رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تیر خلاص مجلس سنا به برجام!؟/ 2 اقدام نمایندگان مجلس علیه آمریکا/ ایران: پیش بینی های متناسب را به عمل آورده ایم

11:50 - 12 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۷۴۵
دسته بندی: سیاست
مجلس سنای آمریکا شب گذشته با 99 رأی مثبت طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کرد، این طرح برای تبدیل شدن به قانون نیاز دارد به امضاء باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا برسد.
-گروه سیاسی: مجلس سنای آمریکا شب گذشته با 99 رأی مثبت و بدون هیچ رأی مخالف طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کرد، این طرح برای اجرایی شدن، باید از سوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نیز تائید شود.

آنطور که برخی از رسانه های خارجی گزارش داده اند دولت اوباما نیز با توجه به اینکه این طرح را ناقض و تضعیف کننده برجام نمی داند بنا ندارد آن را وتو کند.

تیر خلاص مجلس سنا به برجام!؟/ ایران: آمادگی لازم، برای پاسداری موثر از حقوق مردم کشورمان را داریم

امریکا کدام تحریم ها را دوباره اعمال کرد؟

بر اساس رای شب گذشته مجلس سنای آمریکا به تمدید قانون ISA، تحریم های زیر که در برجام متوقف شده بود، باز می گردد (با فرض اینکه اوباما قانون را امضا خواهد کرد):

1- تحریم سرمایه گذاری در میادین نفتی ایران
2- تحریم سرمایه گذاری و معامله در بخش پالایش
3- تحریم ارائه خدمات برای حمل و نقل نفت خام ایران و دیگر محصولات پالایشی
4- تحریم سرمایه گذاری و معامله در بخش پتروشیمی ایران

تیر خلاص مجلس سنا به برجام!؟/ ایران: آمادگی لازم، برای پاسداری موثر از حقوق مردم کشورمان را داریم

برای کلیه شرایط پیش بینی های متناسب را به عمل آورده ایم

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تصویب این طرح  اظهار داشت: همانگونه که مکررا توسط مقامات عالی رتبه کشور اعلام شده است، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین الملل مبنی بر عدم مداخله در روابط داخلی و بین المللی سایر کشورهاست، بر اساس اصول اولیه حاکم بر روابط بین الملل، دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات بین المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات میان قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی تواند توجیهی برای اهمال و یا استنکاف از اجرای تعهدات بین المللی آن کشور محسوب شود. 

تیر خلاص مجلس سنا به برجام!؟/ ایران: آمادگی لازم، برای پاسداری موثر از حقوق مردم کشورمان را داریم

قاسمی تصریح کرد: رئیس جمهور ایالات متحده در برجام پذیرفته است که با استفاده از کلیه اختیارات خود، از قانونی و اجرایی شدن موارد مخالف برجام، من‌جمله مصوبه اخیر کنگره، جلوگیری نماید. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به توافقات بین المللی خود پایبند است ولی برای کلیه شرایط پیش بینی های متناسب را به عمل آورده و آمادگی لازم برای پاسداری مؤثر، قوی و مدبرانه از حقوق مردم ایران در هر شرایطی را ایجاد کرده است.  

قاسمی در پایان افزود: وزارت امور خارجه، رفتار دولت آمریکا در این زمینه را به صورت دقیق رصد نموده و گزارشی كامل به هیئت نظارت بر اجرای برجام به منظور تصمیم گیری و اقدام مقتضی ارائه خواهد کرد.

مصوبه سنا، نقض صریح «برجام» است

 علی اکبر صالحی  با اشاره به مصوبه سنای امریکا درباره تمدید تحریم های 10 ساله علیه ایران گفت: این قانون ( ای اس آ یا تحریم های 10 ساله) اکنون وجود دارد اما رئیس جمهور آمریکا آن را ملغی اثر کرده است و فعلا آثاری مترتب بر آن واقف نیست اما اگر دوباره عملیاتی و اجرایی شود ، نقض صریح برجام است.

وی درباره واکنش احتمالی ایران به اقدام آمریکایی ها گفت: جمهوری اسلامی ایران ضرورتی بر علنی کردن آن (اقدامات متعاقب) مساله ندارد ، ما پیش بینی های لازم را از قبل کرده ایم یعنی آمادگی خوبی داریم که بخواهیم واکنش نشان دهیم.

صالحی خاطرنشان کرد: در هیئت نظارت بر اجرای برجام که رئیس جمهور پس از سخنان مقام معظم رهبری آنرا تشکیل داده بود درباره این موضوع صحبت شد و اقدامات لازم را مدنظر قرار دادند و گفتند ما سیر تحول " ایسا" را رصد و متناسب با آن تصمیمات لازم را اتخاذ می کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اینگونه نبوده است که ما در خلاء پیش رفته و عمل کرده باشیم چون که پیش بینی های لازم را کرده ایم اما فعلا نمی خواهیم اعلام کنیم که چه کار خواهیم کرد ، چون که این موضوع را گذاشته ایم تا مسئولان نظام در زمان مقرر بنا به تشخیص به ما اعلام کنند و ما هم اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.


گزینه های روی میز مجلس ایران برای مقابله با طرح مجلس آمریکا

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رییسه مجلس با اشاره به تصویب تمدید قانون داماتو برای 10 سال در مجلس سنای آمریکا گفت:مجلس ایران تاکنون دو اقدام در مقابله با تمدید داماتو در مجلس نمایندگان آمریکا انجام داده که یکی از این اقدامات تهیه قطعنامه ای است که به امضای 220 نفر از نمایندگان رسیده و اقدام دیگر تهیه طرح دو فوریتی ممنوعیت استفاده از کالاهای آمریکایی است که به هیئت رییسه تقدیم می شود و این پاسخی به تصمیم مجلس آمریکا است.

تیر خلاص مجلس سنا به برجام!؟/ 2 اقدام خانه ملت نشینان علیه آمریکا/ ایران: پیش بینی های متناسب را به عمل آورده ایم

نعمتی، با اشاره به اینکه ایران نقض و اجرای برجام توسط آمریکایی ها را رصد می کند،ادامه داد:مجلس با تصویب طرح ضداستکباری ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی  آمریکایی قطعا به اقدامات آمریکایی پاسخ می دهد و در ادامه گام های موثر و مهم دیگری را برخواهد داشت.

هزینه های نظامی نقض برجام سنگین خواهد بود

سرلشکر بسیحی سیدحسن فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا در گفت و گویی که دقایقی پیش از تصویب طرح تمدید 10ساله «قانون تحریم‌های ایران» در مجلس سنای آمریکا منتشر شد، هشدار داد: سنای آمریکا قبل از دادن رای به تمدید تحریم ها علیه ایران که نقض برجام محسوب می شود، لازم است هزینه های سنگین نقض برجام در ابعاد مختلف سیاسی، بین المللی، حقوقی، مالی و نظامی آن‌ را محاسبه کند.

تیر خلاص مجلس سنا به برجام!؟/ ایران: آمادگی لازم، برای پاسداری موثر از حقوق مردم کشورمان را داریم
 
سرلشکر فیروزآبادی در پایان با تاکید بر اینکه نقض برجام هزینه های بسیار سنگینی برای آمریکا بدنبال خواهد داشت، گفت: بهتر است در شرایط بد اقتصادی که آمریکا در آن به سر می برد، سنای این کشور دردسر جدیدی برای آمریکا ایجاد نکند.


تیر خلاص مجلس سنا به برجام!؟/ ایران: آمادگی لازم، برای پاسداری موثر از حقوق مردم کشورمان را داریم

پیش‌تر نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیدار با هزاران نفر از بسیجیان با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های ده ساله در کنگره آمریکا، خاطرنشان کردند: اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.

بر اساس گزارش میزان، طرح تحریم های ایران برای نخستین بار در سال 1996 به مدت 10 سال به تصویب رسید و در سال 2006 نیز آمریکا این قانون را تمدید کرد و اکنون بعد از گذشت 10 سال در ماه جاری این قانون به پایان می رسد.

تمدید 10 ساله تحریم های ایران در حالی انجام شده است که بنا به توافق هسته ای آمریکا و دیگر کشورهای امضا کننده برجام حق تصویب تحریم جدید علیه ایران مرتبط با برنامه هسته ای را ندارند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *