کانون داوری در استان یزد تشکیل می‌شود

10:33 - 21 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۴۳۶۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رفاهی گفت: با هدف کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی و استفاده از ظرفیت نهاد داوری، کانون داوری در استان یزد تشکیل می‌شود.
سید علی اصغر رفاهی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی گفت: با استناد به بند (و) ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، تشکیل کانون داوری در استان یزد در دستور قرارگرفته است.

وی گفت: تاکنون برای 25 صنف قرارداد تنظیم و شرط داوری در آنها لحاظ شده است و در نظر است تا برای بقیه صنوف هم قرارداد تنظیم و شرط داوری در آنها لحاظ شود.

این مقام قضایی اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 40 موسسه داوری منطبق با لایحه جامع داوری در استان یزد ثبت شده است. البته هنوز پرونده ای به این سمت این موسسه ها ارسال نشده است چراکه باید اصل این کار و پایه‌های اجرای آن قوی باشد تا به علت اجرای بد و یا ناقص، اعتماد مردم به داوری سلب نشود.

معاون اجتماعی دادگستری کل استان یزد با ابراز تأسف از عدم تشکیل شدن کانون داوری در استان یزد گفت:  تشکیل کانون داوری نباید دولتی باشد و باید توسط مردم و اشخاص حقوقی انجام شود. لازم است برای تشکیل کانون یک هیئت مؤسس تشکیل شود که این هیئت مؤسس نیز وظایف خاصی از جمله انتخاب رئیس کانون و انتخاب اعضاء هیئت مدیره را بر عهده خواهد داشت.

وی تصریح کرد: انتخاب رئیس کانون، آموزش مقررات داوری به داوران معرفی شده یا انتخاب شده، امتحان و مصاحبه از داوران معرفی شده و استعلام صلاحیت داوران از مراجع مربوطه از جمله وظایف کانون داوری است.

رفاهی ادامه داد: کانون داوری، مقام ارجاع جهت ارسال پرونده ها و دادخواست‌ها به مؤسسات داوری جهت رسیدگی است و این ارجاع با توجه به رتبه بندی مؤسسات داوری صورت خواهد گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بیان کرد: برای حل مشکلات و اختلافات باید ابتدا از ظرفیت نهاد داوری استفاده کرد چراکه علاوه بر ارزانتر بودن، سریع‌تر و راحت‌تر امور مردم حل و فصل می‌شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *