مصرف الکل در بهبود سرمازدگی بی تاثیر است

22:36 - 15 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۲۱۳۷
متخصص طب اورژانس اذعان داشت: برخی تصور می کنند مصرف الکل برای درمان سرمازدگی مفید است؛ در حالی که مصرف آن موجب افت دمای بدن می شود.
به گزارش گروه فضای مجازی ، غلامرضا معصومی متخصص طب اورژانس، در گفتگو با خبرگزاری سلامت بیان داشت: کاهش دمای بدن به زیر ۳۵ درجه یکی از مواردی است که در فصول سرد بسیار اتفاق می افتد و البته سطوح مختلفی دارد.

لرز بدن، صحبت تکه تکه، نفس های کوتاه غیرمعمول، پوست بی رنگ و احساس سرمای شدید، عدم تمرکز حواس، ضعف و خستگی، صورت بی تفاوت، مواردی بود که معصومی به عنوان علائم سرمازدگی بدان اشاره و عنوان کرد: در صورتی که فرد به مدت طولانی در محیط سرد قرار گرفته و لباس های وی خیس باشد، دمای بدن افت می کند که لازم است اقداماتی را به عنوان درمان هایپوترمی انجام دهیم. به بیان دیگر، سرمازدگی با افت دمای بدن و در محیط هایی با رطوبت بالا اتفاق می افتد که در این حالت، بدن مکانیسم معمولی دما را از دست می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در توضیح اقدامات لازم اذعان داشت: در قدم اول باید فرد را از محیط سرد دور و لباس های وی را تعویض کرد.

معصومی یادآور شد: از ریختن آب خیلی داغ بر روی بدن فرد سرمازده اجتناب شود. بهتر است در محیط گرم و به تدریج مراحل بهبود را برای وی فراهم نماییم.

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که تنفس فرد نامنظم شده و ضربان قلب کاهش یافته است، باید از اورژانس کمک گرفت تصریح کرد: صحبت تکه تکه و لرز را می توان با اقدامات اولیه کنترل کرد و لزومی برای انتقال به مرکز درمانی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران متذکر شد: مشاهده شده حین کرم کردن فرد سرمازده، نقاطی از بدن وی ماساژ داده می شود. واقعیت این است که این اقدام تاثیر چندانی ندارد و حتی ممکن است به بینی و نوک انگشتان آسیب هایی را وارد کند.

معصومی گفت: تصوری مبنی بر این که مصرف الکل در بهبود سرمازدگی موثر است، صحیح نیست؛ چرا که الکل موجب افت شدید دمای بدن می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *