رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

به خاطر مواضع زاویه دار هاشمی باید از وی فاصله بگیریم/جریان خاص از اصلاحات معتقد بودند اسلام حکومت ندارد

12:08 - 09 دی 1395
کد خبر: ۲۶۱۳۳۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
محمد جواد لاریجانی گفت: نسل ما عمدتا کارآموزی سیاسی خود را در زمان امام خمینی ( ره) و عمدتا در زمان مقام معظم رهبری و آقای هاشمی گذرانده است.
به خاطر مواضع زاویه دار هاشمی باید از وی فاصله بگیریم/جریان خاص از اصلاحات معتقد بودند اسلام حکومت نداردبه گزارش خبرنگار گروه  حقوقی و قضایی ، محمد جواد لاریجانی معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در همایش "جریان فتنه، قانون گریزی، پیامدهای قضایی و سیاسی" در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان اصفهان گفت: خدا را شاکرم که امروز در جمع شما حاضر هستم وشما را می بینیم. باید گفت همکاری من با قوه قضائیه از زمان مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی بود که نماینده آن مرحوم در شورای سرپرستی در صدا و سیما بودم. بعد از آن در زمان آیت الله یزدی که تشکیلات کمیسیون حقوق بشر شکل گرفت با قوه قضائیه همکاری داشتم که در زمان آیت الله شاهرودی این ستاد به معاونت امور بین الملل و ستاد حقوق بشر ارتقاء یافت.


محمد جواد لاریجانی گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که با مسئولان قضایی داشتند 15 دقیقه سخنان آخر خود را به موضوع حقوق بشر و امور بین الملل اخصاص دادند و تاکید کردند که حقوق بشر ما که مبتنی بر اسلام است باید برای دنیا معرفی شود و از این کار هم خجالت نکشید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: توجه به نعمت های الهی زندگی انسان را سر و سامان می دهد. خداوند نعمت ها را به ما به صورت فله ای داده است و مهمتر از آن این است که بسیاری از نعمت های خدا ناپیدا است و بعداَ آشکار می شود.

وی افزود: اولین نعمت ناپیدای خدا نعمت بودن است. نعمت وجود اولین رحمت و نعمت الهی است که نعمتی بسیار مهم است که پنهان بوده و به آن توجه نمی کنیم. دومین نعمت، نعمت انسانیت است. باید خدا را شکر کنیم که در میان همه مخلوقات خدا انسان شدیم.انسان شدن یعنی صاحب نطق و اراده شدن که بسیار نعمت ارزشمندی است. سومین نعمت، نعمت هدایت است که خداوند در هدایت ما مصرّ بوده است. وجود 124 هزار پیامبر نشان می دهند که خداوند بر هدایت ما تاکید فراوانی دارد و میوه این نعمت فوق العاده، نعمت ولایت است.

لاریجانی تصریح کرد: در روایات داریم که برای چند نعمت باید شب و روز از خداوند تشکر کرد. اولین تشکر این است که باید قدردان باشیم که خداوند ما را به خود و خدا را به ما شناساند که اگر این اتفاق نمی افتاد ما کوردل می شدیم. دومین تشکر این است که خداوند ما را از امت پیامبر قرار داده است. اگر در یک کشور دیگر و مثلا در جنگل های دور افتاده بودیم نمی توانستیم به معارف الهی دسترسی داشته باشیم و خداوند ما را به طور ویژه مورد رحمت قرار داده است که جزو امت پیامبر باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: سومین تشکری که باید از خداوند کرد این است که رزق ما را در دست خود قرار داده است. امروزه به خاطر رزق، مردم جهان را به بردگی می کشند. 

معاون امور بین الملل قوه قضائیه تصریح کرد: انسان باید قدرشناس باشد که هم هدایت شده و هم در مکتب اهل بیت (ع) قرار گرفته است. مکتب اهل بیت (ع) از زمان پیامبر اسلام آغاز شد و الان هم ادامه دارد. امروز همه مردم جهان و همه مسلمانان می دانند که اسلام با مکتب اهل بیت (ع) و اسلام بدون مکتب اهل بیت (ع) تفاوت دارد.

وی اظهار کرد: اسلام با مکتب اهل بیت دارای بصیرت است. بصیرتی که مبتنی بر تفقه در دین است. در روایات داریم که تفقه، مصباح بصیرت است و لذا در مکتب اهل بیت (ع) بصیرت بدون تفقه در دین امکان ندارد.

لاریجانی گفت: اما باید پرسید که تفقه در دین چگونه است. تفقه در دین مبتنی بر استنباط احکام بر اساس ثقلین است و اینها تشکیلاتی است که مکتب اهل بیت(ع) را سامان می دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگی های مکتب اهل بیت (ع) دینداری است. در این مکتب اقامه دین اساس دینداری است و این امر در دینداری با داشتن کالا متفاوت است. البته باید از خود بپرسیم که این تفاوت در چیست؟ مثلا خداوند در قرآن می فرماید:" اقیموا الدین ولا تفرقوا فیه کبر علی المترکین ما تدعون الیه" یعنی (دین را اقامه کنید و در آن تفرقه نکنید و این امر بر مشرکان بسیار گران است). اگر دین داری در صرف نماز و روزه و اعمال فردی بود اولا تفرقه در آن بد نبود. زیرا تنوع بود. ثانیا کفار از این مسئله تهدید نمی شدند. پس چه چیزی است که بر کفار گران تمام می شود؟ اقامه دین برای زندگی جمعی است که شامل حکومت هم می باشد. از این جهت رکن رکین اقامه دین ولایت است و ولایت پذیری چیزی است که اقامه آن کفار را هراسان کرده است.

وی اظهار کرد: در کتاب مکاسب محرمه، فقهای ما انواع عجیب کسب را مطرح کردند. مثلا کسب بر اساس دروغ. یعنی عده ای پول می‌گیرند که دروغ هایی را پخش کنند. شاید اگر شرایط امروز نبود به نظرمان خنده آور بود و می‌گفتیم مگر می‌شود که عده ای بنشینند دروغ بگویند و پول دریافت کنند. اما امروز می‌بینیم که عده ای پول می‌گیرند که دروغ بگویند و توسط مراکزهایی هدایت می‌شوند که چه دروغی را در چه زمانی بگویند و چقدر پول بگیرند. همین تهمت هایی که علیه قوه قضائیه در رسانه‌های مختلف  پخش شده است از مصادیق این کسب های حرام است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: همچنین در مقدمه کتاب مکاسب آمده و به حدیثی اشاره شده که معایش مردم از جهت حلال و حرام چند وجه دارد که اولین آنها ولایت است . ولایت معنایش این است که حاکم مشروع که بر اساس ضوابط شرعی مسئولیت پیدا کرده است باید توسط امت حمایت شود و از کسانی که با او زاویه دارند فاصله گرفته شود. یعنی مسلمان پیرو مکتب اهل بیت (ع) دائما دغدغه مشروعیت دارد. زیرا در این امر وظیفه مند است.

وی تصریح کرد: وجه دوم، ملاک مشروعیت است یعنی چه کسی مشروع است که حاکم ما باشد. باید بدانیم که تاسیس حکومت مرّ اقامه دین است. به همین جهت در آیه مبارکه امده است " لا تفرقو فیه " خداوند می فرماید در امر دین با هم تفرقه نکنید. باید ملاک مشروعیت را حاکم داشته باشد که این ملاک را خداوند دارد و بعد به پیامبر و بعد به امامان و بعد به ولی فقیه داده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار کرد: باید این توضیح را بدهم که در اسلام دو مکتب وجود دارد. مکتب اهل بیت (ع) و مکتب عامه و اهل سنت . ما باید برای تبلیغ تفکر خود بدانیم که تفکر دیگر چه می گوید و حرفش چیست و در این رابطه باید فکر مقارن داشته باشیم. به عنوان نمونه در مورد مبنای مشروعیت سیطره در مکتب برادران اهل سنت بر اساس کتاب شابطیکه از علمای بزرگ است 4روش وجود دارد:
روش اول اجماع مردم است. یعنی همه مردم بگویند که او حاکم قبولی است و او را قبول کنند. روش دوم اجماع ریش سفیدان یعنی اهل حل و عقد است. روش سوم این است که حاکم فعلی حاکم بعدی را نصب کند. روش چهارم  این است که مدعی حکومت عملا با اتکا به قدرت سیطره داشته باشد. اجمالا توجیح انها این است که که می گویند حتما خدا خواسته است که حاکم شود و لذا باید آن را پذیرفت. تنها درخواست این است که مقاصد الشریعه را رعایت کنند.

وی بیان کرد :  اما در مکتب اهل بیت (ع) اینگونه نیست. رای مردم برای تحقق حکومت ضروری است. مشروعیت با ضابطه ولایت فقیه است و لذا اگر کسی با کودتا حکومت ار در دست بگیرد به هیچ وجه توجیح مشروعیت را ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار کرد: درباره وظایف خود در امر ولایت وظیفهسوم این است که باید مصداق ولی را بشناسیم. صرف دانستن ضابطه کافی نیست.و اگر کسی بمیرد و مصداقولی مشروع را نشناسد گویی به مرگ جاهلیت مرده است.
معاون امور بین الملل قوه قضائیه تصریح کرد: در امر مصداق ولایت وظایف بسیار سنگین است و نمی توانیم شانه خالی کنیم و دنبال آن نرویم. نه می تونیم دروغ بگوییم و نمیتوانیم ساکت باشیم و حق را کتمان کنیم.

وی گفت: از امام باقر (ع) روایت است که فرمودند یک تک دروغ است که اگر کسی بگوید از دین خارج شده است " تخرج من الحنیفه"  و آن تک دروغ درباره ولی امر است که مصداقش را بدانیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی در ایران گفت: انقلاب ما یک حادثه تاریخی است که دو مولود اجتماعی دارد. یکی تلاش مردم برای بنای یک جامعه اجتماعی بر مکتب اسلام است و دیگری نهضت جهانی احیای اسلام است. در ابتدای انقلاب، عده زیادی در خصوص انقلاب ما شک داشتند و می گفتند که دین اسلام دین مندرسی است و مربوط به 1400 سال قبل است؛ در حالی که حلال و حرام خدا تا ابد وجود دارد و این حرفشان پذیرفته نیست.

وی افزود: عده دیگری اعتقاد داشتند که دین برای زندگی خصوصی افراد است. مرحوم بازرگان این اعتقاد را داشت. در حالی که دین فقط مربوط به زندگی خصوصی نیست وگرنه این همه آیات و روایات درباره احکام حدود وجود نداشت و لذا اسلام دین جامعی است که حکومت هم شامل آن می شود.

لاریجانی بیان کرد: عده دیگری نیز می گفتند که دین اسلام دین خشونت است، چون از اعراب به ما رسیده است و موضوعاتی مثل قصاص و قطع عضو را بهانه می کردند. متاسفانه حتی این حرفها را در روزنامه های کشور بیان می کردند. البته باید گفت کسی که این حرفها را می زند احتمالا چیزی نمی داند و دچار جهل مرکب شده است. مثال این افراد این است که برای یک فرد ساده یک گوشی هوشمند بخرید و فرد احساس مدرن شدن را بکند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: در آغاز انقلاب ما عده ای می گفتند که جمهوری اسلامی ایران با اسلام پیشرفت نمی کند مگر ژاپن و امثال آن با اسلام پیشرفت کرده است که ما هم پیشرفت کنیم. اما پس از مدتی متوجه شدند که ایران به یک کشور قدرتمند در منطقه تبدیل شده است و این موضوع برای آنها بسیار سنگین بود.

وی تصریح کرد: باید بدانیم که آمریکا و انگلیس و هم پیمانانشان با نماز و روزه ما مشکلی ندارند بلکه این اقامه دین بر اساس مکتب اهل بیت (ع) است که برای آنها سم بوده و مهلک است و به همین خاطر تمام قوا بر علیه آن قیام کرده اند.
لاریجانی بیان کرد: فتنه 88 یک فصل از فصول فتنه های کفار و دشمنان اسلام است. باید فتنه را درست درک کرد و آن را فهمید و نباید بر اساس انتقام گیری باشد. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: نسل ما عمدتا کارآموزی سیاسی خود را در زمان امام خمینی ( ره) و عمدتا در زمان مقام معظم رهبری و آقای هاشمی گذرانده است. ما حالا به خاطر مواضع زاویه دار آقای هاشمی باید از وی فاصله بگیریم که کار خیلی سختی است، چون با هم دوست بوده ایم و با هم انس داشته ایم و ساعتها در کنار هم بحث های علمی و دینی می کردیم. 
وی افزود: ما شخصا دوستش داریم اما باید از او کناره گرفت، چون اعتقادات او با نظام و رهبری زاویه دار است. این دوری کردن سخت است اما باید بشود.

لاریجانی تصریح کرد: باید بدانیم که حب و بغض ملاک دارد. بغض وحب ما باید ملاک دار باشد یعنی حب و بغض ما باید بر اساس اسلام باشد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیان کرد: فتنه 88 یک حرکت بسیار پیچیده با هزینه های فراوان بود که با هدف ساقط کردن تجربه انقلاب انجام شد. باید پرسید چرا در داخل کسانی که برای اسلام زحمت کشیدند و مثل ما در یک جهت بودند، جلوی ولی مشروع ایستادند. البته باید در پاسخ به این جواب گفت نباید از شیطان غافل بود چون شیطان برای همه است و به سراغ همه می آید و در وجود ما " تجری مجری الدم ".

وی در پاسخ به سوال خود گفت: اولین دلیل این ایستادن جلوی ولی مشروع، انحراف در فکر دینی است. ما باید همیشه به خدا پناه ببریم که مبادا دین را بد بفهمیم. در جریان اصلاحات یک جریان خاص وجود داشت که معتقد بودند اسلام حکومت ندارد و اسلام باید سکولار باشد و لذا می گفتند که چرا باید مردم را به زور به بهشت ببریم. آنها معتقد بودند که امر به معروف و نهی از منکر را نباید انجام داد و این کار را فضولی می دانستند. این افراد می گفتند اگر همسایه ما تجاهر به فسق دارد نباید به او تذکر داد. این حرفها نشان می دهد که این تفکر ریشه در انحرافات در دین دارد.

لاریجانی  گفت: انحراف از دین منجر به نفاق در عمل سیاسی می شود. چون اگر همین حرف های خود روشن و شفاف بزنند نمی تواند مسئولیت بگیرند. آنها معتقدند باید از ابزارها استفاده کرد که بتوانیم حرف خود را بزنیم. البته بازرگان منافق نبود، چون حرف هایش را شفاف می زد.البته تلقی او از دین نادرست بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار کرد: نفاق در عمل سیاسی، نهایتا منجر به خروج می شود. معتقدند تا کی باید پرده نشین باشیم و حرف های خود را نزنیم. این مرحله پس از انحراف و فعل نفاق سیاسی مصداق بغی است. بغی یعنی قیام علیه حاکم مشروع.

وی بیان کرد: یکی از درس های مهم فتنه 88 ،عبرت آموزی است که سبب استحکام نظام می شود البته دشمنان ما فهمیدند که قدرت نظام ما بالاتر از این حرفها و تفکرات است. آنها فهمیدند که علت ایستادگی و مقاومت نظام، نقش ولی امر شجاع، اعتماد مردم به رهبری و وجود نهادهایی مثل قوه قضائیه و سپاه پاسداران است. اینها عواملی بود که فتنه را ناکام گذاشت.

لاریجانی اظهار داشت: اگر شما می بینید که به شخص مقام معظم رهبری، قوه قضائیه و سپاه پاسداران تهاجم می شود این امر اتفاقی نیست. اعتماد مردم به رهبری که مورد تهاجم است یک امر اتفاقی نیست و لذا باید نسبت به این موضوعات، بصیرت و آگاهی داشت واین آگاهی و بصیرت را باید نگه داشت.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند بصیرت داشتن و نگه داشتن و به روز کردن آن امر بسیار مهمی است. بصیرت در مکتب اهل بیت(ع) نگهداری می خواهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام صادق (ع) می فرمایند که روزهای خود را مرتب کنید. امام صادق (ع) در این روایت می فرمایند روزهای شنبه را برای تأمل در جایگاه اهل بیت (ع) قرار دهید، حتی اگر ده دقیقه باشد. یکشنبه را به شیعه ، فکر کنید و ببینید شیعه ها در چه حال هستند و بر حال آنها تأمل کنید.

لاریجانی افزود: امام صادق (ع) می فرمایند که دوشنبه ها را برای تامل در وضع دشمن اختصاص دهید و ببینید که حرف و منطقشان چیست. سه شنبه ها را برای تأمل در بنی امیه اختصاص دهید. این نشان می دهد که بنی امیه اختصاص به یک برهه و زمان ندارد بلکه یک خط و جریان است که باید آنها را شناخت. امام صادق (ع) در ادامه روایت می گویند که چهارشنبه را برای سلامت جسم خود قرار دهید، روز پنجشنبه را برای برطرف کردن حوائج و نیازهای خانه و خانواده خود قرار دهید و روز جمعه را عید مسلمانان معرفی کرده است که این عید با تنظیف و تطبیب شروع می شود و کارهای فراوانی برای آن وجود دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پایان با اشاره به جایگاه روز جمعه در اسلام گفت: در روز جمعه سه وقت است که دعا سریع الاجابه است. یک وقت بعد از نماز صبح است ویک وقت بعد از نماز ظهر و از همه مهمتر وقت قبل از غروب آفتاب است که حضرت زهرا(س) برای این وقت اهمیت زیادی قائل بودند و کسی را می فرستادند بالای تپه که هروقت خورشید در حال غروب بود به ایشان اطلاع دهند که به دعا مشغول شوند. لذا افسردگی در پایان روز جمعه بیهوده نیست و برای این است که به خدا توجه کنیم و با خدا ارتباط بگیریم. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *