افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه با سند راهبردی/ بازار دارایی فکری توسعه می‌یابد

14:56 - 25 مرداد 1393
کد خبر: ۲۵۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرعامل فرابورس ایران با تشریح جایگاه این بورس در اولویت‌های راهبردی بازار سرمایه از برنامه‌های این شرکت برای تامین مالی پایدار دولت، افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه و توسعه بازار دارایی فکری خبر داد.

: مدیرعامل فرابورس ایران با تشریح جایگاه این بورس در اولویت‌های راهبردی بازار سرمایه از برنامه‌های این شرکت برای تامین مالی پایدار دولت، افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه و توسعه بازار دارایی فکری خبر داد.

امیر هامونی، با اشاره به انتشار سند راهبردی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: انتشار این سند راهبردی نه تنها نقشه راه بازار سرمایه کشور را ترسیم کرده بلکه معیاری کمّی را در اختیار افکار عمومی، سازمان‌ها و نهادها قرار داده است تا به خوبی بتوانند عملکرد بورس‌ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند.

وی تامین مالی پایدار دولت و کاهش اتکای بودجه دولت به درآمد نفتی را به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های سند راهبردی سازمان بورس عنوان کرد و افزود: در این سند انتشار اوراق خزانه اسلامی در کنار انتشار اوراق مشارکت از جمله ماموریت‌های فرابورس در همین راستا عنوان شده که برای تحقق آن بیش از همه به همکاری معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و خزانه‌داری کل نیازمندیم.

هامونی راه‌اندازی صندوق‌های پروژه را از اهداف مهم فرابورس در سال 93 عنوان کرد و گفت: صندوق‌های پروژه که ابزار جدیدی در بازار سرمایه کشور خواهند بود، قابلیت‌های منحصر به فردی دارند و می‌توانند گام موثری در راستای تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای دولت باشند.

مدیرعامل فرابورس ایران راه‌اندازی بازار دارایی فکری را یکی از اقدامات عملی برای افزایش توان ثروت‌آفرینی کشور به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های راهبردی سازمان بورس عنوان کرد و افزود: اوراق بهادارسازی انواع اختراعات، طرح‌های نوآورانه، برندها و ... در بازار دارایی فکری از یک سو منجر به تامین مالی مخترعان و صاحبان فکر و اندیشه خواهد شد و از سوی دیگر بخش صنعت کشور را از ظرفیت‌های متمرکز شده در فضای علم و دانشگاهی بهره‌مند خواهد کرد.

به گفته وی تاکنون درخواست عرضه 33 گواهی ثبت اختراع، یک گواهی ثبت علامت تجاری و یک طرح صنعتی از طریق بازار فرابورس ایران ارائه شده که این درخواست‌ها در حوزه‌های گوناگونی از جمله پزشکی، صنایع غذایی، IT، صنعت ساختمان، الکترونیک و ... هستند و پس از طی مراحل لازم اطلاعات جدیدتری از این درخواست‌ها ارائه خواهیم داد.

هامونی توسعه ضریب نفوذ بازار سرمایه را که یکی دیگر از اولویت‌های راهبردی سازمان بورس است، نیازمند گسترش بازارها و طراحی ابزارهای نوین مالی دانست و یادآور شد: فرابورس ایران تاکنون با راه اندازی بازار دارایی فکری، افتتاح تابلوی ETF، بازار اوراق تسهیلات مسکن و ... در این زمینه پیشگام بوده است.

وی با بیان اینکه بازار ابزارهای نوین مالی در فرابورس ایران فضای مناسبی برای تحقق جذب سلیقه‌های مختلف به بازار سرمایه را فراهم آورده، گفت: پیشگامی فرابورس در بازار سرمایه با طرح‌هایی که در دست اجرا داریم همچنان تداوم خواهد یافت و ابزارهای جدیدی که از طریق بازار فرابورس ارائه خواهند شد، ضریب نفوذ بازار سرمایه را افزایش می‌ دهد.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران یکی از محورهای دیگر سند راهبردی سازمان بورس، افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده و در نتیجه افزایش ثابت ارزش بازار اوراق بهادار متشکل از تولید ناخالص داخلی در فرابورس است که در همین راستا 100 شرکت مراحل مختلف پذیرش را پشت سر می‌گذارند.

هامونی با بیان اینکه استراتژی یک موضع است، آن را وسیله‌ای برای مشخص کردن جایگاه یک سازمان در محیط دانست و ابراز امیدواری کرد سند اقدامات راهبردی سازمان بورس و اوراق بهادار جایگاه بازار سرمایه را در تحقق برنامه کلان دولت برای خروج غیر تورمی از رکود اقتصادی بیش از گذشته نمایان کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *