ضرب‌الاجل بانک جهانی به "هند و پاکستان" برای رفع اختلافات آبی

16:10 - 24 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۵۶۱۴
بانک جهانی به پاکستان و هند تا ماه ژانویه مهلت داد اختلافات فیمابین بر سر سهم آب را حل کنند.
ضرب‌الاجل بانک جهانی به به گزارش سرویس بین الملل  بانک جهانی به پاکستان و هند تا ماه ژانویه مهلت داد که اختلاف خود بر سر سهم آب را حل کنند.
 
به گزارش داون، بانک جهانی اعلام کرد اگر دو کشور بتوانند با هم به توافق برسند قرارداد سند طاس که در گذشته بین پاکستان و هند وجود داشت خود به خود لغو می‌شود.
 
هند از سازمان‌های بین المللی از جمله بانک جهانی درخواست کرده بود که برای حل مسئله سهم آب پاکستان همچنین لغو قرارداد سند طاس وارد عمل شوند.
 
به گزارش داون، پاکستان نیز از جامعه جهانی درخواست کرده است که سهم آب این کشور را در برابر هند مشخص کند.
 
مذاکرات هند و پاکستان درباره عمل کردن به قرارداد سند‌طاس در ماه جولای بی‌نتیجه پایان یافت و دو کشور دست به دامان جامعه جهانی شدند.
 
محمد یونس دهاگا در رأس یک هیأت 8 نفره به نمایندگی از وزارت آب و برق پاکستان راهی هند شد تا درباره سهم آب با این کشور مذاکره کند اما نتوانست در هیچ زمینه‌ای توافق کند.
 
هند با احداث سد روی رود نیلم در حال احداث نیروگاه 330 مگاواتی تولید برق است و سعی دارد با بستن آب رود چناب یک نیروگاه 850 مگاواتی تولید برق نیز در مسیر این رود احداث کند.
 
در سال 1960 میلادی ژنرال ایوب خان حاکم نظامی به نمایندگی از پاکستان و جواهر لعل نهرو نخست وزیر هند با میانجیگری بانک جهانی قرارداد سهم آب سند‌طاس را امضا کردند.
 
پاکستان و هند حتی بعد از جنگ 1965 و 1971 میلادی به قرارداد سند‌طاس پایبند بودند اما در حال حاضر هند سعی دارد این قرار داد را نادیده بگیرد.
 
طبق قرارداد سند‌طاس آب رودهای شرقی از جمله ستلج، بیاس و راوی سهم هند و رودهای غربی از جمله سند،جهلم و چناب سهم پاکستان است.
 
بعد از هدف قرار گرفتن مقر نظامی ارتش هند در کشمیر این کشور با متهم کردن پاکستان اعلام کرد که به قرارداد سند طاس عمل نمی‌کند.
 
سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان اعلام کرد: بستن مسیر رودها و ندادن سهم آب اسلام‌آباد به معنی اعلان جنگ است.
 
در حالی که هند مشغول تهدید پاکستان بود که مسیر رودهای منتهی به این کشور را بسته و به قرارداد سند‌طاس عمل نخواهد کرد، چین مسیر رود براهماپوترا به روی هند را بست.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *