حقوق های نجومی و پرسش های بی پاسخ مردم

9:59 - 13 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۱۴۳
دسته بندی: سیاست ، عمومی
حقوق های نجومی چرا تا این اندازه با توجه ویژه رهبر معظم انقلاب روبرو است؟
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از اتاق خبر 24، از زمانی که ماجرای حقوق های نجومی رسانه ای شد، حضرت آیت الله خامنه ای در زمان های مختلف و در چند دیدار درباره آن سخن گفتند.

واکنش چندباره ایشان به موضوع حقوق های نجومی عمق اهمیت رسیدگی به این موضوع را نشان می دهد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نخستین بار در دیدار رمضانی رییس جمهور و اعضای هیات دولت درباره ماجرای فیش های حقوقی نجومی تذکرات صریحی دادند.

ایشان تأکید کردند: موضوع حقوق های نجومی، در واقع هجوم به ارزش ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناءها است و اکثر مدیران دستگاهها، انسانهای پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود.

ایشان در این دیدار به چند نکته اشاره دقیق دارند، حقوق های نجومی هجوم به ارزش ها است، اکثریت مدیران انسان های پاکدست هستند، همین تعداد کم نیز خیلی بد است و برخورد با این پدیده. 

در واقع ایشان اغماض در نوع برخورد با پدیده نامبارک حقوق های نجومی را حتی به واسطه اندک بودن تعداد آنها نمی پذیرند بلکه خواهان برخورد قانونی با آن هستند چرا که می دانند اگر با آن برخورد نشود، ماجرای حقوق های نجومی به دیگر افراد و سازمان ها هم سرایت خواهد کرد و آنگاه اپیدمی شدن آن، بیماری سختی بر پیکر نظام اسلامی تحمیل خواهد نمود.

برای همین است که ریشه کن کردن حقوق های نجومی از خواسته ها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

چنین اتفاقی در سازمان های دولتی به اعتبار نظام هم خدشه وارد ساخته است، این اتفاق اعتماد مردم را هم با ضعف دچار می کند و باعث می شود آنها با شک و شبهه در ذهن خود درگیر باشند.

برای این که این فضا تشدید نشود و جلوی آن گرفته شود، نیازمند برخورد قاطع است.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار رمضانی با اعضای هیأت دولت تأکید می کنند؛ این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتماً به صورت جدی پیگیری و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود.

تأکید ایشان برای بازگرداندن اعتماد مردم به خاطر حقوق های نجومی، اهمیتی است که رهبر انقلاب به مردم و نقش آنها در جمهوری اسلامی ایران قائل هستند به همین خاطر است که تأکید دارند نتیجه اقدامات و پیگیری ها به اطلاع مردم رسانده شود.

هنگامی که حضرت آیت الله خامنه ای حقوق های نجومی را برداشت های غیر منصفانه و ظالمانه از بیت المال که خبر آن میان مردم دهان به دهان نقل می شود، می دانند و می فرمایند؛ این برداشت ها نامشروع ،گناه و خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی است؛ نوع برخوردی که باید با عوامل چنین اتفاقی که به اعتبار انقلاب اسلامی ضربه می زند، چگونه باید باشد؟
قطعاً اغماض و بی تفاوتی نسبت به چنین اتفاقات و پدیده هایی جایز نیست و حتی برای این که مفاسد اقتصادی مانند اختلاس، وام های کلان به برخی افراد خاص و پرداخت حقوق های نجومی، نباید با برخی حاشیه سازی ها مانند لغو سخنرانی یک نماینده مجلس به فراموشی سپرده شود یا اقدام یک نماینده مجلس دیگر در اتهام زدن به قوه قضاییه که هیچ سند و مدرکی برای اثبات ادعای خود ندارد، عزم نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه رهبری انقلاب را برای مبارزه با فساد سست نخواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای پس از دیدار اعضای هیأت دولت با ایشان و تذکر درباره حقوق های نجومی، چند روز پس از آن و در خطبه های نماز عید فطر (16 تیر ماه 1395) با اشاره به حقوق ها و برداشت های غیر منصفانه و ظالمانه از بیت المال که خبر آن میان مردم دهان به دهان نقل می شود گفتند:  این برداشت ها نامشروع ،گناه و خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی است، قطعا در گذشته ها کوتاهی ها و غفلت هایی شده است که باید جبران شود این گونه نباشد که ما سرو صدا کنیم و بعد قضایا را به کلی به دست فراموشی بسپاریم.

ایشان با بیان اینکه روسای سه قوه متعهد شده اند که این برداشت های نامتعارف را پیگیری کنند افزودند: این دریافت های نامشروع باید برگردانده شوند و کسانی اگر بی قانونی کردند مجازات شوند و اگر از قانون سو استفاده شده است باید این ها را از این کارها برکنار کنند.

ایشان همچنین بیان کردند: این ها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند البته دشمنان نظام اسلامی می خواهند از این قضیه یک مستمسکی علیه نظام اسلامی درست بکنند این ها یک عده ای هستند که در قبال مجموعه مدیران و کارکنان دستگاه های مسئول که با پاکی و صداقت کار می کنند عده زیادی نیستند اما همین تعداد کم هم عیب است و این عیب را باید برطرف کرد.
اقداماتی در این زمینه از سوی دولت انجام شده، اما به گونه ای است که مردم از آن راضی نیستند. 

پاسخ حضرت آیت الله خامنه ای به نامه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مرحله دیگری از پیگیری های رهبر معظم انقلاب درباره حقوق های نجومی است.

پاسخ ایشان در پی ارسال نامه معاون اول رییس جمهور به رهبر معظم انقلاب مبنی بر درخواست همکاری و مشارکت همه دستگاه ها و نهادهای عمومی کشور با دولت در ایجاد انضباط به ویژه در امور مالی و رعایت کامل قوانین و مقررات و حرکت بر مدار قانون، صادر شد.

پاسخ مقام معظم رهبری به آقای جهانگیری 12 تیر 1395 صادر می شود. ایشان در این نامه مرقوم فرمودند؛«کلیه دستگاه ها موظفند نسبت به پرداخت های غیرمتعارف حساسیت نشان دهند و قاطعانه با موارد تخلف برخورد کنند. دفتر هم موظف است ضوابط مصوب دولت را در مجموعه های وابسته به خود مورد توجه و امعان نظر قرار دهد.»

معاون اول رئیس جمهور در تاریخ 25 خرداد ماه 95 نامه ای خدمت مقام معطم رهبری نوشته بود.

فرمانده کل قوا روز یکشنبه این هفته نیز در دیدار فرمانده و کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر از روند پیگیری موضوع حقوق های نجومی گلایه کردند.

ایشان در سخنانشان بر لزوم پیگیری برنامه‌ها و کارها تا حصول نتیجه و به سرانجام رساندن آنها تأکید و خاطرنشان کردند: ناتمام ماندن کارها، سؤال و اشکال ایجاد می‌کند و متأسفانه اکنون این وضعیت در بعضی از بخشهای مختلف کشور دیده می‌شود که از جمله این مسائل موضوع حقوقهای نجومی است و این موضوع از مسائل مهمی است که نتیجه رسیدگی به آن برای مردم روشن نشد و سؤالات در ذهن مردم باقی ماند.

اکنون نزدیک به 6 ماه از افشای حقوق های نجومی در رسانه ها و افکار عمومی می گذرد، اما علیرغم تأکیدات صورت گرفته مبنی بر پیگیری و برخورد با عوامل و دست اندرکاران حقوق های نجومی، شاهد حاشیه سازی ها و فرافکنی هایی از سوی برخی در داخل هستیم.

در حالی که چنین موضوعی نباید سیاسی و جناحی شود، بلکه همه طیف های سیاسی و دیدگاه های متفاوتی که در مجلس شورای اسلامی و نهادهای دیگر وجود دارند باید همت خود را برای مبارزه با چنین پدیده هایی به کار گیرند.

ولی شاهد بوده و هستیم که پس از افشای موضوع حقوق های نجومی، ادعاها و اتهاماتی از سوی برخی در داخل مطرح شد که حقیقت نداشت.

املاک نجومی و ادعای دروغین در مورد حساب های قوه قضائیه، از همان دست حاشیه سازی ها و توطئه هایی است که قصد آن به حاشیه کشاندن موضوعات مهمی همچون نتایج برجام، حقوق های نجومی و اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان بود.

اما جرایمی همچون حقوق های نجومی، اختلاس در صندوق فرهنگیان و نتایج بی نتیجه برجام همه با اسناد و مدارک به اثبات رسیده است.

در ماجرای حقوق های نجومی پرداخت شده، تنها به برکناری چند مدیر نجومی بگیر بسنده شد، در صندوق ذخیره فرهنگیان هم بیش از 8 هزار میلیارد تومان اختلاس صورت گرفت و البته پس از گذشت نزدیک به یکسال از اجرای توافق هسته ای، هیچ نتیجه ملموس و تأثیر گذاری در ایران احساس نشده است.

تدکید و اصرار رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی پیگیری ماجرای حقوق های نجومی، به نفع دولت هم هست، چرا که برخورد با عوامل آن اعتماد تخریب و تضعیف شده مردم به دولت را باز می گرداند، اما متاسفانه دولت و دولتمردان، اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده اند و دود این کار به چشم خود دولت خواهد رفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *