یزد و تهران در صدر و قعر مناسب سازی/ برخورد متعدد نابینایان با درخت به دلیل اشتباه پیمانکاران

8:19 - 21 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۳۹۴۱
رئیس دبیر خانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی بهزیستی کشور گفت: در طول روز تعداد قابل توجهی از نابینایان به دلیل ضعف پیمانکاران در طراحی خطوط ویژه نابینایان با درخت برخورد کرده و مشکلاتی برای آنها ایجاد می شود.

ابراهیم کاظمی مومن سرایی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه گفت: سال گذشته پروژه ارزیابی و عملکرد استان ها در حوزه مناسب سازی انجام شد و در این رابطه عملکرد 39 دستگاه و اداره درگیر در این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در سراسر کشور 1200 دستگاه و اداره در طرح ارزیابی، عملکردشان مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس دبیر خانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی بهزیستی کشور با اشاره به وضعیت مناسب سازی در استان های مختلف اظهارکرد: پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شد ادارات استان یزد با 59 درصد و ادارات استان تهران با 24 درصد به ترتیب در صدر و قعر مناسب سازی در کشور هستند.

کاظمی مومن سرایی ادامه داد: ادارات سازمان بهزیستی با رعایت 68 درصد مسائل، مناسب سازی شده ترین ادارات و سازمان نظام پزشکی با تنها 23 درصد، کمترین مناسب سازی را داشته است.

وی با نامناسب توصیف کردن وضعیت مناسب سازی در کل کشور خاطرنشان کرد: در رابطه با مناسب سازی، شهرداری ها باید به وظایف خود عمل کرده و در شرایطی که معلولان برای تردد در شهرها با مشکلات زیادی مواجه هستند، اقدامات عملیاتی را در دستور کار قرار دهند.

رئیس دبیر خانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی بهزیستی کشور با اشاره به راه اندازی جلسات ستاد مناسب سازی در تمام استان های کشور اذعان کرد: جلسه ستاد مناسب سازی در هر استان و شهرستان راه اندازی شده و تا مهرماه سال جاری در اکثر استان ها و شهرستان ها شاهد برگزاری این جلسات بودیم اما در استان تهران هنوز جلسه ای در این رابطه برگزار نشده است.

کاظمی مومن سرایی تاکید کرد: با وجود پیگیری های صورت گرفته، مسئولان استانداری تهران به عنوان متولی اصلی برگزاری جلسات ستاد مناسب سازی، هنوز پاسخ قانع کننده ای در این رابطه ارائه نکرده اند.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از پیمانکاران شهرداری تهران که در حوزه مناسب سازی معابر فعالیت می کنند گفت: بسیاری از معابر ویژه تردد نابینایان مناسب سازه شده است اما این خطوط ویژه یا به درختان و یا به کیوسک تلفن و ... ختم می شوند.

رئیس دبیر خانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی بهزیستی کشور افزود: تعیین نادرست جایگاه خطوط و مشکلاتی که در پی آن برای نابینایان ایجاد می شود به دلیل آموزش ندیدن پیمانکاران است.

کاظمی مومن سرایی با اشاره به مناسب سازی سلیقه ای شهرداری ها در بحث مناسب سازی گفت: در بحث مناسب سازی معابر و خیابان ها به صورت سلیقه ای اقدامات صورت می گیرد و باید به این موضوع تاکید شود که هیچ گاه کار سیلقه ای نتیجه ای در پی نداشته است.

وی از انجام پروژه "شهر دسترس پذیر" در شهرهای با جمعیت بیش از 100 هزار نفر خبرداد و بیان کرد: در طرح شهر دسترس پذیر به دنبال آن هستیم که شرایط شهرها را برای حضور معلولان ارزیابی کنیم و امیدوار هستیم تا پایان سال، سیاست های مرتبط با شهر دسترس پذیر را در شهرها عملیاتی کنیم.

رئیس دبیر خانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی بهزیستی کشور با بیان اینکه در لایحه جدید قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تاکید ویژه ای به مناسب سازی اماکن و معابر شده است گفت: در گذشته نیز در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تاکید ویژه ای به مناسب سازی معابر و اماکن شده بود اما هیچ گاه به این موضوع آن طور که باید توجه نشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *