از "ب" لایحه بودجه تا رد خبر گرانی بنزین در سال آینده/ کانال‌های تلگرامی سروسامان می‌گیرند

14:12 - 19 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۳۶۱۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اقتصاد در هفته جاری آنچنان اتفاق خاصی را به جز تقدیم لایحه پیشنهادی به مجلس، تغییر واحد پول ملی و اعلام مقصر حادثه قطار سمنان را به خود ندیده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، اقتصاد در هفته جاری به واسطه تقدیم لایحه بودجه سال 96 به مجلس هفته نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت و اتفاق خاصی حوزه اقتصادی را تحت الشعاع قرار نداد، اما در ابتدای هفته در همایش بیمه رئیس کل بیمه مرکزی درخواست تکراری رئیس‌های سابق بیمه را بار دیگر مطرح کرد که اینبار وزیر اقتصاد و دارایی خبر از آن داد که در اصلاحیه قانون مالیات‌ها، مالیت بیمه‌ها حذف شده و تنها نیاز به تائید مجلس دارد.

در کنار این موضوع نگاه‌ها همچنان به هفته گذشته بود و همگان به دبنال آن از آخرین جزئیات حادثه دلخراش برخورد دو قطار اطلاع پیدا کنند، در این رابطه اکبر ترکان، مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه قطار در سمنان، خبر از مقصر شناخته شدن مامور و متصدی CTC ایستگاه شاهرود تا به این لحظه داد.

میانه هفته گذشته ماه صفر تمام شد اما آمار مرتط با آن در ابتدای هفته جاری منتشر شد، آماری که نشان از افزایش مصرف سوخت داشت.

اما فارغ از این مسائل در هفته‌ای که تنها چند ساعت از آن باقی مانده است، لایحه پیشنهادی بودجه سال 96 و آخرین بودجه دولت یازدهم به مجلس رسید، در این رابطه گزارش‌های گوناگونی از سوی منتشر شده که مطالعه دوباره آن‌ها خالی از لطف نیست.

اما انگار رفت و برگشت دلار از هفته گذشته به قوت خود باقی است و قیمت‌های اعلامی برای دلار در محدوده 3900 تومان برخی از اقلام مواد غذایی را گران کرده است.

وزیر ارتباطات در در حالی کمتر کسی به یاد مسائل پیرامون تلگرام بود، اعلام کرد که کانال‌های خبری با تعداد اعضای بیش از 5 هزار نفر باید مجوز فعالیت دریافت کنند و تهیه آیین  نامه سروسامان دهی به کانال‌های تلگرام وزارت ارشاد معرفی شد.

در روز دو شنبه محمدباقر نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نشست خبری را پیرامون لایحه بودجه سال آینده ترتیب داد و این در حالی بود که شب ماقبل آن در برنامه گفتگوی ویژه خبری تمام مسائل را مطرح کرده بود.

اما انگار مسائل نفتی و بابک زنجانی پایانی ندارد، زیرا در رابطه با پول‌های نفت که در اختیار زنجانی بوده، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران صحبت های جدید داشته است.

در کنار آن در هفته جاری در دو سری زمانی حدود 6 قرارداد مطالاتی بروی چاه های نفت و گاز ایران منعقد شد که در کنار شرکت‌های تایلندی شل و توتال به ایران آمدند.

در کنار این مسائل در لایحه بودجه آمده است که اکثر افراد معتقدند این بند گرانی 5 درصدی بنزین را به همراه دارد اما مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی این موضوع را رد کرده و اعلام کرد در سال آینده قیمت بنزین گران نمی‌شود.

همانطور که گفته شد این هفته، هفته رفت و آمد دلار بود، که یک پای این نوسانات نخست وزیر دل نازک ایتالیا بود که با یک رای منفی مردم این کشور به همه پرسی دل از میز نخست وزیر کشید و استعفا داد.

مجلس در آخرین تصمیم خود که به سر منزل رسید رای به حذف کارت سوخت داد و قرار بر آن شد تا کارت سوخت بنزین حذف شود، اما نکته قابل توجه آنجاست که در مهرماه سخنگوی دولت اعلام کرد که ابلاغیه حذف کارت سوخت از سوی رئیس جمهور امضا شده است اما شرکت‌های تابعه وزارت نفت که مسئول اجرای این ابلاغیه هستند تا به این لحظه دستوری دریافت نکرده‌اند.

در انتهای این هفته هیات دولت رای مثبت به بندی از لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی داد که اکثر افراد گمان بردند، این بند به دنبال حذف صفر از پول ملی است که چنین نبود.

در کنار این موارد، ، گزارش‌های متنوعی در طی هفته داشت که می‌توانید آن‌ها را در صفحه گروه اقتصاد ، مشاهده کنید.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *