رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان تاثیری بر اقتصاد کلان ندارد

15:04 - 17 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۳۱۳۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
با توجه به تصویب هیات دولت مبنی بر کم شدن یک صفر از ارزش پول کشور برخی کارشناسان بر این باورند که این امر در اقتصاد کلان تأثیری نداشته و تنها اثر این موضوع در اقتصاد خرد و محاسبات و صورت‌های مالی رخ خواهد داد.
تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان تاثیری بر اقتصاد کلان نداردبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با توجه به اینکه در روز جاری لایحه بانک مرکزی مبنی بر تصویب تبدیل واحد پول ملی کشور از ریال به تومان توسط هیات دولت تصویب شد، در این میان نظر برخی کارشناسان در خصوص تأثیر این موضوع قابل توجه است.
 
دراین رابطه هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی به میزان، گفت: تغییر واحد پول هیچ تاثیری بروی بخش واقعی اقتصاد نخواهد داشت و تنها تغییر بر روی اسناد حسابداری ایجاد می‌شود و به تعبیری این موضوع تاثیری در بخش واقعی اقتصاد کشور ندارد.

وی در این‌باره ادامه داد: تا زمانی که ارزش واقعی پول در کشور تغییری نکند انتظار تاثیر در اقتصاد کلان دور از واقعیت است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دولت قرار بود چند صفر از واحد پول کشور را حذف کند ولی حذف یک صفر از واحد پولی کشور تنها به دنبال جو روانی مبنی بر سختی واحد پولی کشور بوده و تاثیری بر روی اصل اقتصاد کشور چه واردات و صادرات، اقتصاد خرد و کلان و نرخ برابری دلار نخواهد داشت.
 
همچنین در این‌باره عباسعلی نورا، کارشناس اقتصادی، اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی یک امر ضروری به حساب می‌آید و اکثر کارشناسان اقتصادی بر این امر تاکید دارند و این امر نیز به علت‌های گوناگونی چون آسان شدن محاسبات، اهمیت نقل و انتقال پول در کشور باید صورت گیرد که می‌تواند موجب تسهیل در محاسبه ارزش پولی کشور شود.

وی با بیان اینکه برداشتن یک صفر از ارزش پولی کشور کار توجیه پذیری نیست، گفت: برداشت یک صفر از واحد پولی کشور توسط هیات دولت کار توجیه پذیری نیست زیرا قرار بر این بود تا سه صفر از ارزش پولی کاسته شود تا بتوان اهمیت آن را به خوبی در اقتصاد کشور رویت کرد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: کاهش یک صفر از ارزش پولی کشور تنها در روش محاسباتی تاثیر دارد و نمی‌تواند صادرات و واردات کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

نورا در انتها یادآور شد: برداشته شدن یک صفر از ارزش پول کشور تأثیری در سطح اقتصاد کلان نخواهد داشت.

گفتنی است، امید می‌رود با توجه به عقیده برخی کارشناسان این کاهش صفر از ارزش پول کشور در واقعیت امر اقتصاد را تحت تأثیر قرار ندهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *