چسبی که به جنگ استرس می‌رود+تصاویر

20:16 - 15 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۱۹۸۴
محققان آمریکایی به تازگی یک چسب با قابلیت فناوری پوشیدنی تولید کرده‌اند که به کاربران کمک می‌کند نسبت به استرس خود هوشیارتر باشند و بتوانند آن را به خودی خود کنترل کنند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، آنا به نقل از گیزمگ نوشت: آنهایی که دوست دارند بیشتر و سالم‌تر زندگی کنند معمولا توجه بیشتری به جسم خود دارند و همیشه از رژیم غذایی سالم استفاده می‌کنند و ورزش می‌کنند. مطالعات زیادی استرس را به برخی بیماری‌های جسمی و روحی از قبیل پیری زودرس ارتباط می‌دهند.

چسبی که به جنگ استرس می‌رود+تصاویر

محققان چسب هوشمندی ابداع کرده‌اند که به تشخیص و کنترل استرس در افراد کمک می‌کند. چسب «Lief smart» به گونه‌ای طراحی شده است که وقتی ضربان قلب و میزان تنفس مقدار بالای استرس را در فرد نشان می‌دهد، ورزش‌های آرامبخش را برای کاربر آغاز می‌کند.

تمام دستگاه‌های هوشمند کنترل‌کننده سلامت بدن، ضربان قلب را در هر دقیقه اندازه‌گیری می‌کنند. با وجود این، اندازه‌گیری‌های صورت گرفته، به جای سنجش حالت روحی یا میزان اضطراب فرد، روی ارزیابی فعالیت جسمانی و تعداد کالری‌‌ای سوزانده شده است، تمرکز می‌کند. محققان در مطالعات اخیر، دقت کنترل ضربان قلب را با دستگاه‌های مچی اندازه‌ می‌گیرند.

چسب Lief smart عملکرد متفاوتی دارد. در قسمت لایه خارجی سلیکونی و قابل انعطاف این چسب، یک ژیروسکوپ سه محوره و یک حسگر الکتروکاردیوگرام نهفته است که هر دوی این حسگرها به ثبت حرکت و ضربان قلب کمک می‌کنند.

این چسب زیر ماهیچه سینه‌ای و نزدیک به قلب قرار می‌گیرد بنابراین راحت‌تر می‌تواند سیگنال‌های قوی‌تری از قلب دریافت کند. در واقع، این چسب روی ضربان قلب تمرکز می‌کند و آن را به چرخه‌های تنفسی (سرعت و تداوم نفس‌ها) ارتباط می‌دهد.

زمانی که فرد دچار استرس می‌شود، چسب شروع به ورزش دادن ماهیچه می‌کند که شامل حرکات لمسی است و لرزش‌های آرامی را ایجاد می‌کند و الگویی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که بتواند تنفس خود را در یک دوره سه دقیقه‌ای هماهنگ کند. سازندگان این چسب معتقدند که چنین حرکاتی ضربان قلب را به طور متوسط تا 140 درصد بهبود می‌بخشد.

چسبی که به جنگ استرس می‌رود+تصاویر

چسب هوشمند Lief به منظور برقراری آرامش، از طریق نرم‌افزاری که روی گوشی‌هایی مجهز به سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS عمل می‌کند. اطلاعاتی که روی این چسب ذخیره می‌شود از طریق بلوتوث به گوشی ارسال می‌شود و سپس در قالب نمودار یا جدول در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. افرادی که از نظر تفکر و موقعیتی فعال‌تر هستند، می‌توانند الگوهای شخصی یا ارتباطات ذهن و بدن را تشخیص دهند.

اگر چه این چسب هنگام بروز استرس کار خود را شروع می‌کند اما کاربر نیز می‌تواند در هر زمانی یکی از چهار حرکت تعبیه شده در آن را برای تمرین تنفس انتخاب کند. باتری داخلی این چسب به گونه‌ای طراحی شده است که تا یک هفته قابل استفاده است و برای شارژ کامل تنها یک ساعت زمان نیاز دارد. هر نوع پوستی قادر به تحمل این چسب برای مدت زمان طولانی نیست.

چسبی که به جنگ استرس می‌رود+تصاویر



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *