سوخو 30 کابوس ناوگان آمریکایی حاضر در اقیانوس هند/ برابری توانایی سوخو با جنگنده‌های F15 و F16 و F18 آمریکا

7:30 - 07 آذر 1395
کد خبر: ۲۴۸۹۸۶
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
سراج گفت: از زمانی که ایران پیشنهاد خرید سوخو 30 را به روسیه داده، آمریکایی ها به تکاپو افتاده اند و تمام تلاششان را انجام دادند که روسیه این جنگنده را در اختیار ایران قرار ندهد.
سراج
رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به صحبتهای سردار دهقان وزیر دفاع که گفته بود "خرید سوخو 30 در دستور کار قرار دارد" اظهار کرد: از زمانی که ایران پیشنهاد خرید سوخو 30 را به روسیه داده، آمریکایی ها به تکاپو افتاده اند و تمام تلاششان را انجام دادند که روسیه این جنگنده را در اختیار ایران قرار ندهد.

وی افزود: آمریکایی ها از تحویل این جنگنده به ایران بسیار وحشت دارند چراکه این اقدام ناوگان آنها را در اقیانوس هند با خطرات جدی مواجه می کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه به ویژگی های فنی سوخو 30 اشاره کرد؛ او با بیان اینکه هواپیمای سوخو 30 SM جنگنده‌ای چندمنظوره است که برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و برای مأموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح بسیار مناسب است اظهار کرد: این هواپیما از ویژگی و توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا کروز برخوردار است.

سراج افزود: برد عملیاتی این جنگنده 1500 کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت برد عملیاتی آن 3000 کیلومتر می‌گردد؛ همچنین با استفاده از سیستم سوخت‌گیری هوایی، می‌توان آن را تا 5200 کیلومتر (3200 مایل) افزایش داد؛ این هواپیما با ذخیره سوخت می‌تواند نزدیک به 4/5 ساعت پرواز کند و در حالت پرواز کروز برد، مداومت پروازی این جنگنده به حدود 10 ساعت افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: این جنگنده همچنین می‌تواند نبردهای ضدالکترونیکی را نیز انجام دهد؛ جنگنده سوخو 30 SM قادر به حمل تسلیحات پیشرفته تا حداکثر وزن 8 تن است. تسلیحات این جنگنده شامل تیربار، انواع بمب، موشک‌های هوا به هوا و نیز موشک‌های فراصوتی ضد ناو است؛ موشک‌های فراصوتی که می‌توان بر روی این جنگنده نصب کرد، اونیکس نام دارد که دارای برد 120 تا 300 کیلومتر است.

وی خاطرنشان کرد: نخستین نمونه‌های ساخته شده از جنگنده‌های سوخو 30 SM در سال 2012 در اختیار وزارت دفاع روسیه قرار گرفت. این جنگنده با جنگنده‌های F15 و F16 و F18 آمریکایی برابری می‌کند و تمامی نیازهای عملیاتی کشور پهناور ایران را تأمین می‌نماید. با در اختیار گرفتن این جنگنده، ایران از برتری بسیار محسوسی درنبرد هوایی برخوردار می‌گردد.

سراج در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه ما در حوزه فناوری های دفاعی می توانیم کارهای مشترکی را با روس ها و چینی ها انجام دهیم عنوان کرد: اکنون که ما با روسیه به یک ارتباط راهبردی دست پیدا کرده ایم به سرعت می توانیم نیازهایمان را مرتفع کنیم.

این کارشناس مسائل استراتژیک به استفاده های فناورانه ایران از جنگنده سوخو 30 اشاره کرد و گفت: در حوزه نظامی اکثر کشورها از فناوری مهندسی معکوس بهره می برند؛ همانگونه که ما در حوزه های پهپاد و موشک از مهندسی معکوس استفاده کردیم و امروز یکی از قدرتهای برتر جهان در حوزه موشک و پهپاد هستیم، قطعا در حوزه جنگنده ها هم این اتفاق خواهد افتاد.

وی در پایان تاکید کرد: توانایی های سوخو 30 برای ما بسیار راهبردی است و می تواند از حیث نظامی برتری ما را در میان کشورهای منطقه دوچندان کند.



امیر
|
-
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
جنگنده بی نقصیه اما به ایران نمیدن، اگرم بدن بعد از سالها خواهند داد که برتری تکنولوژیک رو در برابر سایر جنگنده ها از دست داده
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
ان شاالله یه زمانی برسه اینقدر به علم و فرهنگ اهمیت بدیم که یه روزی خودمون توان ساخت صد در صد فناوریهای مختلف رو داشته باشیم.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
ان شالله که به سرنوشت اس 300 دچار نشه
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *