رسالت دانشجوی انقلابی

10:20 - 17 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۲۸۷۸
دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در میان دانشجویان بیش از سایر اقشار جامعه به چشم می‌خورد؛ نباید فراموش کنیم که بیشترین تأثیرگذاری را در عرصه‌های مختلف دانشجویانی بر جای گذاشته‌اند که در تراز انقلابی دست به اقدام و عمل زده‌ و درنتیجه منشأ برکات بوده‌اند.
رسالت دانشجوی انقلابی، محمدحسن قدیری ابیانه در یادداشتی برای روزنامه حمایت نوشت: بررسی جنبش‌های اجتماعی و تغییرات بنیادین جوامع نشان می‌دهد که یکی از اقشار تأثیرگذار در این جریان‌ها، جوانان بوده‌اند و در میان جوانان نیز دانشجویان از تحرک و شادابی بیشتری برخوردارند. دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، به‌ویژه در میان دانشجویان بیش از سایر اقشار جامعه به چشم می‌خورد و اعلام حضور و آمادگی جوانان برای باز کردن گره‌های کشور در این‌ حوزه‌ها، نوید آینده‌ای روشن را به همراه دارد اما نباید فراموش کنیم که بیشترین تأثیرگذاری را در عرصه‌های مختلف دانشجویانی بر جای گذاشته‌اند که در تراز انقلابی دست به اقدام و عمل زده‌ و درنتیجه منشأ برکات بوده‌اند.

 مأموریت و وظایف هر جوانی با جوان دیگر بسته به برداشت‌ها و دیدگاه‌ها تفاوت دارد اما این نکته که به فراخور وضعیت و شرایط امروز کشور از جوانان دانشجوی انقلابی توقع افزون‌تری می‌رود، به هیچ استدلال و دلیلی نیاز ندارد. تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی نقش بسزایی در جهت‌دهی خط سیر کشورها به‌سوی اهداف مورد نظر یک کشور دارند و به همین دلیل، نقش، جایگاه و وظایف دانشجویان همواره مورد توجه دلسوزان نظام از جمله رهبر حکیم انقلاب بوده و در واقع می‌توان گفت چشم امید کشور به دستان باکفایت دانشجویان با بصیرت است. دراین‌باره گفتنی‌هایی هست:

1. یکی از وظایفی که در مقاطع گوناگون انقلاب برای دانشجویان مفروض است، ایفای نقش گسترده در عرصه‌های داخلی و خارجی با تعریف چشم‌اندازی بلندمدت است. برنامه‌ریزی برای پاسداری و دفاع از ارزش‌های کشور در میان جوانان به خصوص دانشجویان، از این منظر امری ضروری است که توطئه‌های گوناگونی برای سنگ‌اندازی در مسیر تعالی و رشد کشور از سوی دشمنان نشان‌دار انقلاب طراحی شده و بهترین خط‌شکنان این جبهه، دانشجویان متعهد و خوش‌فکری هستند که با بصیرت انقلابی خود، راه مقابله با تهدیدات را به‌خوبی می‌شناسند.  جوانان انقلابی در دوران دفاع مقدس به‌سوی جبهه‌های جنگ شتافتند و همان‌ها بودند سرنوشت نبرد نابرابر 8 ساله تاثیرگذار بودند و اکنون با تغییر جبهه نبرد از جنگ سخت به جنگ نرم و نفوذ، بازهم بیشترین کارایی، از آن جوانان تحصیل‌کرده انقلابی است، چراکه چشم‌انداز انقلاب را فراتر از مرزهای جغرافیایی می‌دانند.

2. وظیفه دیگر دانشجو، بکارگیری عقلانیت و قوه تعقل در فعالیت‌های گوناگون است. دانشجوی انقلابی، اهل منطق، استدلال، متانت و جدال احسن با مخالفان خود است و تصمیمات ناشی از احساسات، هرگز مبنای فعالیت‌های او نیست. او به‌خوبی آگاه است که با بکارگیری مدبرانه و خردمندانه عقلانیت در کنار دلایل متقن، می‌تواند دل‌ها و ذهن‌ها را به حقانیت گفتمان انقلاب اسلامی، متمایل کند و بر همین اساس، افراط و تسلیم شدن در برابر احساسات در قاموس فکری او جایگاهی ندارد.

اخلاق‌مداری، تأمل و صبر برای شنیدن عقیده‌های مخالف، آگاهی و جامعیت در مورد مطالب و موضوعات مرتبط با مباحث دانشجویی، از ملزومات و ضروریاتی است که محدوده تأثیرگذاری و مخاطبین دانشجوی انقلابی را وسعت داده و به عقلانیت او عمق می‌دهد. به همین دلیل است که دانشجوی انقلابی، برای تحقق استقلال‌ واقعی کشور در گرو تقویت توان داخلی و پرهیز از وابستگی به غرب، پیشتاز است. به بیان دیگر، اگر یک تشکل دانشجویی، با نگاه ساده‌لوحانه و سطحی، نسخه پیشرفت کشور را در پناه بردن به غرب بداند، تجربه‌های خصومت دشمنان را فراموش کند و بپندارد که کلید حل مشکلات کشور در آن سوی مرزهاست، قطعاً از ویژگی تعقل برخوردار نیست و این قشری‌نگری، صددرصد به ضرر منافع و آینده کشور تمام خواهد شد.

3. علم‌پژوهی و اهتمام به رفع نقایص کشور در تولید و تحصیل علم، نکته مهم بعدی است که دانشجوی انقلابی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد، به‌نحوی‌که نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف نماید. تشکل و دانشجوی انقلابی، منتظر اقدام مسئولان برای رفع نقایص علمی، شتاب‌بخشی به پیشرفت کشور و ارتقاء جایگاه نظام اسلامی نمی‌ماند، بلکه با ورود مسئولانه و همراه با مدیریت به موضوعات مورد نظر، تلاش می‌کند تا نقش خود را به بهترین شکلی ایفا کند. به‌ویژه اینکه دانشگاه و دانشجو اساساً با همین اهداف تشکیل‌شده و دستیابی به قله‌های رفیع علمی، از هیچ قشری به اندازه قشر دانشگاهی انتظار نمی‌رود.

4. اصرار بر خصوصیت «انقلابی» دانشجویان،‌ مسئله بسیار مهمی است که برای پیشرفت کشور نباید از آن غافل بود، چراکه کشورهای پیشرفته‌ای در جهان وجود دارند که به دلیل عدم اعتقاد و ایمان به ارزش‌های الهی و انقلابی، با کمترین فشار و مرارتی، دچار صدمه می‌شوند. راز پیشرفت و اقتدار نظام اسلامی از ابتدا تاکنون، در حفظ روحیه انقلابی در همه اقشار جامعه به خصوص در قشر دانشجو نهفته و روشن است که ترکیبی از علم با ویژگی انقلابی‌گری، چه نتایج پر ثمری برای کشور و انقلاب به همراه خواهد داشت.

5. دانشجوی مؤمن و انقلابی وظیفه دارد برای رسیدن به فهمی درست از شرایط کنونی کشور و تحول عظیم ایجاد شده به برکت بیداری اسلامی در ایران، به مطالعه تاریخ معاصر بپردازد. مرور تحلیلی تاریخ و شناخت افراد و جریان‌های تاریخی بیش از آن‌که برای حسرت خوردن ازدست‌داده‌ها یا تحسین پیروزی‌ها باشد، برای فهم رفتار و تصمیم درست وضعیت امروز ماست. لذا بی‌اطلاعی جوان مؤمن انقلابی از تاریخ معاصر، خطری جدی و مطالعه دقیق تاریخ، جزئی از فهرست وظایف او به شمار می‌رود. برخی جریانات سیاسی در کشور، با استفاده از بی‌خبری دانشجویان از وقایع 4 دهه گذشته انقلاب، سعی در وارونه جلوه دادن واقعیت‌های داخلی و خارجی و توجیه عملکرد دشمنان دارند و تعمداً درصددند با مخدوش کردن تاریخ سیاه 200 ساله گذشته، پای استکبار و استعمار نوین را به کشور باز کنند.

نکته پایانی اینکه آینده و مقدرات کشور و انقلاب، عاقبت در دستان با کفایت این طیف اصیل انقلابی قرار خواهد گرفت و آن‌ها هستند که سکان کشتی نظام را در دریای متلاطم نظم کنونی جهانی به دست خواهند گرفت. بنابراین، بر دانشجویان و تشکل‌های متعهد و مؤمن فرض است که با شناخت جایگاه خود، نسبت به انجام وظایف انقلابی و جهادی خود اقدام کنند، در این مسیر از دشواری‌ها نهراسند و با اطمینان به وعده‌های الهی، یقین داشته باشند که به پیروزی نهایی دست خواهند یافت؛ ان‌شاءالله
/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *