لزوم توجه به ثبت نام در طرح ابلاغ الکترونیک قضایی

9:39 - 06 دی 1395
کد خبر: ۲۵۹۷۰۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
پوریانی گفت: طرح ابلاغ الکترونیکی مزایای فراوانی دارد و مردم باید نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.
عباس پوریانی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلابب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به اهمیت ثبت نام در طرح ابلاغ الکترونیک قضایی گفت: در ماده 175 قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال 92 به موضوع ابلاغ الکترونیک اشاره شده و قوه قضائیه مکلف است که اوراق قضایی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی و یا مخابراتی ابلاغ کند.

وی گفت: از طرف دیگر ماده 655 قانون آئین دادرسی کیفری هم ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را کافی دانسته است. همچنین تبصره این ماده هم ابلاغ الکترونیکی را قابل قبول دانسته است.

این مقام قضایی عنوان کرد: در راستای اجرای این 2 ماده قانونی، دستورالعملی از سوی ریاست قوه قضائیه با موضوع ابلاغ الکترونیکی به سراسر کشور ابلاغ شد.

پوریانی بیان کرد: طرح ابلاغ الکترونیک قضایی یک کار بسیار مفید و خوب است که دستگاه قضایی اخیرا آن را مورد اجرا قرار داده است. این طرح، کار بسیار خوبی است و نیاز به اطلاع رسانی بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل طولانی شدن جلسات رسیدگی به پرونده‌ها امر ابلاغ نشدن اخطاریه است که نسخه دوم اعاده نمی‌شود. وقتی نسخه دوم اخطاریه اعاده نشده باشد باعث می‌شود که وقت رسیدگی‌ها تجدید شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران تصریح کرد: بعضا افرادی به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند و از شیوه ابلاغ اخطاریه گلایه می‌کنند که به نظر می‌رسد با اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: ابلاغ به صورت سنتی و کاغذی هزینه‌های زیادی را هم دستگاه قضا تحمیل می‌کرد. خوشبختانه انجام طرح ابلاغ الکترونیکی باعث می‌شود که هزینه‌های کمتری به دستگاه قضا و دولت وارد شود.

پوریانی افزود: علاوه بر این با اجرای این طرح روند رسیدگی به پرونده‌ها سرعت می‌گیرد و نهایتاً باعث رضایتمندی مردم می‌شود.

وی گفت: یکی دیگر از مزایای این طرح این است که مثلا فردی تمایل ندارد که همسایه‌ها از دعوای او در دادگاه‌ها مطلع شوند. بخصوص در دعاوی خانوادگی که مردم سعی می‌کنند که کسی از پرونده آنها مطلع نشود. لذا رعایت حقوق و حریم خصوصی مردم با اجرای این طرح قابل مشاهده است. چون کسانی که در ین سامانه ثبت نام کرده باشد از طریق پیامک اخطاریه به او ابلاغ می‌شود و دیگران از آن آگاه نمی‌شوند.

این مقام قضایی گفت: این طرح از اول مهرماه در سراسر کشور آغاز شده است. بر اساس آمارهای موجود از 15 مهر تا 15 آبان 24 هزار اخطاریه و از 15 آبان تا 15 آذر 48 هزار ابلاغ الکترونیکی در تهران صادر شده است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران بیان کرد: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که طرح ابلاغ الکترونیکی صرفا برای افرادی که در دستگاه قضایی پرونده دارند نیست بلکه همه مردم باید در این سامانه ثبت نام کنند.

پوریانی اظهار کرد: باید مردم بدانند که این سامانه برای همه است و لازم نیست که حتما در دستگاه قضایی پرونده ای داشته باشند. یعنی هر کسی که ثبت نام انجام داد بعدها هر جا که باشد اگر کسی از او شکایتی کرده باشد از آن دادخواست هم از طریق پیامک و هم از طریق صندوق الکترونیکی مطلع می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: مردم سعی کنند که حتما در این سامانه ثبت نام و در اجرای این طرح مشارکت کنند تا بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *