برگزاری سومین جشنواره ملی شکوه شکیبایی

4:05 - 10 دی 1395
کد خبر: ۲۶۱۴۱۳
سومین دوره جشنواره ملی شکوه شکیبایی پیرامون زندگی و ابعاد مختلف شخصیت مادر عاشورا و اسوه استقامت و شجاعت، حضرت زینب(س) برگزار می شود.
به گزارش گروه فرهنگی ، سومین جشنواره ملی شکوه شکیبایی در چهار بخش مقاله نویسی فارسی، شعر، داستان و دل نوشته فارسی و ترکی برگزار می شود.

این جشنواره طی سه سال گذشته توانسته است راه خود را پیدا کرده و در آستانه بین المللی شدن قرار گیرد.

ناصر مقدم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به تشریح اقدامات انجام شده برای برگزاری جشنواره شکوه شکیبایی در زنجان پرداخت واظهار داشت: در اسلام شخصیت های بسیاری بودند که حضور آنان درعرصه های مختلف باعث ماندگاری اسلامی و الگوهای ارزشمند برای نسل های آینده بوده است.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) یکی از این شخصیت ها محسوب می شود، افزود: نقش مهم ایشان در واقعه کربلا برای تمام کسانی که اهل دین و دیانت هستند، پنهان نبوده و همه اذعان دارند "کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود".

این مسئول بیان داشت: یاد و خاطره این شخصیت بین تمام آزادی خواهان به ویژه مسلمانان و شیعیان برجسته بوده و ایشان به عنوان الگوی صبر،استقامت،عفاف و حجاب و خلوص در دینداری به جهان معرفی شده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به نامگذاری ایشان از سوی پیامبر گرامی اسلام، گفت:نان آسمانی برای این حضرت از سوی پیامبر برگزیده شد.

مقدم خاطرنشان کرد: ماهم به عنوان شیعیان حضرت تلاش می کنیم حضرت زینب (س) را به عنوان الگوی ارزشمند برای نسل های آینده معرفی کنیم.

وی با اشاره به روایتی امام جعفر صادق (ع)که می فرمایند:" شیعیان ما در ایام شادی ما شاد و در سوگواری ما عزادار باشند"، گفت: ارشاد استان زنجان به منظور گرامیداشت شادی اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، اقدام به برگزاری جشنواره حضرت زینب "شکوه شکیبایی" کرده است.

به گفته وی اولین جشنواره در سال ٩٣ به صوت ملی با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: سال گذشته این جشنواره به صورت ملی با قرائت پیام وزیر برگزار شد و امسال برای سومین سال این جشنواره برگزار می شود.

 *احتمال حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره حضرت زینب (س)

این مقام مسئول از احتمال حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشنواره خبر داد و گفت: اگر امکان حضور نباشد، پیام وزیر قرائت می شود.

مقدم با بیان اینکه این جشنواره با همکاری معاونت قرآن و عترت، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، دفتر نماینده ولی فقیه استان زنجان،استانداری و زینبیه اعظم زنجان برگزار می شود،گفت:موضوع جشنواره در چهار بخش مقاله نویسی، شعر، داستان و دلنوشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بزرگداشت یاد و خاطره بزرگان دینی و تولید آثار فاخر در خصوص سیره اهل بیت عصمت و طهار (ع) را از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و گفت: ابعاد شخصیتی و رفتاری حضرت، جبنه های عرفانی ایشان، نقش و جایگاه اجتماعی حضرت، نگاه زیباشناختی حضرت، بصیرت و ظلم ستیزی از محورهای این جشنواره محسوب می شود.

وی با اشاره به تقویم اجرایی جشنواره مهلت ارسال آثار تا ٢٢ دی ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: اعلام نتایج ٢٨ دی است.

این مسئول از برگزاری این جشنواره در روزهای ششم و هفتم بهمن ماه سال جاری خبر داد و گفت:مراسم افتتاحیه بعدظهر روز ششم بهمن با سخنرانی یکی از وعاظ برجسته تهران و آثار رسیده آغاز می شود.

مقدم با بیان اینکه روز هفتم برنامه مشاعره در مرحله اول برگزار می شود، گفت: برنامه مشاعره با حضور دکتر آذر و شاعرانی از استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، قزوین، گیلان، همدان و اردبیل برگزار می شود که از هر استان دو نفر شرکت کننده در این برنامه حضور دارند.

 *برپایی نمایشگاه با موضوع حضرت زینب (س)

وی از برگزاری کارگاه داستان و شعر با حضور میهمانان تهرانی و صاحبنظران شعر و داستان خبر داد و گفت:برپایی نمایشگاه با موضوع حضرت زینب (س) و جشن میلاد در زینبیه اعظم از برنامه های پیش بینی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه بعد ازظهر هفتم بهمن،مراسم اختتامیه با سخنرانی مسئولان استان و برگزاری فینال مشاعره برگزار می شود، گفت: در این مراسم از برگزیدگان تجلیل می شود.

قاسمی، معاون فرهنگی و قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این نشست گفت: فراخون این جشنواره در سایت اداره کل وجود دارد و تاکنون ٥٢ اثر به دبیرخانه از سراسر کشور ارسال شده است.

وی بیان داشت: علاقه مندان می توانند تا ٢٢ دی ماه سال جاری آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

 *چاپ آثار برگزیده نخستین جشنواره حضرت زینب (س)

این مسئول از چاپ آثار برگزیده نخستین جشنواره حضرت زینب (س) در سال جاری خبر داد و گفت: آثار دوره دوم نیز سال آینده چاپ می شود.

وی با بیان اینکه در هر بخش سه برگزیده و ٢ نفر چهارم و پنجم داریم، افزود: در کنار این برنامه، تقدیر از خانواده شهید مدافع حرم استان نیز اجرا می شود ضمن اینکه برنامه های جشنواره علاوه بر پخش از شبکه اشراق از طریق شبکه رادیو و جوان پخش می شود.

وی بیشترین آثار رسیده را از استان های تهران، اصفهان و قم عنوان کرد  و گفت: معمولا آثار استان زنجان بیشتر از سایر استان ها می شود.

وی از رایزنی برای برگزاری بین المللی این جشنواره خبر داد و گفت: از سال آینده تلاش می شود این جشنواره به صورت بین المللی در تهران برگزار شود.

٢٨ دی نتایج داوری آثار اعلام و اختتامیه و برنامه های جانبی جشنواره شکوه شکیبایی در ٦ و هفت بهمن برگزار می شود.



بی نام
|
-
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
0
سلام بالاخره تا 15 دی وقت داریم یا 22 ؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *