رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سالانه ۵ هزار نفر در کشور قطع نخاع می شوند

14:10 - 18 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۳۳۴۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
رئیس پنجمین همایش علوم و اعصاب پایه و بالینی گفت: سالانه بیش از ۵ هزار نفر در کشور به علت حوادث رانندگی و تصادفات قطع نخاع می شوند.
به گزارش گروه جامعه ، محمدتقی جغتایی در افتتاحیه پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی، گفتس: اختلال یادگیری، بی توجهی، بیماری پیشرونده مغز، فلج مغزی، صرع کودکان، اوتیسم، قطع نخاع و تروماهای مغزی از جمله محورهای مورد توجه در این همایش است.

وی گفت: در سال های گذشته به علت گسترش حوزه های تخصصی نقشه برداری مغز، بیماری های مرتبط با این حوزه بیشتر مورد توجه پژوهشگران و محققین قرار گرفته است.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: بیماری های اختلالات تکاملی در کشور ما روندی مشابه کشورهای دیگر دارد اما در بیماری های وابسته به تروما که به تصادفات رانندگی مربوط است آمار بیشتری در کشور ما دیده می شود.

وی گفت: در سال های گذشته در رشته علوم اعصاب رشد بسیار خوبی داشته  و دستاوردهای خوبی در هوش مصنوعی و زبان شناختی بدست آورده ایم حتی در منطقه از کشور ترکیه که پیشرفت های خوبی در این حوزه دارد در برخی موارد پیشی گرفته ایم اما هنوز سرمایه گذاری و زیر ساخت های  بیشتری در این رشته نیاز است.

جغتایی ادامه داد: تروماها، دو بیماری عمده نخاعی و ضربه های مغزی را ایجاد می کند. به گونه ای که آمار ضایعات نخاعی ناشی از تصادفات وحوادث در ایران بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه سالانه ۵ هزار نفر درکشور قطع نخاع می شوند، گفت: روش های جدید مداخلات درمانی مثل سلول درمانی، مهندسی از جمله راه هایی است که در درمان تروماهای مغز و نخاع در سال های اخیر می تواند کمک کننده باشد.

لزوم توجه به علوم اعصاب‌ شناختی
رئیس پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه بالینی، ادامه داد: علوم اعصاب پایه نقش بسزایی در کاهش بار بیماری ها دارد.

جغتایی افزود: حوزه علوم اعصاب یکی از حوزه های مهم در ارتباط با زندگی و سلامت است.
وی گفت: این حوزه جز حوزه های پر مقاله در جهان و مورد توجه دانشمندان است، اما در ایران نیاز به کار بیشتری است زیرا علوم شناختی در کاهش بار بیماری ها نقش بسزایی دارد.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی ادامه داد: وضعیت ما در علوم اعصاب و علوم شناختی در جهان چندان رضایت بخش نیست و باید از فرصت های پیش رو در این حوزه بهره گرفت.

جغتایی افزود: ارتباطات خوبی در حال حاضر با انجمن های بین المللی داریم و این کنگره به بهبود این ارتباط کمک می کند.

وی گفت: رشد کتاب های علمی در حوزه علوم اعصاب ۱۰۰ درصدی است و هر ساله به تعداد این کتاب ها اضافه می شود، همچنین سازمان های مختلف در کشور به علوم اعصاب گرایش پیدا کرده اند بنابراین باید زیر ساخت ها در این رشته منسجم تر ایجاد شود.

رئیس پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه بالینی افزود: مسئولین باید در زمینه پیشرفت ها و دستاوردهای این حوزه قرار گیرند تا در نهایت بتوانیم در زمینه بهبود وضعیت علوم اعصاب مفیدتر باشیم.

پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه بالینی، تا ۱۹ آذر ۹۵ در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *