رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سفیر ایران: تهران و مسکو به شاخص های روابط راهبردی رسیده اند

5:45 - 27 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۶۴۴۴
دسته بندی: سیاست
مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در مسکو گفت: گسترش روزافزون و فراگیر مناسبات بین ایران و روسیه سبب شده است که سطح همکاری های دو کشور به کیفیت جدید با شاخص های روابط راهبردی ارتقاء یابد.
سفیر ایران: تهران و مسکو به شاخص های روابط راهبردی رسیده اند

به گزارش گروه سیاسی ، سنایی در سومین همایش سالانه ایران شناسان و اساتید زبان فارسی روسیه، با اشاره به گسترش روابط ایران و روسیه، افزود: روند کنونی و دستاورد توسعه مناسبات در تمامی زمینه ها در طول تاریخ دو کشور بی سابقه بوده است.

وی در این نشست که روز جمعه در سالن اجتماعات اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با حضور شمار زیادی از ایران شناسان و اساتید دانشگاهها برگزار شد، افزود: هر چند حد کنونی همکاری های اقتصادی نسبت به توان دو کشور مطلوب نیست و تحریم ها هم به آن ضربه های زیادی زد، ولی سال جاری (میلادی) شاهد رشد 80 درصد بود.

سنایی همچنین روابط ایران و روسیه را محدود به حوزه های سیاسی و امنیتی ندانست و توسعه همکاری ها در تمامی عرصه های اقتصادی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و گردشگری را از جمله نتایج اجرای برنامه های پیش بینی شده دو جانبه در سه سال گذشته بر شمرد.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: در همین راستا می توان به افزایش پنج برابری پروازهای ثابت بین دو کشور ظرف دو سال گذشته اشاره کرد که سبب شده است، شمار گردشگران در دو سال گذشته هر سال 100 درصد رشد کند و پیش بینی می شود که سال 2017 هم بیشتر شود.

وی همچنین با بیان اینکه ایران و روسیه با وجود دخالت کشورهای غربی در منطقه که باعث بروز ناامنی و مشکلات پرشمار در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لیبی شد، دیدگاه درست را انتخاب کردند و برای اصلاح شرایط گام برداشتند، تصریح کرد: امیدوارم قدرت های دیگر منطقه نیز به این روند روی بیاورند و نشست پیش روی وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در اواخر ماه جاری میلادی(7 دی) در مسکو نیز می تواند نویدبخش همین موضوع باشد.

سنایی در ادامه نیز با اشاره به اهمیت ایران شناسی برای توسعه روابط تهران و مسکو، گفت: از یک سو با گسترش مناسبات، ایران شناسی نیز ارتقا می یابد، اما از سوی دیگر، این حوزه در جایگاه ایده پردازی برای توسعه مناسبات اهمیت دارد، زیرا کارشناسان این عرصه متخصصان امور ایران و روابط دو کشور هستند که طرح ها و دیدگاههای آنان می تواند پشتوانه نظری برای گسترش همکاری ها ایجاد کند.

وی تاکید کرد: ما از دیدگاهها و طرح های بنیادین در حوزه ایرانشناسی و توسعه روابط حمایت می کنیم. با توجه به سطح بالا و پیشینه ایران شناسی در روسیه نیاز به ایجاد نسل های جدید و معلمین زبان است که در این زمینه ها کارهای خوبی انجام گرفته و هر روز دانشجویان بیشتری در سراسر روسیه به ایران و زبان فارسی روی می آورند.

سفیر ایران در پایان با بیان اینکه تفاهم نامه ای در بنیاد پژوهش های ایران و روسیه برای حمایت مشترک از طرح های بنیادین توسعه روابط دو کشور امضا شده، یادآور شد که تاکنون بیش از 100 طرح به دست ما رسیده است و امیدواریم طرح های بیشتری از ایران شناسان نیز دریافت کنیم.
روسیه مهمترین پایگاه مرجع ایران شناسی در جهان به شمار می رود و صدها کارشناس مسلط به تاریخ، ادب و فرهنگ و هنر ایرانی و فارسی به تحقیق و پژوهش در این حوزه مشغول بوده و هستند که صدها اثر ماندگار در این زمینه پدید آورده اند.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *