دیپلمات: کنفرانس "قلب آسیا" کابل را به دهلی‌نو پیوند زد

8:00 - 21 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۳۹۰۸
نشریه دیپلمات نوشت: کنفرانس قلب آسیا باعث شکل‌گیری ائتلاف جدیدی در منطقه شد، به این صورت که باعث نزدیکی کابل و دهلی‌نو از یک سو و همسوی چین و پاکستان شده است.
دیپلمات: کنفرانس به گزارش سرویس بین الملل  در نشست قلب آسیا، هند و افغانستان فشارها را بر پاکستان افزایش دادند و یک صف واحد را علیه این کشور اتخاذ کردند.
 
دیپلمات در گزارشی نوشت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد هند در نشست قلب آسیا با حضور تعداد زیادی از نمایندگان کشورهای منطقه و خارجی یکبار دیگر پاکستان را منزوی ساخت.
 
اجلاس نمایند‌گان کشورهای عضو قلب آسیا در شهر «امرتیسار» هند با یک قطعنامه قوی پایان یافت که در آن بر از بین بردن پناهگاه گروه‌های تروریستی، شبکه‌های مالی و گروه‌های حامی آنها تأکید شد.
 
قطعنامه پایانی نشست قلب آسیا بدون اینکه نامی از پاکستان برده شود، تاکید کرد که باید با تمام گروهای تروریستی مانند طالبان، گروه تروریستی داعش، شبکه حقانی ، القاعده، لشکر طیبه، جیش محمد، تحریک طالبان پاکستانی، تروریست‌های خارجی در منطقه و حامیان این گروه‌ها مبارزه جدی صورت گیرد.
 
در این نشست هند و افغانستان به خاطر افزایش فشار‌ها بر پاکستان، در یک صف واحد قرار گرفتند، طوریکه نارندرا مودی نخست وزیر هند خواستار اقدامات عملی علیه گروه‌های تروریستی در منطقه شد.
 
نخست وزیر هند تاکید کرد باید در برابر کسانی که این گروه‌ها را پناه داده، زمینه آموزش را برای آنها فراهم کرده و این گروه‌های تروریستی را حمایت مالی، لجستیکی می‌کنند نیز برخورد جدی صورت گیرد.
 
نخست وزیر هند گفت: حضور و پناه دادن به این گروه‌های تروریستی در منطقه یک تهدید جدی برای صلح، امنیت ، ثبات و رفاه افغانستان به شمار می‌رود.
 
اما در نشست امریتسار هند، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که زمانی ظاهراً متحد پاکستان دانسته می‌شد، این کشور را متهم به آغاز یک جنگ اعلام نشده در افغانستان کرد.
 
در این نشست اشرف غنی از کشورهای آسیایی و جامعه بین‌المللی خواست که پاکستان را به عنوان یک کشور حامی تروریسم به رسمیت بشناسند.
 
همچنین رئیس‌جمهور افغانستان کمک 500 میلیون دلاری پاکستان برای بازسازی افغانستان را رد کرد و خطاب به سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان گفت به جای این کمک به افغانستان، آنرا بر مبارزه با تروریسم در داخل خاک پاکستان به مصرف برساند.
 
اشرف غنی تاکید کرد بدون تامین صلح‌ و ثبات در افغانستان، چنین کمک‌هایی درد کابل را دوا نمی‌کند.
 
دیپلمات نوشت: در برابر این حرف‌های اشرف غنی نماینده پاکستان برای دفاع از کشورش با یک وضعیت دشواری روبرو شده و گفت، ملامت‌کردن و گذاشتن همه مشکلات به دوش یک کشور ساده جلوه دادن موضوع است.
 
عزیز گفت با آنکه تنش‌ها میان هند و پاکستان در مرز کشمیر افزایش یافته، اما اسلام‌آباد آماده همکاری با کابل برای تامین صلح و ثبات در این کشور است.
 
در این ادامه این گزارش آمده است: مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان همچنین از تحریم نشست کشورهای همکاری‌های جنوب آسیا «سارک» در اسلام‌آباد، گفت: این نوع برخوردها سبب عقب‌گرد در همکاری‌های منطقه می‌گردد.
 
براساس سیاست‌های جدید هند در قبال افغانستان، نخست‌وزیر هند در نظر دارد از افغانستان به عنوان یک مرکز ترانزیتی کالا از آسیای میانه به جنوب آسیا استفاده کند.
 
وی در تلاش برای تقویت اتصال راه‌های ارتباطی افغانستان با آسیای میانه و کشورهای جنوب آسیا است. همچنین نخست‌وزیر هند تاکید نمود که از روند گفت‌وگوهای صلح و آشتی ملی که توسط خود افغانستانی‌ها رهبری شود، حمایت می‌کند.
 
از سویی هم در نشست قلب آسیا یک چیز روشن بود که دهلی‌نو و کابل در برابر بی‌تفاوتی پاکستان در امر مبارزه با تروریسم نسبت به هر زمانی دیگر خواهان اتحاد بودند و این نشست بار دیگر یک شکست دیپلماتیک برای پاکستان به شمار رفت.
 
اکنون به نظر می‌رسد که کشور‌های منطقه بیش از هر زمانی دیگری برای به حاشیه کشاندن پاکستان متحد شده‌اند، اما هنوز این مسئله روشن نیست که آیا چنین تحرک‌های سبب تغییر رویکرد پاکستان در منطقه خواهد شد یا نه؟
 
با این همه هنوز پاکستان حمایت قوی چین را در منطقه با خود دارد و این 2 کشور دارای روابط سیاسی و تجاری حسنه هستند.
 
در حال حاضر دولت چین اعلام کرده که پکن آماده است به منظور محافظت از بندر استراتژیک تجاری «گوادر» در پاکستان، شماری از کشتی و نیروی دریایی‌اش را در این بندر مستقر سازد.
 
هدف از استقرار این نیروهای دریایی گشت‌زنی مشترک با نیروهای دریایی پاکستان برای محافظت از این بندر تجاری 46 میلیارد دلاری مشترک دو کشور خوانده شده است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *