قوانین کشور راهکارهای مختلفی را برای جلوگیری از بازداشت افراد پیش‌بینی کرده است

20:30 - 05 دی 1395
کد خبر: ۲۵۹۵۹۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رزم گفت: مقررات جمهوری اسلامی ایران راهکارهای مختلفی را برای جلوگیری از بازداشت افراد پیش بینی کرده و تأسیسات نوین حقوقی از قبیل ترک تعقیب، تعلیق تعقیب با این دیدگاه همسو است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی محمد رزم رئیس کل دادگستری استان ایلام در جلسه هیأت امنا و هیأت مدیره ستاد دیه استان ایلام با تقدیر و تشکر از زحمات آنان گفت: اگر چه در قوانین کشور ایران بازداشت محکوم مالی با رعایت تشریفات لازم پیش بینی شده است اما نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد خاصی که نسبت به کرامت بشر دارد با ایجاد ساز وکارهای مختلف از جمله ایجاد ستاد دیه کشور بدنبال آن است که زندانیان مالی و مرتکبین جرایم خطئی در کمترین زمان ممکن آزاد شوند.

 وی گفت: این موضوع به گونه ای است که حتی در جرایم ساده نیز مقررات جمهوری اسلامی ایران راهکارهای مختلفی را برای جلوگیری از بازداشت افراد پیش بینی کرده و تأسیسات نوین حقوقی از قبیل ترک تعقیب، تعلیق تعقیب و... با این دیدگاه همسو است.

رئیس شورای قضایی استان ایلام ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از فقه و ادامه حکومت انبیاء و معصومین است معتقد است که خدا انسان را گرامی آفریده و به او شخصیت داده است و خداوند به همین مناسبت در قرآن برای خلقت انسان به خودش تبریک می‌گوید.

رزم تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا در تلاش است که اگرچه محکوم علیه مالی نیز با خودداری از پرداخت دیون خود نظم اجتماعی را بر هم می‌زند لیکن با اعطاء کمک‌های مالی و نیز فراهم کردن زمینه دریافت تسهیلات از بانکها، این افراد از زندان آزاد شوند.

وی گفت: به رغم اینکه بعضی از مدعیان دروغین حقوق بشر امروزه ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند اما با اندک مداقه در مقررات و عملکرد جمهوری اسلامی ایران می‌توان دریافت که حقوق بشر در حد کمال در ایران رعایت می‌شود و در واقع جمهوری اسلامی ایران الگویی جامع و کامل در رعایت حقوق بشر برای جامعه جهانی و نظام بین الملل است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارزشمند بودن کار اعضاء هیات امنا و هیات مدیره ستاد دیه استان ایلام گفت: امام علی (ع) می فرمایند انجام عمل راحت است اما استمرار عمل با اخلاص تا خاتمه کار بسیار مهم است. همچنین امام صادق (ع) نیز می فرمایند: نیت خالص آن است که انجام دهنده عمل جز از خدا در انتظار تقدیر و تشکر کس دیگری نباشد و چون متولیان این ستاد صرفا جهت رضای خداوند و بمنظور آزادی زندانیان تلاش می‌کنند بنابراین اجر عمل شما عزیزان بسیار زیاد خواهد بود.

شایان ذکر است در این جلسه به تعداد 29 فقره پرونده مطروحه در ستاد دیه استان ایلام رسیدگی و با تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه زمینه آزادی تعداد 29 نفر از زندانیان مالی و جرایم غیر عمد فراهم شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *