جابجایی ریال به تومان تأثیر اقتصادی ندارد/ نظارت بانک مرکزی صحیح است

13:40 - 18 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۳۳۵۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
در هفته جاری مباحث مختلفی در فضای ساختمان سرمه‌ای رنگ خیابان میرداماد رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته که از آنها می‌توان به تغییر واحد پول ملی و نظارت بانک مرکزی بر سهام و نماد بانک‌ها در سازمان بورس اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، روز گذشته دولت در بررسی لایحه پیشنهادی بانک مرکزی رأی به تغییر ارز ملی کشور داد و ریال را به عنوان تشکیل دهنده تومان در نظر گرفت.

این لایحه زمانی اجرایی و به قانون تبدیل خواهد شد که مجلس به آن رأی موافق دهد، در ابتدای رسانه‌ای شدن این خبر اکثر افراد تصور کردند که بعد از 10 سال از اولین باری که حذف صفر پیشنهاد شد، شکل و شمایل اجرایی به خود گرفته است، اما چنین نیست و تنها نام یا عنوان ارزش پول ملی تغییر کرده است.

در سال‌های گذشته کشورهایی همچون آلمان، ترکیه، فرانسه و آرژانتین یک تا چند صفر از پول ملی خود را حذف کرده‌اند و اقتصاد آن‌ها تغییرات خاصی را تجربه کرده‌اند. حال جای سؤال دارد که تغییرات اخیر چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد.

در این رابطه بهاالدین حسینی هاشمی، کارشناس بازار پولی و بانکی با بیان اینکه تغییرات اخیر تاثیری بر اقتصاد ندارد، گفت: تغییر واحد پول ملی تنها حافظه کمتری برای ذخایر اطلاعات به خود اختصاص می‌دهد و از سوی دیگر سهولت در مبادلات، کاهش حجم اسکناس و شفافیت اطلاعاتی را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه این تغییرات تا حدودی به ضرر مردم است، یادآور شد: با تغییرات اخیر عملاً نرخ پول با کاهش 10 برابری رو برو شده اما شاید قیمت‌ها با کاهش 10 برابری روبرو نشود.

حسینی هاشمی با تاکید بر اینکه تومان نسبت به ریال در نوشتار راحتر است و در ارقام بزرگتر سهولت را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: تغییرات اخیر با واقعیت حذف صفر متفاوت است و تنها جابجایی واحد رخ داده است.

وی گفت: حذف صفر در اقتصاد تأثیر بسزایی دارد و با حذف صفر نیاز به اصلاح قیمتی احساس می‌شود.

حسینی هاشمی در رابطه با نظارت بانک مرکزی بر سهام و نماد بانک‌ها در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اقدامات اخیر بانک مرکزی مبنی بر نظارت بر سهام و حساب‌های بانک‌ها بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

این کارشناس بازار پولی و بانکی، گفت: بانک مرکزی به دنبال آن است تا سود تقسیم شده در بین سهام داران از دل فعالیت‌های بانکی ایجاد شده و سود واهی نباشد.

وی بیان کرد: بانک‌ها برای آنکه در ظاهر سود قابل توجهی را تقسیم کنند از ذخیره خود می‌کاهند و آنچنان به ذخیره گیری توجهی نمی‌کنند، که به نظر می‌رسد بانک مرکزی با این کار به دنبال شفافیت بیشتر است.

حسینی هاشمی در انتها تاکید کرد: بانک مرکزی صیانت از سپرده مردم و حفاظت از سود سهام داران را در دستور کار خود قرار داده و اگر در ظاهر سود قابل توجهی بدون پشتوانه واقعی عرضه شود، سود سهام داران و سرمایه سپرده گذاران به خطر می افتد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *