مذاکره با آلمان‌ها برای ساخت خودرو گازسوز برای ایران

13:30 - 28 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۷۰۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) با اشاره به آمادگی شرکت‌های خارجی برای تولید خودروهای پایه گازسوز برای کشور از مذاکره با شرکت فولکس واگن آلمان در این حوزه خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، علی مهرابی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد از افتتاح همزمان ۱۰ جایگاه CNG در کشور خبر داد و گفت: این جایگاه‌ها در روزهای گذشته به بهره‌برداری رسیده و به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان این‌که ظرفیت جایگاه‌های مذکور ۱۶ هزار مترمکعب در ساعت است، ادامه داد: این جایگاه‌ها در شهرهای شیرود، بهبهان، کبودرآهنگ، دهلران، داراب، تهران، ارومیه، ساری و دیلم راه‌اندازی شده است.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) با بیان این‌که در حال حاضر تعداد جایگاه‌های CNG موجود در کشور ۲۳۶۰ است، افزود: این جایگاه‌ها آمادگی دارند پیش از ۴۰ میلیون مترمکعب در روز به مردم خدمت‌رسانی کنند. در سال جاری ۴۰ جایگاه راه‌اندازی شد و تا پایان سال ۱۰ جایگاه دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

مهرابی در ادامه از راه‌اندازی سیستم پرداختی الکترونیکی بهای CNG به صورت پایلوت خبر داد و گفت: امیدواریم بانک‌های عامل در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. راه‌اندازی سیستم پرداخت الکترونیکی از دو جنبه حائز اهمیت است. نخست آنکه پرداخت توسط شهروند آسان می‌شود و دیگر مشکلاتی از قبیل پول خرد یا انعام وجود نخواهد داشت، از سوی دیگر اگر پرداخت به صورت الکترونیکی انجام شود به دو حساب می‌رود. حساب نخست کارمزد جایگاه‌دار و حساب دیگر حسابی است که می‌توانیم پول‌ها را در آنها بلوکه کنیم که از طریق آن قبض گاز جایگاه را پرداخت کنیم.

وی در مورد جایگاه‌های CNG که در حال حاضر خدمت‌رسانی نمی‌کنند، توضیح داد: به‌طور کلی سه درصد از جایگاه‌های CNG خرابی دارند که تعدادی از این سه درصد به دلیل مشکلات فنی خدمت‌رسانی نمی‌کنند و باید تعمیرات روی آنها انجام شود و بخشی از تعطیلی جایگاه‌ها به این دلیل است که جایگاه‌دار قبض را به موقع پرداخت نمی‌کند و شرکت ملی گاز شیر گاز را می‌بندد.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) با تاکید بر این‌که به ازای هر مترمکعب گاز CNG یک لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود، تصریح کرد: در هر جایگاه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ماشین می‌تواند سوخت‌گیری کند. متوسط ظرفیت کارکرد کمپرسور ۷.۵ ساعت در روز است که اگر مردم استقبال کنند این ظرفیت می‌تواند دو برابر شود. در حال حاضر ۲۱ میلیون مترمکعب در روز CNG مصرف می‌شود که این ظرفیت می‌تواند تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

مهرابی در مورد این‌که کدام استان صاحب بیشترین جایگاه CNG است، توضیح داد: استان تهران بیشترین تعداد جایگاه CNG و بیشترین مصرف CNG را دارد. متوسط مصرف تهران ۷.۵ ساعت و دو میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در روز است که ما آمادگی داریم تا چهار میلیون مترمکعب CNG دراختیار مردم تهران قرار دهیم.

وی در مورد کمبود جایگاه نیز اظهار کرد: در کلانشهرها که زمین برای تاسیس جایگاه وجود ندارد با کمبود جایگاه مواجه هستیم. برای مثال در شمال و غرب تهران که زمین وجود ندارد یا قیمت آن گران است ممکن است کمبود جایگاه وجود داشته باشد، اما متقاضی احداث زیاد است.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG)، ادامه داد: تاکنون ۴۴ جایگاه توسط بخش خصوصی احداث شده و درخواست احداث ۳۵ جایگاه دیگر وجود دارد.

مهرابی با تاکید بر لزوم ایجاد اختلاف قیمت بین بنزین و گاز، توضیح داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قیمت بنزین امسال افزایش پیدا نمی‌کند، اما اگر در سال‌های آینده بنزین گران شود استقبال مردم از گاز بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به عدم افزایش کارمزد جایگاه‌ها، گفت: کارمزد جایگاه‌ها در سه سال اخیر افزایش پیدا نکرده و گله جایگاه‌داران در این زمینه به حق است. بار مالی که به جایگاه‌داران اعمال می‌شود سنگین است از سوی دیگر بحث همسان‌سازی جایگاه‌ها مطرح است. استاندارد جایگاه‌ها کشور تولیدکننده (آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و غیره) مطابق است. قرار است استاندارد همه جایگاه‌ها همسان‌سازی شود که هزینه زیادی برای جایگاه‌دار دارد.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) از ارائه‌ی پیشنهادی مبنی بر افزایش کارمزد جایگاه‌داران خبر داد و گفت: اگر کارمزد جایگاه‌داران افزایش پیدا کند بخشی از آن می‌تواند صرف همسان‌سازی جایگاه‌ها شود. افزایش کارمزد جایگاه‌داران در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و اگر هیات وزیران آن را تصویب کند انجام خواهد شد. مبلغی که پیشنهاد شده خوب است و امیدواریم مبلغی نزدیک به آن تصویب شود.

مهرابی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که نه تنها کارمزد امسال جایگاه‌داران افزایش پیدا کند، بلکه کارمزد آنها هر سال متناسب با تورم افزایش داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که آلودگی بنزین در هر شرایطی نسبت به گاز بیشتر است، گفت: خودروسازهای داخلی باید خودروی پایه گازسوز تولید کنند.

 مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) تصریح کرد: البته شرکت‌های خارجی آمادگی خود را برای تولید خودروی پایه گازسوز اعلام کرده‌اند و در این راستا شرکت فولکس واگن آلمان ماه پیش تقاضا کردند که گاز ما را مورد مطالعه قرار دهند و به آنها مجوز داده شد که به شهرهای مختلف بروند و گاز بگیرند و به نظر می‌رسد قصد دارند خودرویی متناسب با گاز ما تولید کنند. شرکت‌های داخلی هم باید در این زمینه اقدام کنند.

مهرابی در ادامه با تاکید بر این‌که ۷۰ درصد تجهیزات جایگاه‌ها ساخت داخل هستند، افزود: برخی تجهیزات از کشورهای خارجی از جمله کشورهای اروپایی وارد می‌شود. تجهیزات این کشورها باید استاندارد باشد. کشور روسیه متقاضی فروش تجهیزات خود به ایران بود که ایران نپذیرفت، زیرا هر کشوری که بخواهد تجهیزات‌اش را به ما بفروشد باید داخل کشور کارخانه داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که ایمنی جایگاه‌های CNG بالا است، اضافه کرد: گاهی از مخازن CNG سوء‌استفاده شده و این باعث انفجار می‌شود، اما به‌طور کلی وزارت کشور بازرسی ادواری خود را از خودروها انجام می‌دهد که این شامل مخزن CNG هم می‌شود.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG) در پایان تاکید کرد: در حال حاضر ۲۳ درصد سوخت حمل‌ونقل گاز است که ما قصد داریم این میزان را به ۵۰ درصد برسانیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *