21:12 - 20 آذر 1395
دانشمندان گونه‌های گیاهی‌ای را کشف کرده‌اند که نوع رژیم‌غذایی انسان‌های عصر پارینه‌سنگی را مشخص می‌کند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، آنا به نقل از دیلی‌میل نوشت: بسیاری افراد بر این باورند که به دلیل کمبود گیاهان در دوره پارینه سنگی و زیاد بودن بقایای حیوانی، بخش اعظم رژیم غذایی اجداد پارینه سنگی را مواد گوشتی تشکیل می‌داد. اما محققان برای اولین بار شواهدی به‌دست آورده‌اند که نشان می‌دهد انسان عصر پارینه‌سنگی همچنین از انواع مختلف گیاهان قابل خوردنی که شرایط نگهداری خوبی داشتند تغذیه می‌کردند.

حدود 800 هزار سال پیش یکی از اجداد ماقبل تاریخ ما انسان‌ها، انگوری را در نزدیکی دریاچه Hula در دره شمالی اردن خورده است. اطلاعات ما از این امر به دلیل حفظ یک دانه کوچک انگور است که در کنار بیش از 9000 گیاه قابل خوردن تا به امروز باقی مانده‌ است.

دانشمندان شواهدی از گیاهان خوردنی از قبیل نی بوریا و جلبک یافتند و میوه‌های یافت شده هم انجیر و تمشک جنگلی بودند. آنها در این بین دریافتند که انسان نخستین ممکن است از رازیانه و میوه درخت چنار تغذیه می‌کرده است.

وعده‌های غذایی انسان‌های عصر پارینه‌سنگی از فصلی به فصل دیگر متغیر بود. به عنوان مثال، در زمستان و بهار بیشتر از رژیم‌‌های غذایی بر پایه ریشه و سبزیجات برگ سبز و زیتون تشکیل شده است. در تابستان، انسان‌ها بیشتر از دانه‌های خوراکی مانند جو دو سر و در پاییز از دانه‌های آجیل و میوه درخت بلوط به عنوان غذا استفاده می‌کردند.

بقایای گیاهان، رژیم غذایی انسان‌های عصر پارینه‌سنگی را مشخص کرد+تصاویر

گیاه فعلی و باستانی Butomus. گیاه سمت چپ نوع امروزی این گونه گیاهی است و گیاه سمت راست، دانه داخل میوه این گل را نشان می‌دهد که قدمت آن به 780 هزار سال قبل برمی‌گردد.

برخلاف رژیم‌ غذایی امروزی که بیشتر افراد از سبزیجات فریز شده و یخ‌زده استفاده می‌کنند، رژیم سال‌های کهن بیشتر از غذاهای تازه بود و شکار حیوانات برای استفاده از پروتئین آنها، تعادلی را بین جمعیت حیوانات خشکی و ماهی‌های دریاچه برقرار می‌کند.

منوی غذاهای گیاهی متنوع بوده‌اند و مواردی را چون نی و نی بوریا، سیبزیجات برگ سبز مانند کرفس، دانه‌های خوراکی و آجیل شامل می‌شدند. در میان آنها نیز یکی از دانه‌های گیاهان آبی منقرض شده‌اند که سرخ‌کرده آن را به عنوان پاپ‌کورن مصرف می‌کنیم. شماری از این گیاهان طی دوران خشکسالی منقرض شده‌اند.

گروهی از محققان به مطالعه رژیم غذایی انسان‌ها از میانه‌های عصر پارینه‌سنگی پرداخته‌اند که قدمت این گیاهان به 780 هزار سال پیش برمی‌گردد و در شرایط مرطوب محافظت شده‌اند.

این دانه کوچک انگور در کنار بیش از 9000 گیاه خوردنی کشف شد

این اولین کشفی است که نشان می‌دهد انسان‌ها در دوره پارینه‌سنگی از منابع غنی گیاهی تغذیه می‌کردند. در واقع، محققان بر این باورند این نخستین بار در تکامل تاریخ انسان است که اطلاعات مستقیمی از رژیم غذایی گیاهی انسان‌های نخستین به دست می‌آید.

محققان، اطلاعاتی از 55 گونه گیاه خوردنی ارائه داده‌اند که بخش گسترده‌ای از عادات غذایی انسان‌های عصر پارینه‌سنگی را مشخص می‌کند. محققان علاوه بر کشف این گونه‌های گیاهی، بقایای حیوانات و ابزارهای سنگی ساخت دست بشر را نیز پیدا کرده‌اند. در واقع، این مدارک می‌تواند بیانگر گسترش برخی انسان‌ها به خارج از منطقه آفریقا باشد.

بقایای گیاهان، رژیم غذایی انسان‌های عصر پارینه‌سنگی را مشخص کرد+تصاویر

منطقه‌ای که محققان موفق به کشف این بقایا شدند، در زیر رودخانه اردن و Hula و در شرایط مرطوب و فاقد اکسیژن واقع شده بود. این منطقه با لایه‌هایی از رسوبات پوشیده شده بودند و دیرین‌شناسان در آنها موفق به کشف ابزارهای سنگی و فسیل‌های حیوانات شدند.

دانشمندان در حفاری‌های خود تنها تکه‌های چوبی را مشاهده کردند. رسوبات حفاری شده زمین را به گلی تیره تبدیل کرده بودند. آنها، این مواد پیدا شده را از آب غربال کردند. سپس مواد باقی‌مانده گیاهی را جدا می‌کردند و روند شناسایی گیاهان را آغاز می‌کردند و همین امر به کشف 55 گونه گیاهی از جمله دانه‌های خوراکی، میوه‌ها، آجیل، برگ‌ها، ریشه‌ها، ساقه‌ها و قارچ دنبلان به عنوان غذای انسان‌های پارینه‌سنگی انجامید.