حجم معاملات سال آینده تا حدودی رشد خواهد کرد/ انتخابات 96 بر بازار تاثیرگذار است

17:24 - 30 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۸۱۰۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در رابطه با بازار مسکن در سالجاری گفت: در افزایش حجم معاملات شاید اتفاق خاصی رخ ندهد اما درباره شهر تهران پیش‌بینی با توجه به روند ماه‌های گذشته بر آن است تا یک روند صعودی در بازار رخ دهد.
به گزارش گروه اقتصاد ، حسام عقبایی در رابطه با تاثیر فضای مجازی و اینترنت بر فعالیت بازار مسکن، گفت: خدماتی که از طریق وبسایت‌ها ارائه می‌شود، باید با سیاست‌گذاری‌های صحیح، در جهت ارائه قانون‌مند خدمات به مردم حرکت کند.

وی تصریح کرد: دسترسی مردم به خدمات آنلاین بسیار هموار شده اما مسکن، به عنوان پرهزینه‌ترین کالا و اصلی‌ترین هزینه در سبد کالای خانوارها، باید مسیری را طی کند که نظارت‌های دقیقی روی آن اعمال شود، خدماتی که در حوزه مسکن ارائه می‌شود، با خدماتی که در حوزه کالاهای مصرفی، کرایه اتومبیل و پوشاک ارائه می‌شود، بسیار متفاوت است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، افزود: کسب و کار و خدمات حوزه املاک با هست و نیست و جان و مال و ناموس مردم در ارتباط است؛ لذا ما این حساسیت را داریم که استارتاپ‌ها و مجموعه‌هایی که در حوزه IT و فضای مجازی فعالیت و خدمات رسانی می‌کنند، حتما به دو نکته اساسی توجه کنند.

وی در رابطه با نکات مورد توجه اتحادیه گفت: تا حد امکان، ضریب امنیت معاملات افزایش یابد، به همین منظور ارتباط افراد به مشاورین املاک، اصلی‌ترین راهکار حل این مشکل است. صراحتا تاکید می‌شود که با توجه به قوانینی که در کشور حاکم است، هیچ راهکار دیگری وجود ندارد چون در کشور ما، «دلالی» مجوزی است که توسط قانونگذار به مشاوران املاک داده شده و در نتیجه افراد دیگری حق ورود به حوزه خرید و فروش، اجاره یا خدمات املاک ندارند.

عقبایی، خاطرنشان کرد: لذا افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید به این نکته توجه کنند که اولا، خدمات در حوزه مشاوران املاک به مردم داده شود ولی محوریت انعقاد قرارداد باید در یک دفتر مشاور املاک و بنگاه انجام شود، این گفته به معنای آن است که انجام معامله، بدون واسطه می‌تواند بازتاب‌های بسیار فراگیر در حوزه اجرا داشته و زمینه تخلفات را فراهم کند.

وی افزود: چراکه بسیاری از پرونده‌های مطرح شده در مراجع قضایی، مربوط با موضوع اختلافات ملکی هستند در نتیجه، کاهش این پرونده‌ها ضمن کاهش حجم پرونده‌های قضایی، سلامت روان جامعه را نیز تامین خواهد کرد.

عقبایی، در درجه دوم، تامین امنیت معاملات مسکن را مهمترین دغدغه دیگر اتحادیه عنوان و بیان کرد: آسیب شناسی معاملات در حوزه مسکن بسیار حساس است و به نظر می‌رسد تمام معاملات مسکن باید در شرایطی انجام شود که قابل رهیابی و رهگیری باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، افزود:مسیر استارت‌آپ‌های فعال در حوزه مسکن و شرکت‌های مشابه، اگر هم راستا با سیاست‌گذاری‌های اتحادیه که به هیچ‌عنوان سیاست‌های صنفی نیست، دغدغه ما که ارائه خدمات خوب، جامع و مردمی است و می‌تواند مطالبات مردم را تامین کند، محقق شود، شرایط بسیار مناسبی ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم این مسیر را با خدماتی چون ارائه فیلم، عکس، بازدید مجازی و امکاناتی دیگر، تسهیل کنیم، قاعدتا این همان مسیری است که اتحادیه نیز از آن دفاع خواهد کرد چراکه این خدمات می‌تواند بسیاری از معضلات امروزی شهرنشینی مانند ترافیک، گرفتاری‌های شخصی، کاری و مشغله‌های بسیار را برطرف کند. 

عقبایی تاکید کرد: امید می‌رود تمامی فعالان در حوزه مسکن، این حساسیت‌های اتحادیه را در قبال موضوعات فوق درک کنند و مسایل امنیتی، قانونی و حقوقی را در نظر بگیرند. از همه مهمتر، ما یک جمعیت 120 هزار نفری از مشاورین املاک را در کشور داریم که چیزی حدود 650 هزار نفر در ایران، در شغل مشاور املاک فعالیت می‌کنند که ایجاد هر شغل برای دولت حدود 200 میلیون تومان هزینه به دنبال دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، بیان کرد: تصور می‌شود مجموعه‌هایی همچون جامع ترین پورتال املاک کشور، در صورت هماهنگی و سازگاری با اتحادیه و مطالبات مردم و دغدغه‌هایی که اتحادیه برای حفظ منافع عمومی مردم دارد، از آنها حمایت کامل و دفاع کرده و برای توسعه فعالیت آنها تلاش می‌کنیم؛ همچنین سعی خواهیم کرد تا تمامی آژانس‌های املاک نیز به این فضا بپیوندند.

عقبایی در ادامه افزود: تصور می‌کنم حداقل طی 10 سال آینده بخش زیادی از معاملات مسکن به فضای آنلاین و در حوزه IT و فضای مجازی شکل خواهد گرفت، لذا در چنین فضایی نمی‌توان با ورود این‌گونه تکنولوژی‌ها مخالفت کرد، اما نظارت بر این حوزه، آرامش دادن به مردم و تمیز دادن فعالان با مجوز و شناسنامه‌دار از فعالان بدون مجوز و همینطور هدایت آنها به مسیری که مکمل کار آژانس‌های املاک باشند نه تهدید کننده آنها، همگی در رشد و تعالی حرفه مشاورین املاک در ایران موثر باشد.

وی همچنین از راه‌اندازی نخستین دانشگاه تخصصی مشاورین املاک خبر داد و گفت: امسال، یک شعبه دانشگاه جامع علمی-کاربردی، تاسیس شده که نخستین بار به تربیت مشاورین املاک در مقطع لیسانس می‌پردازد؛ پیش‌تر نیز در این رشته تحصیلی مقطع کاردانی ارائه می‌شد که پذیرش در مقطع کارشناسی امسال برای نخستین بار صورت می‌گیرد، بنابراین، مسیر فعالیت در حوزه املاک، به سمت دانش محوری، آکادمیک شدن و تکنیکال شدن می‌رود.

عقبایی تصریح کرد: هم‌اکنون در دوران گذار یعنی دوران وصل شدن فضای IT با فعالان حقیقی بازار مسکن بوده که باید در این دوره بسیار پخته، منطقی و کاربردی حرکت کنیم تا جلوی افرادی که قصد سوءاستفاده دارند، گرفته شود تا ضریب امنیت معاملات و ضریب امنیت شغلی مشاورین املاک و در کل دغدغه فعالان حوزه IT که به دنبال بیزنس  و کسب درآمد هستند، تامین شود. در واقع این حلقه باید حلقه‌ای باشد که خروجی نهایی آن ارائه خدمات راحت‌تر به مردم باشد.

وی همچنین درباره پیش‌بینی خود از بازار مسکن در سال 95، از حاکم شدن ثبات نسبی خبر داد و افزود: در افزایش حجم معاملات شاید اتفاق خاصی رخ ندهد اما درباره شهر تهران پیش‌بینی با توجه به روند ماه‌های گذشته بر آن است تا یک روند صعودی را در معاملات شاهد باشیم. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، بیان کرد: با توجه به درپیش بودن دو انتخابات مهم یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، قاعدتا در فروردین ماه و خردادماه سال آینده، بازار مسکن متاثر از این انتخابات خواهد بود.

عقبایی گفت: پیش‌بینی بر آن است که تا پایان بهار 96 ما منتظر تحول یا افزایش قیمت مسکن نخواهیم بود ولی مطمئنا از ابتدای تابستان شاهد یک رونق نسبی در بازار مسکن خواهیم بود و این رونق به معنای افزایش قیمت نخواهد بود، که اگر رشدی هم در این حوزه، با توجه به رشد معاملات مسکن در تابستان صورت بگیرد، حداکثر رشدی که برای قیمت مسکن شاهد هستیم، مطابق با نرخ رشد تورم خواهد بود که تصور می‌کنم در آن زمان هم شاهد تورم یک رقمی باشیم.

وی گفت: بنابراین، جای دغدغه و نگرانی نسبت به گرانی مسکن برای مردم وجود نخواهد داشت. ما علاقمند به یک بازار پایدار و گردش مالی منطقی هستیم که به نظر می‌رسد، اصلی‌ترین راهکار آن اصلاح نظام پولی و بانکی کشور است، همچنین بانک‌ها باید از بنگاه‌داری جدا شوند و خودشان عاملی برای افزایش تولید باشند.

عقبایی اضافه کرد: در زمینه صدور پروانه‌های ساخت در سال‌های 93 و 94، کاهش 46.7 درصدی رخ داد و در سه‌ماهه نخست سال 95 نیز در این زمینه شاهد یک کاهش 17.6 درصدی ثبت شده است که تمامی این آمارها یک تهدید جدی است.

وی بیان کرد: سیاست‌های پولی و بانکی کشور باید هرچه سریع‌تر در مجلس اصلاح شود و توقع از مجلس دهم این بود که این اتفاق زودتر رخ دهد تا این سیاست‌ها به سمت و سویی برود تا بازار مسکن شاهد گردش مالی و تولید بیشتری باشد و ما بتوانیم توازن بهتری را میان عرضه و تقاضای مسکن ایجاد کنیم.

 عقبایی تصریح کرد: تنها با ارائه تسهیلات بانکی مسیر خروج مسکن از رکود هموار نمی‌شود بلکه باید از روش‌های دیگری چون تولید، مسکن اجتماعی و... استفاده کنیم و از همه مهم‌تر اینکه «روش فروش مسکن» در کشور روش مدرنی نیست، لذا استارتاپ‌های حوزه مسکن، می‌توانند به سرعت بخشیدن خروج از رکود کمک زیادی کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *