از بوی نان تازه در نمایشگاه تا استقبال آلمانی‌ها برای همکاری با تولیدکنندگان ایرانی

12:26 - 17 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۲۹۷۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نان درحالی آغاز به کار کرد که وجود شرکت‌های خارجی بیش از سال‌های گذشته در آن به چشم می‌خورد.
از نمایشگاه نان چه خبر؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، دهمین نمایشگاه بین‌ المللی صنعت نان با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی برای ارائه جدیدترین دستاوردهای خود در صنعت پخت نان و شیرینی آغاز به کار کرد.

با ورود به سالن مربوطه در نمایشگاه بین المللی بیش از هرچیز بوی نان تازه مشام انسان را پر می‌کند و فرهای تهیه شیرینی و نان در حال پختن نمونه کارهای تولید کنندگان هستند تا آنها را به مشتری‌ها ارائه دهند.

با نگاه اجمالی به نمایشگاه متوجه استقبال کشورهای خارجی از جمله ترکیه در این نمایشگاه می‌شویم که غرفه‌های زیادی را برای عرضه جدیدترین محصولات خود از جمله ماشین آلات، افزودنی‌ها و بهبود دهنده‌ها در صنعت نان به خود اختصاص داده‌اند و این نشان از آن دارد که شرکت‌های ترکیه‌ای به ارزش بازار ایران و کسب درآمد از آن پی‌برده‌اند.

در یکی از غرفه‌ها، نان‌های سنتی از جمله سنگک و بربری با پخت صنعتی به چشم می‌خورد و درحالی که افراد به نان با پخت سنتی علاقه بیشتری نشان می‌دهند اما دیگر نان‌های تنوری با عطر و طعم قدیمی فراموش شده به نظر می‌رسد. 

در کنار تماشای غرفه‌ها با سوال از غرفه داران از داخلی بودن برخی دستگاه‌های تولیدی ارائه شده در نمایشگاه مطمئن شدیم و به گفته تولیدکنندگان که ادعا می‌کردند نمونه های داخلی تفاوت چندانی از لحاظ کیفیت با نمونه خارجی ندارد در این میان قیمت پایین نمونه داخلی برای آن‌ها یک امتیاز محسوب می‌شد.

با گذر از کنار غرفه‌ها با یک تولیدکننده آلمانی روبرو شدیم که در این نمایشگاه دستگاه تعیین کیفیت آرد را ارائه کرده بود، با سوال از مترجم حاضر در غرفه در خصوص مزایا و استفاده از این دستگاه‌ متوجه شدیم که این نمونه تولید شده در بررسی کیفیت آرد در صنایع تولیدی کاربرد زیادی دارد و در صورتی که استفاده از این دستگاه‌ها فراگیرشود درکیفیت فرآورده‌های تولیدی از آرد تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

وی افزود: یکی از مواردی که باعث اُفت تولید کیفیت محصولات تولیدی از آرد، مانند انواع نان در کشور می‌شود را نبود چنین دستگاه‌هایی در کارخانه‌های تولید آرد اعلام کرد و وجود دستگاه‌ها را ضروری دانست.

این تولیدکننده درخصوص قیمت این دستگاه در داخل کشور به خبرنگار میزان، گفت: برای خرید ست کامل دستگاه تعیین کیفیت آرد که شامل سه دستگاه می‌شود حدود 200 میلیون تومان سرمایه نیاز است.

وی درخصوص قیمت بالای دستگاه اظهار کرد: قیمت برای کارخانجات ممکن است بالا باشد اما فواید استفاده از آن به اندازه‌ای است که استفاده از آن را لازمه کار خود کنند.

در همین راستا یک تولیدکننده داخلی که ادعا می‌کرد دستگاه تعیین کیفیت آرد را به طور صفر تا صد در داخل کشور تولید کرده است در گفت‌وگو با میزان گفت: نمونه تولیدی داخلی این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی هیچ کمبودی ندارد و در اندازه‌گیری کیفیت آرد بسیار هوشمند عمل می‌کند.

وی افزود این دستگاه با قیمت حدود 50 میلیون تومانی که تقریبا یک چهارم نمونه خارجی ارزش گذاری شده است در کاهش ضایعات و پخت محصولات با کیفیت با اندازه‌گیری کیفیت آرد و بررسی آن نقش به‌سزایی در تولید خواهد داشت.

این تولیدکننده با اشاره به نقش دولت در همه‌گیر کردن استفاده از چنین دستگاه‌هایی تصریح کرد: درصورتی که استفاده از این دستگاه‌ها در کارنجات تولید آرد به طور گسترده و اجباری استفاده شود در مقابل شاهد تولید فرآورده‌های با کیفیت خواهیم بود که ضایعات را به حداقل می‌رساند و در مقابل رضایت مصرف‌کنندگان را در پی خواهد داشت.

با این تفاسیر این گونه نمایشگاه‌ها با هدف ارائه جدیدترین دستاوردها در حالی برپا می‌شود که تولیدات داخلی با پیشرفت چشم‌گیر، برای ورود به بازارهای داخلی و بین المللی با اثبات کیفیت نمونه‌ها در کنار قیمت مناسب راهی پیدا کنند و در این بین اکثر تولیدکنندگان خواستار حمایت از سوی دولت هستند تا محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *