تناقض در نرخ گذاری نظام اقتصادی/ بانک‌ها به دنبال پرداخت سودهای بالا برای جذب سپرده‌های مردمی

11:15 - 04 آذر 1395
کد خبر: ۲۴۸۲۱۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
در حالی که نرخ سود سپرده بانکی در حدود 16 درصد است، برخی اقدامات در بخش‌های مختلف اقتصادی همچون پیش فروش خودرو و عرضه اوراق بازار سرمایه با سودهایی در حدود 21 درصد نشان از تفاوت رویه در نظام اقتصادی کشور دارد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن به دنبال آن بود تا انضباط مالی را در اقتصاد ایران نهادینه کند، از این موارد می‌توان به تاکید بر انضباط مالی بانک‌ها، بورس، بازارهای اقتصادی همچون بازار ارز و بیمه‌ها اشاره کرد.

به طور مثال بانک مرکزی در مسیر استحکام انضباط مالی، نرخ سود بانکی را در چند مرحله دو درصد با کاهش همراه کرد و در حال حاضر نرخ سود بانکی به محدوده 16 درصد رسیده است و این کاهش نرخ سود بانکی در پی کاهش نرخ تورم است.

چنین مسیری از سوی دولت و تیم اقتصادی دولت بسیار خوب و قابل قبول است اما متاسفانه در حال حاضر برخی تصمیم گیری‌ها و عملکردها برخلاف روند کلی برنامه دولت است، به طور مثال نرخ سود سپرده بانکی در حال حاضر در حدود 16 درصد است و در چنین شرایطی خودرو با نرخ 21 تا 25 درصد از سوی خودروسازان پیش فروش می‌شود و همچنین دولت با پشتوانه خود اوراقی را با نرخ 21 درصد در بازار سرمایه منتشر کرده است.

چنین اقداماتی از سوی دولت سؤالات بسیاری را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا دولت چنین رویه‌ای را در پیش گرفته و از سوی دیگر این اقدام دولت چه پیامی را برای اقتصاد و فعالان اقتصادی دارد؟
در این رابطه بهاالدین حسینی هاشمی، کارشناس بازار پول و بانک به میزان، گفت: عرضه اوراق در بازار بورس بیش از نرخ سود سپرده بانکی نشان از آن دارد که نرخ تمام شده سپرده در بانک‌ها بیش از 16 درصد است.

وی افزود: با توجه شرایط نقد شوندگی اوراق مشارکت نرخ آن را حدود 1 تا 2 درصد بیشتر از نرخ سو سپرده بانکی تعیین می‌شود و نرخ فعلی اوراق که حداقل 5 درصد بیشتر از نرخ سو سپرده بانکی است، نشان از آن دارد که نرخ منطقی در بانک‌ها در شرایط فعلی در حدود 19 تا 20 درصد است.

این کارشناس بازار پولی و بانکی با بیان اینکه باید نرخ‌ها به گونه‌ای برای اوراق مشارکت انتخاب شود که اوراق و سپرده بانکی بر یکدیگر سایه نندازند، گفت: بانک‌ها در حال حاضر به سپرده با مبالغ بالا، نرخ سود 17 تا 18 درصد را پرداخت می‌کنند.

وی تفاوت فاحش نرخ اوراق و سپرده بانکی را عامل ایجاد رقابت ناسالم دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر که بانک‌ها با موضوع کاهش شدید نقدینگی مواجه هستند، در پی ارائه اوراق و طرح‌های پیش فروش خودرو با سودهای بسیار بالا نسبت به نرخ سود سپرده بانک‌ها دست به اقداماتی خواهند زد تا با کاهش نقدینگی بیشتر مواجه نشوند.

حسینی هاشمی در رابطه با پیش فروش خودرو با سودهای مشارکت 25 درصد گفت: سودهای مشارکت 25 درصدی پیش فروش خودرو نشان از آن دارد که بانک‌ها تسهیلاتی در حدود 25 درصد به خودروسازان پرداخت می‌کند که خودروساز حاضر به آن است تا منابع را به جای بانک از مشتریان دریافت کند.

وی در انتهای بیان کرد: نرخ‌های اوراق بازار سرمایه و پیش فروش خودرو در مجموع نشان از آن دارد که قوانین در بازار پولی و مالی کشور رعایت نمی‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *