربه کنند، به نحوی که بخش صنعت و کشاورزی بالای ۴ درصد رشد را در این مدت تجربه کرده‌اند.

قائم مقام وزیر نیرو گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا امروز، میزان بارش های کشور حتی به نصف مدت مشابه سال گذشته هم نرسیده و فقط 40درصد سال گذشته در سال جاری بارش داشتیم که این مسئله، در تأمین آب از منابع سطحی ما را در مضیقه قرار می دهد.

 نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذر‌ماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به آذر‌ماه 1394 معادل 8.6 درصد است.

معاون سازمان توسعه تجارت در ارتباط با میزان صادرات غیر نفتی کشور،گفت: 31 میلیارد و 593 میلیون دلار کالای غیر نفتی در 9 ماه امسال از کشور صادر شده است.

قیمت دلار در صرافی‌ها تا رقم 4 هزار و 150 تومان را به ثبت رساند و این درحالی است که از اوایل هفته تاکنون قیمت دلار هم‌چنان روند  صعودی به خود گرفته است.

ارزش دلار از حدود چهار هفته پیش روند صعودی به خود گرفته و در پی تصمیمات اخیر فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره آمریکا، ارزش دلار در بازار آزاد به بیش از 4000 تومان رسیده است.با توجه به تجارب گذشته به نظر می‌رسد این افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، ارزش کالاهای مصرفی به ویژه وارداتی را در ماه‌های آینده با روند صعودی مواجه کند که در این بین بازار‌ خودروهای وارداتی در زمینه گرانی مستعد است.

قیمت گوشت گوسفندی در حالی در هفت گذشته روند صعوی به خود گرفته که قیمت هر کیلو گوشت قرمز در قصابی 40 تا 44 هزار تومان عرضه می شود و این امر موجب شده تا تقاضا برای این محصول به شدت کاهش یابد.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه قیمت سوخت عرضه شده در طرح برندینگ جایگاه ها یکسان خواهد بود، گفت: شرکت های صاحب صلاحیت با رعایت استانداردها می توانند سوخت مورد نظر خود را وارد کنند واین در حالی است که در آینده این شرکت ها اجازه ایجاد پالایشگاه و تولید سوخت را خواهند داشت.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه واحدهای باقیمانده در کشور به صورت متوسط ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند از اختصاص ۲۱۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های مسکن مهر خبر داد و گفت: به شرط تأمین منابع ۳۵۰ هزار واحد تا پایان امسال آماده تحویل می‌شود.

بررسی تحولات بازار اجاره‌بهای مسکن در آذرماه سال 95 نیز موید تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم و رشد قیمت مسکن در این دوره است به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11.2 و 9.6 درصد رشد نشان می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *