جبران خلاهای سیستم بانکی با فین تک‌ها

14:12 - 21 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۴۵۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عضو هیئت مدیره پست بانک درباره فعالیت فین تک‌ها در سیستم بانکی کشور، گفت: فین تک‌ها پتانسیل بسیار قوی در فضای مجازی هستند که می توانند بسیاری از خلاء های سیستم بانکی کشور را که بانک ها امکان فعالیت در آن‌ها را ندارند، جبران کنند.
به گزارش گروه اقتصاد ، محمدحسین مهرانی با اشاره به اینکه باید اکوسیستم مورد نیاز این سیستم به درستی تعریف و تدوین شود، افزود: مسئله مهم نوع فعالیت فین تک‌ها در دنیای مجازی و انگیزه بالای آن ها برای فعالیت‌های پولی اقتصادی است. این شرکت‌ها می توانند با پویایی و نوآوری های خلاقانه حرکت های جدیدی در فضای اقتصادی در کشور ایجاد کنند.

عضو هیئت مدیره پست بانک ادامه داد: فین تک ها اهرم قوی هستند که توان جبران بسیاری از خلاها در این زمینه را دارند و نقش عملیاتی در پرش واقعی و مورد انتظار برای تغییر مدل های کسب و کار سنتی در حوزه پولی و اقتصادی را داشته باشند. اما اگر این فعالیت‌ها درچارچوب‌ها و حمایت‌های قانونی دولت نباشد، می‌تواند مشکل آفرین باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر در این حوزه تعیین تکلیف‌ها و قواعد سلیقه ای اعمال شود، انگیزه توان و هیجانی که پشت این فین تک‌ها نهفته است کم رنگ و عامل سرخوردگی خواهد شد، اظهار داشت: درحال حاضر با توجه به رشد و توسعه ای که فن آوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه پولی اقتصادی دارد، نیازمند قانون گذاری هستیم به نظر من قانون گذاری در این حوزه باید به صورت فراگیر باشد تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود .

مهرانی عضو هیئت مدیره پست بانک افزود: از این رو با توجه به گستره فضای مجازی وفعالان این حوزه که می توانند تاثیرگذار بر مولفه های اقتصادی باشند نیاز هست که شورای عالی فضای مجازی و سایر نهادهای قانون گذار از جمله بانک مرکزی در جهت تسهیل فعالیت‌های پولی اقتصادی در فضای مجازی را در دستور کار خود قرار دهند و هر چه سریعتر در این راستا اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که هدف ما تغییر مدل های سنتی در کسب و کار های پولی و اقتصادی است مسلما با مقاومت هایی هم مواجه خواهیم شد که به مرور رفع خواهد شد، افزود: فین تک‌ها به دلیل اینکه با دنیای مجازی و فن آوری سر و کار دارند، می توانند به سرعت خود را با هرنوع تغییری هماهنگ کنند.

مهرانی درباره ادغام فین تک‌ها و بانک‌ها گفت: فین تک‌ها اگر با بانک‌ها ادغام شوند، به طور حتم با مشکلاتی مواجه خواهند شد و از سرعت پیشرفت آن ها کاسته می شود اما اینکه فین تک‌ها در کنار بانک‌ها حرکت کنند می توانند به این حوزه کمک کنند.

این مسئول شبکه بانکی در پایان اظهار کرد: البته این نوید هم بدهم که با توجه به مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی برای پست بانک و تعیین ماموریت جدید این بانک بعنوان بانک توسعه ای و تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، برای سال آینده برنامه هایی در جهت حمایت شرکت های این حوزه خصوصا فین تک را در دست بررسی دارد.

یادآور می‌شود، ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، ۱۳ و ۱۴ دی ماه ۹۵ توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *