نظارت و ارزشیابی گامی مهم در حفظ و ارتقای جايگاه دستگاه قضایی / تأکید بر ساختارسازی در نظارت و ارزشیابی قضات

18:51 - 20 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۴۲۳۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
پنجمین نشست هم اندیشی منطقه ای نمایندگان دادسرای انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات به میزبانی دادگستری کل استان هرمزگان برگزار شد.
 به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، پنجمین نشست هم اندیشی منطقه ای نمایندگان دادسرای انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات  به میزبانی دادگستری کل استان هرمزگان و با حضور حجت الاسلام والمسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، علی رنجبر معاون دادستان انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی قضات و نمایندگان دادسرای انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی از استان های هرمزگان ،سیستان و بلوچستان ،بوشهرو کرمان در شهر بندرعباس برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در این نشست اظهار داشت: وظیفه ذاتی واحد نظارت و ارزشیابی کشف استعدادهای بالقوه از بین قضات و پرورش و مراقبت از یک نسل قضایی خوب و در خور تحسین در جهت تعالی دستگاه قضایی با رویکرد اصلاحی و پیشگیرانه است.

وی با بیان  این مطلب افزود : شخصیت قضایی قضات در  سایه نظارت مستمر مشفقانه ، دقیق و با رعایت  شئون و موازین قانونی شکل می گیرد و در ادامه از توجه به اخلاق و رفتار حرفه ای ، رعایت نزاکت و  موازین اسلامی ، رعایت نظم و انضباط اداری و حسن رفتار با مراجعین به عنوان شاخص های ارزشیابی قضات یاد کرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان : همچنین علاوه بر شاخص های اخلاقی و رفتاری فوق ، دانش و مهارت ، رعایت اصول و تشریفات دادرسی ، استقلال  و شجاعت قضایی ، صدور آراء متقن و مستدل و احکام قاطع را به عنوان شاخص های دیگر قضایی ذکر کرد و ابراز داشت : موفقیت یک قاضی در گرو داشتن و محافظت از این شاخص هاست.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری نظارت را رکن مهم و  کلید واژه مدیریت در دستگاه قضایی و سازمان های تابعه عنوان کرد و افزود: تعالی سازمانی بدون تعالی شخص ممکن نیست و نگاه ما به  نظارت همراه با توجه به حسن ظن و اعتماد ؛ هم نگاه به ملزومات اداری و ساختاری و هم نگاه توسعه محور و پیشرفت‌محور در عملکرد مجموعه قضایی استان می باشد.

 رئیس شورای قضایی استان هرمزگان ضمن تشریح آخرین رویکردها و شیوه های نظارتی و همچنین تبیین شاخص ها و ملاک های ارزیابی ، با اذعان به اهمیت توجه ویژه به ارتقاء شاخص های سلامت و کارآمدی به منظور دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دستگاه قضایی ، بر اهتمام همه مسؤولان در جهت عینیت بخشی و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی ) و ریاست معزز قوه قضائیه در خصوص سالم سازی دستگاه قضایی و تقویت نظارت های درونی  با هدف حفظ حقوق عامه و اجرای بهتر عدالت تأکید کرد. 

 در ادامه این نشست ؛علی رنجبر معاون دادستان انتظامی در امور نظارت و ارزشیابی به بیان اهمیت کار قضائی و لزوم رعایت دقیق رفتار متناسب با شأن ، پرهیز از مراودات نامتعارف و لزوم صیانت از حق مردم پرداخت و سخنان مبسوطی در این زمینه بیان کرد.

علی رنجبر معاون با اشاره به نقش مهم نظارت در دستگاه قضایی، اصلی ترین نظارت را نظارت انسان بر خودش عنوان كرد و بهترین نوع نظارت را دیدن نقاط مثبت عملكرد ها و تقویت آنها دانست.

رنجبر در ادامه به بیان جایگاه و مقام قضاوت در اسلام به آیاتی از قرآن كریم اشاره کرد و تقوا و عدالت را دو ویژگی اساسی برای یك قاضی برشمرد و تاكید كرد كه در مقام نظارت نیز باید تقوا پیشه كرد.

معاون دادسرای انتظامی قضات با تاکید بر لزوم حفظ استقلال افزود: در نظارت ها باید كرامت انسانی و حفظ حرمت و شان انسان ها مورد توجه قرار گیرد.

وی هدف اصلی از نظارت را حفظ و ارتقای منزلت دستگاه قضا , شناسایی و معرفی قضات توانمند و سنجش واقعی عملکرد قضات برشمرد تا مردم بتوانند طعم شیرین عدالت را بهتر بچشند و جامعه به سكون و آرامش بیشتری دست یابد.

رنجبر با تاكید بر نظارت به موقع و دقیق تصریح كرد: چنین نظارتی باعث كاهش آسیب های احتمالی و صیانت از دستگاه قضایی خواهد شد.

رنجبر گفت: تقدیر از قضات، تقدیر از کسانی است که پر مسئولیت‌ترین و حساس‌ترین بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر عهده دارند.


















ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *