چه نوع معامله ای از نظر قانون، معامله ربوی است و مجازات آن چیست؟

15:31 - 08 آذر 1395
کد خبر: ۲۴۹۸۲۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
تعریف ربا در قانون چیست و چه نوع معامله ای، معامله ربوی است؟ مجازات معاملات ربوی چیست؟ کارشناسان وکیل آنلاین به این پرسش ها پاسخ داده اند.
به گزارش ، پرسش مخاطب وکیل آنلاین، درباره ربا این است:

باسلام‌.مبلغی پول به کسی داده ام و در ازای ان از او چک و سفته گرفته ام و طبق قراردادمان ماهیانه مبلغی به عنوان سود پول از او دریافت میکردم؛ اما الان مدت ۸ ماه است که نه سود پول را میدهد و نه خود پول را‌. خواهشا راهنمایی کنید.

پاسخ کارشناسان وکیل آنلاین:
در دين مبين اسلام، ربا يكي از گناهان بسيار بزرگ به شمار مي‌رود و گستره حرمت آن غير از ربا خواران شامل ربا پردازان، شاهدان و نويسندگان اسناد ربا نيز مي‌شود.

قانونگذار جمهوری اسلامی ایران در اصل 49 قانون اساسی دولت را مکلف به مقابله با ربا دانسته و در همین راستا ماده 595 قانون مجازات اسلامي، کتاب پنجم، ربا را جرم دانسته و آن عبارتست از معامله جنس مکیل و یا موزون با هم جنس خود تحت هر گونه قراردادی به شرط اضافه، و یا دریافت زائد بر مبنای پرداختی در وام و براي آن مجازات در نظر گرفته است: مرتكبين اعم از ربا دهنده، ربا گيرنده و واسطۀ بين آنها علاوه بر ردّ اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نيز معادل مورد ربا به عنوان جزاي نقدي محكوم مي‌گردند.

بنابراین باید بیان داشت چنانچه عمل موصوف مشمول ربا نباشد، امکان مطالبه برای شما وجود خواهد داشت.

برچسب ها: وکیل آنلاین ربا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *