بیانیه مرکز دانشجویی حقوق بشر به مناسبت روز جهانی حقوق بشر

17:29 - 20 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۴۲۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بیانیه معاونت امور بین الملل مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران(صلح زیبا)، به مناسبت روزجهانی حقوق بشر منتشر شد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، بیانیه معاونت امور بین الملل مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران(صلح زیبا)، به مناسبت روزجهانی حقوق بشر منتشر شد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

 تمام ابنای بشر آزاد زاده شده و در حرمت و حقوق با هم برابرند. عقلانیت و وجدان به آنها ارزانی شده و لازم است تا با یکدیگر عادلانه و برادرانه رفتار کنند.

ماده یکم اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب ۱۰ دسامبر سال ۱۹۴۸ میلادی

اعلامیه جهانی حقوق بشردر سال 1948 برای اولین بارحقوقی را برای تمامی انسانها فارغ از رنگ، نژاد، جنس، زبان، عقیده، اصالت، مورد شناسایی قرار داده و دو پروتکل حقوق مدنی- سیاسی و نیز حقوق فرهنگی، اقتصادی اجتماعی متن اعلامیه و موارد مندرج در آنرا تکمیل و توسعه بخشید و خصوصیاتی از قبیل جهان شمولی، سلب ناشدنی، انتقال ناپذیری، عدم تبعیض و برابری طلبی، به هم پیوستگی و تفکیک ناپذیری را برای این حقوق قائل گردید.

اما با وجود شناسایی حقوق تکفیک ناپذیر برای ابناء بشر، متاسفانه امروز شاهد این هستیم که همچنان جنگ و خونریزی در جهان ادامه دارد، روز جهانی حقوق بشر سال 2016 در حالی گرامی داشته می شود که در تمام نقاط جهان شاهد به خاک و خون کشیده شدن زنان و کودکان بی گناه و بی تفاوتی سازمان های فرمایشی حقوق بشری نسبت به این نسل کشی هستیم.

اینک که در آستانه هفتاد و یکمین ساگرد تاسیس سازمان ملل متحد و روز جهانی حقوق بشر هستیم ، جهان با انبوهی از جنایات و خشونت های افراطی و نقض گسترده حقوق بشر مواجه شده است، رسانه ها در حالی اخبار گرامیداشت روز جهانی حقوق بشر را مخابره میکنند که در جای جای جهان شاهد فجیع ترین صحنه های نقض حقوق اولیه انسانی و بشری هستیم، از به خاک و خون کشیده شدن مردم آزادی خواه بحرین و فلسطین، زنده سوزاندن انسان ها در میانمار و نیجریه تا نسل کشی در یمن و ترور در عراق و سوریه ...

در چنین شرایطی بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اگرچه یادآور پیشینه اقدامات ارزشمند اندیشمندان و حقوقدانانی است که هر یک حقی عظیم بر جامعه بشری دارند، اما در کنار آن مخاطراتی را نیز خاطر نشان می سازد که روزانه زندگی را در کام ابناء بشر تلخ و بیم و ناامیدی را در کالبد بشریت گسترش می دهد.

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که حقوق بشر غربی و مباحث مرتبط با آن، عمدتاً به‌عنوان ابزاری برای بسط و توسعه غرب در سراسر جهان به ویژه در غرب آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

کلیشه‌های حقوق بشری غرب آن‌چنان تکراری و نخ‌نما شده است که برای تشخیص این  استانداردهای دوگانه، حتی گاهی به واکاوی از دریچه فلسفی و فکری آنان هم نیاز نیست و با نگاهی منصفانه می‌توان این دوگانگی‌های دردآور را به سادگی تشخیص داد. 

در پایان معاونت امور بین الملل مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران(صلح زیبا) ، ضمن گرامی داشت روز جهانی حقوق بشر،با محکوم نمودن استفاده ابزاری از مسئله حقوق بشر توسط برخی کشورها اعلام می دارد، همچنان امیدوار است با همکاری نهاد های مستقل حقوق بشری شاهد حرکتی وسیع و بنیادین برای تحقق مردم سالاری دینی و حاکمیت عقلانیت در همه کشورها که نخستین شرط لازم برای دست یابی به ارزش ها و کرامت انسانی است، باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *