شایعه واریز هزار میلیارد تومان اموال دولتی به حسابهای شخصی رئیس دستگاه قضایی صد درصد کذب است/ آیا رئیس جمهور و رئیس مجلس در برابر اتهام زنی به رئیس قوه قضاییه مسئولیتی ندارند؟

18:25 - 03 آذر 1395
کد خبر: ۲۴۸۱۸۸
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به شایعات منتشر شده مبنی بر تصرف در هزار میلیارد تومان از اموال بیت‌المال و واریز آنها به حسابهای شخصی رئیس دستگاه قضایی، این شایعات را صد درصد کذب خواند.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ،  آیت الله آملی لاریجانی در همایش فرماندهان بسیج دستگاه قضایی که صبح چهارشنبه در مجتمع شهید بهشتی با حضور سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، مسئولان عالی قضایی و جمعی از فرماندهان و نیروهای بسیج قوه قضاییه برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری دهه پایانی ماه صفر تصریح کرد: قضیه اربعین در این سالها یک افسانه نیست گر چه اگر قرن‌ها قبل سخن از چنین اجتماع عظیمی به میان می‌آمد همه آن را یک افسانه تلقی می‌کردند.

رئیس قوه قضاییه افزود: این روزها محبان اهل بیت غوغایی به پا کرده‌اند و این گردهمایی بزرگ نشانه عظیمی از تأثیر نور ولایت بر باطن هستی است. چه کسی حتی گمان می‌کرد که قتیل العبرات چنین تأویلی پیدا کند و شهادت 72 تن در یک بیابان خشک و در شرایطی دشوار بعد از قرن‌ها اینچنین تأثیرگذار باشد؟

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تأثیرات فردی، اجتماعی و سیاسی اجتماع عظیم محبان اهل بیت (ع) در روز اربعین اظهار کرد دشمنان اسلام فهمیدند که با نیروی ایمان و اسلام نمی‌توانند بازی کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به روایتی که در کتب متعدد شیعه نقل شده است خاطرنشان کرد: راوی به محضر امام (ع) عرض می‌کند که گاهی متوجه گناهان خود می‌شوم تا آنجا که تصور می‌کنم هلاک خواهم شد اما وقتی محبت شما را به یاد می‌آورم آن خوف  از بین می‌رود. در این روایت آمده است که «فقال ابوجعفر(ع) هل الدین الا الحب؟» یعنی امام فرمود آیا دین غیر از حب است؟ با همین حب است که انسان حرکت می‌کند و مراتب ترقی را طی خواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت هفته بسیج، تفکر و ایده امام راحل برای تأسیس بسیج مستضعفین را ایده‌ای والا و هوشمندانه در جهت دفاع توده‌های مردم از اسلام و انقلاب توصیف کرد و افزود: بسیج در عرصه مقاومت در برابر جبهه استکبار برای مردم منطقه و جهان اسلام یک الگوی بسیار مناسب است، امروز در لبنان با الگوگیری از بسیج ما نیروهای مردمی در مقابل رژیم صهیونیستی که حتی کشورهای عربی نتوانستند در مقابل آن مقاومت کنند در حال ایستادگی و مبارزه هستند. در عراق با استفاده از همین الگوی رفتاری نیروهای حشد الشعبی در مقابل تروریست‌ها ایستاده‌اند و استقلال کشورشان را حفظ کرده اند و در یمن نیز همین الگوبرداری را شاهدیم بنابراین می‌بینیم که تفکر ایجاد بسیج که از ناحیه حضرت امام القا شد و با حمایت‌های مقام معظم رهبری راه تکامل را در پیش گرفت، امروز به یک الگو و نمونه کارآمد منطقه ای و جهانی تبدیل شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به پیام امام خمینی در سالگرد تأسیس بسیج که آن را از برکات و الطاف جلیه الهی خوانده بودند، تصریح کرد: نقش بی بدیل بسیج در دوران دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست. اگر بسیج نبود آیا واقعاً‌ امروز چنین امنیتی داشتیم؟ بخش زیادی از پیشرفت های کشور مرهون دلاوری‌های بسیجیان در جبهه‌های نبرد و جبهه سازندگی است که این امر یک نقطه افتخارآمیز به شمار می آید.

آیت الله آملی لاریجانی، توفیق بسیج را مقوّم به سه عامل ایمان به خدا، جهاد در راه خدا و بصیرت دانست و افزود: دقیقاً همین ها مقومات انقلاب اسلامی نیز هست. البته با نگاهی دیگر بصیرت و ایثار نیز خود مراتبی از ایمان است.

رئیس دستگاه قضا قرآن را کتاب توحید و ایمان دانست و با بیان اینکه روح توحید همان ایمان به خدا و پیامبر و آخرت و تجلیات الهی است خاطرنشان کرد: خداوند در سوره تغابن می‌فرماید «و من یومن بالله یهد قلبه» یعنی هرکس به خداوند ایمان بیاورد خداوند قلبش را هدایت می کند. در سوره یونس نیز می فرماید «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات یهدیهم ربهم بایمانهم» یعنی خداوند انسان‌هایی را که ایمان می‌آورند و عمل صالح انجام می‌دهند به آن ایمان هدایت می‌کند. هدایت قرآنی مربوط به چند صباح دنیا نیست بلکه انسان را در مسیری قرار می دهد که بی‌نهایت است.

رئیس قوه قضاییه ایمان را به مثابه نوری دانست که باطن انسانها را دگرگون می کند و با اشاره به آیه شریفه سوره مبارکه حدید گفت: خداوند در این آیه می فرماید «یوم تری المومنین و المومنات یسعی نورهم بین ایدهم و بایمانهم » یعنی زنان و مردان مومن در روز قیامت در حالی که نوری پیشاپیش آنها و در جانب راستشان تلألو می کند دیده می شوند. در واقع حقیقت ایمان همین نور است منتها پرده‌های مادیات در این دنیا اجازه نمی دهد که آن نور را ببینیم. خداوند در این سوره می‌فرماید که منافقین در روز قیامت از مومنان می‌خواهند که از نور خود به آنها چیزی بدهند اما مومنان می‌گویند برگردید و آن نور را خود بدست آورید.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین با اشاره به آیه شریفه سوره کهف که می فرماید «قل هل ننبّئکم بالاخسرین اعمالاً الذین ضلّ سعیهم فی الحیوه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسبون صنعا» اظهار کرد: وقتی هدف کسی الهی نباشد کارش در همین دنیا می‌ماند و گم می‌شود. همچنین می‌بینیم خداوند در سوره مبارکه عصر که به ظاهر سوره کوچکی است اما از معجزات قرآنی است می‌فرماید که جنس و طبیعت انسان، زیانکار است مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و یکدیگر را به صبر و حق توصیه کردند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به عامل جهاد به عنوان یکی از عوامل توفیق بسیج و انقلاب اظهار کرد: جهاد در بسیاری از آیات قرآن ضمیمه ایمان است چرا که این ایمان علامت می‌خواهد چنانکه خداوند می‌فرماید«احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنّا و هم لایفتنون و لقد فتنّا الذین من قبلهم فلیعلمنّ الله الذین صدقوا و لیعلمن الله الکاذبین: » خداوند می فرماید آیا انسان ها گمان می کنند که بگویند ایمان آوردیم و مورد امتحان قرار نمی گیرند. در حالیکه گذشتگان را نیز مورد امتحان قرار داده ایم تا معلوم شود چه کسانی در ایمانشان صادقند و چه کسانی کاذبند. در سوره حجرات نیز می‌خوانیم که  «انما المومنون الذین آمنوا بالله و رسوله ثم لم یرتابوا و جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله اولئک هم الصادقون» یعنی در کنار ایمان واقعی باید به مجاهدت با جان و مال در راه خدا پرداخت و صدق انسان ها به این وسیله در معرض امتحان قرار می‌گیرد.

آیت الله آملی لاریجانی بصیرت را شاخصه ای بسیار مهم توصیف کرد و گفت: دشمنان و اهل فریب همواره فضا را غبارآلود می‌کنند تا تشخیص حق از باطل دشوار شود و در اینجا زمینه فتنه پدید می‌آید. بصیرت یعنی اینکه در چنین شرایطی فرد مومن به موقع وارد میدان شود، دوست و دشمن و عقبه آنها را بشناسد و معیار حق و باطل را تشخیص دهد.

رئیس قوه قضاییه افزود: گاه فضا را به قدری مسموم می‌کنند که تشخیص حق از باطل برای مومنان نیز بسیار دشوار می‌شود. براین اساس یکی از چیزهایی که باید همواره از خدا بخواهیم این است که به ما بصیرت در دین عطا کند.

رئیس دستگاه قضا افزود: شعب فتنه مختلف است. گاهی انسان‌ها را به فتنه اعتقادی مفتون می‌کنند چنانکه فرقه‌هایی مانند بابیت و بهائیت ایجاد شد در اینجا نیاز به بصیرت اعتقادی است. نوع دیگری از بصیرت، بصیرت در باب امامت است چنانکه در تاریخ می‌بینیم امام برحق را خانه‌نشین کردند و با رها کردن قرآن ناطق که همان حضرت امیرمومنان علی (ع) بود، در صفین قرآن را بر سر نیزه‌ها بردند و به این طریق ایشان را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به روایتی از کتب متعدد شیعه که می‌فرماید «العامل علی غیر بصیره کالسائر علی غیر طریق لا یزیده سرعه السیر الا بعدا.» تصریح کرد: کسی که بدون بصیرت عمل می کند مانند کسی است که در بیراهه قدم بر‌می‌دارد هرچه تندتر حرکت کند بیشتر از حق فاصله می‌گیرد. در روایتی دیگر که در زمره ادعیه نیز دانسته شده می‌خوانیم ( اصول کافی ج2 ص 550 ) که «اللهم انی اسئلک بحق محمد و آل محمد أن تصلی علی محمد و آل محمد و تجعل النور فی بصری و البصیره فی دینی». همچنین دعای دیگری داریم که نور به هنگام تاریکی و بصیرت در زمان فتنه را از خداوند طلب می‌کند: «اللهم انی اسئلک باسمک العظیم... النورعندالظلمه و البصیره عند تشبّه الفتنه » (اصول کافی ج2 ص 592 )

رئیس قوه قضاییه سه عامل توفیق بسیج یعنی ایمان، جهاد در راه خدا و بصیرت را هدف حمله امروز دشمنان دانست و اظهار کرد: آیا به راه انداختن صدها کانال ماهواره‌ای به زبان فارسی با قصد قربت است؟ آنها با انتشار فیلم‌های مستهجن در پی این هستند که جوان‌های ما به جای آنکه در میدان باشند اهل خمودگی شوند. فرق میان جوانی که پای این فیلم‌هاست با آن بسیجی پرافتخار که در جبهه جنگ است، زمین تا آسمان خواهد بود.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: زمانی در همین کشور، مدعیان اصلاحات جهاد را نوعی خشونت تعبیر کردند و با فراموش کردن آیات مربوط به جهاد در قرآن کنفرانس با موضوع خشونت‌زدایی از اسلام برگزار می‌کردند و مقصودشان همین جهاد بود. امروز نیز بنای دشمن بر فتنه‌گری است چنانکه در فتنه 88 نیز دیدیم که غرب با تمام توان خود به میدان آمد و اوباما و همین خانم کلینتون گفتند که از کسانی که در ایران آشوب می‌کنند حمایت خواهند کرد. این در حالی است که امروز مردم خود را به سکوت و آرامش دعوت می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا گفت: عده‌ای از اذناب داخلی اینها در روزگار فتنه به ولایت فقیه دشنام دادند و تلاش کردند که یک دختر فراری را شهید جلوه دهند و سران فتنه هم در مراسم ترحیم او شرکت کردند، امروز نیز فتنه را با انتشار شایعات و اتهام‌زنی‌ها دنبال می‌کنند.

آیت الله آملی لاریجانی در همین زمینه خاطرنشان کرد: هجمه‌های زیادی را علیه دستگاه قضایی آغاز کرده اند. پرونده‌هایی را برجسته می‌کنند که مانند هزاران پرونده جاری دیگر در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است با شاکی پرونده گفتگو می‌کنند و نام و چهره متهم را در شبکه‌های مختلف منتشر می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: اخیراً نیز بحث حساب‌های قوه قضاییه را مطرح کردند که واقعاً‌ انسان از این همه نیرنگ و فریب برای غبارآلودکردن فضا تعجب می‌کند. گفتند رئیس قوه قضاییه هزار میلیارد تومان از اموال دولتی و بیت‌المال را به حساب شخصی خود ریخته است و از آن به فساد هزارمیلیاردی تعبیر کردند!، سخنی که صددرصد کذب است. آیا اساساً چنین امری امکان‌پذیر است؟ البته گاهی دروغ‌ها را آنقدر بزرگ می‌گویند که کسی شک نکند حال آنکه اسناد مربوط به کذب بودن این اظهارات موجود است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: حساب‌هایی که به دروغ به عنوان حساب‌های شخصی رئیس قوه قضاییه معرفی کرده‌اند از سال 74 و نه تنها در دوره بنده بلکه در دوره روسای قبلی و اسبق قوه قضاییه نیز بوده و با اجازه رهبر معظم انقلاب اموالی که به نحوی به قوه قضاییه مربوط می شد به نام خود قوه قضاییه و نه به نام رئیس قوه قضاییه در این حساب‌هاست. بنابراین بحث واریز هزار میلیارد تومان به حساب‌ شخصی رئیس قوه صددرصد کذب است.

رئیس دستگاه قضا گفت: وزیر اقتصاد نیز که نامه‌نگاریهای رسمی قوه با ایشان انجام شده صراحتاً این موضوع را تکذیب کرده و سخنگوی قوه قضاییه نیز این بحث را تکذیب کرده است. در اکثر دورها این موضوع با تصویب شورای پول و اعتبار و البته پس از اجازه از مقام معظم رهبری بوده است. حالا می‌گویند وجه شرعی و قانونی این حساب‌ها چیست؟ واقعاً تعجب آور است.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: عده‌ای از فراریان فتنه 88 با  اتصال به بخشی از بدنه فاسد اصلاحات با  همفکری و تشکیل اتاق فکر دست به شایعه‌پراکنی برای تخریب نظام می‌زنند.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: این روزها سئوالات عجیبی در ذهن من می‌چرخد. در مورد حوادث اخیر در مشهد دادستان محترم این شهر حسب تشخیص خود و همچنین بر مبنای اطلاعات برخی نهادهای رسمی تصمیمی گرفته است که من فعلاً‌ درباره حق یا باطل بودن این تصمیم قضاوتی نمی‌کنم. تنها می توانم در این حد بگویم که دادستان مشهد قاضی متدین، شجاع و با سابقه قضایی طولانی است که علی القاعده نباید دست به کار نسنجیده ای بزند. ولی در هر حال این موضوع را به معاون محترم اول قوه قضاییه جناب حجت الاسلام آقای محسنی اژه ای ارجاع دادم تا رسیدگی شود اما سوال مهمی از رئیس‌جمهور محترم دارم ایشان که تمام قد در این قضیه ورود کردند و حتی قبل از رسیدگی حکم خود را صادر کردند چرا که در مرقومه خود، این قاضی متدین و شجاع را متخلف دانستند و کار دادستان را بر خلاف اصول متعدد قانون اساسی دانسته اند. ای کاش عجله نمی‌فرمودید تا به موضوع رسیدگی شود. حال سوال این است که فرمودید برای حفظ حقوق اساسی مردم و اصول قانون اساسی این دستورات را صادر فرموده‌اید. آیا این قانون اساسی نسبت به رئیس قوه قضاییه مجرا نیست؟ آیا شما موظف نبودید در برابر این تهمت‌ها از رئیس دستگاه قضایی دفاع کنید؟ آنگونه که اکنون در موضوعی به مراتب کوچکتر ورود کرده اید؟

رئیس قوه قضاییه افزود: لغو سخنرانی یک نماینده مسئله‌ای است که باید در جای خود به آن رسیدگی شود اما آیا شما نمی­بایست پس از پخش شایعه علیه رئیس قوه قضاییه که این شایعه منتسب به وزیر شما نیز شده و در فضای مجازی منتشر شده با توجه به تکذیب صریح وزیر، مسئولیت خود در جهت دفاع از حقوق اساسی و اجرای قانون اساسی را ایفا می‌کردید؟ آیا مسئولیت شما صرفاً برای یک طیف است؟

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه مجدداً خطاب به رئیس‌جمهور اظهار کرد: آقای رئیس جمهور فرمودید که لغو این سخنرانی مایه شرمساری است. به نظر شما اینکه نماینده‌ای از فراکسیون امید که به نحوی به شما هم منتسب است، با کمال وقاحت از پشت تریبون مجلس، رئیس قوه قضاییه را متهم به واریز 1000 میلیارد تومان به حساب شخصی خود کرده است، مایه شرمساری نیست؟!

رئیس قوه قضاییه با گلایه از رئیس مجلس نیز تصریح کرد: این گلایه را از رئیس مجلس هم دارم. گرچه ایشان درباره ماجرای مشهد منصفانه‌تر صحبت کردند اما نمی‌دانم اظهار تأسف ایشان از چه باب بود. چون فرمودند ما سخنان دادستان مشهد را نشنیده ایم و فعلا قضاوتی نمی کنیم. در این صورت اظهار تاسف از کار او چه معنایی دارد؟

آیت الله آملی لاریجانی خطاب به رئیس قوه مقننه اظهار کرد: در مرأی و مسمع شما و نمایندگان به رئیس یک قوه تهمت زدند و شایعه‌پراکنی کردند، سخنانی که علی القاعده از صدا و سیما پخش شده است. آن زمان اظهار تأسف نفرمودید. البته شنیدم که در مجلس حضور نداشتید اما بعداً که حضور پیدا کردید چرا سکوت کردید؟

رئیس قوه قضاییه با اشاره به آیه شریفه سوره آل عمران «الذین قال لهم الناس و انّ الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا و قالوا حسبنا الله و نعم الوکیل» تأکید کرد: الحمدلله به حول و قوه الهی در مسیر حقّی که تشخیص داده‌ام حرکت می‌کنم و بر مبنای وعده حق تعالی هیچ نیازی به دفاع دیگران ندارم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: بنده گزارش‌های متعدد دارم مبنی براینکه گروه‌های فراری فتنه و ضد انقلاب خارج‌نشین در اتصال با برخی از افراد از بدنه فاسد اصلاحات در داخل، اتاق فکر تشکیل داده­اند  و در آنجا به این جمع‌بندی رسیدند که شایعاتی نظیر حساب‌های شخصی رئیس قوه قضاییه را ادامه دهند تا فضا دو قطبی شود. به آنها می‌گویم چون شما آیات الهی را باور ندارید حال و روزتان این است. خواب‌های خوش می‌بینید در حالی که ما اینجا هستیم تا دست‌های فاسد شما را کوتاه کنیم.چون باور ندارید که « والله من ورائهم محیط» چون باور ندارید که « فوقاهم الله سیئات ما مکروا» گمان می کنید مکرهای شما کارگر است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به برخی ادعاهای مضحک در پی انتشار این شایعات گفت: مدعی شده‌ اند که مقام معظم رهبری با شنیدن این اخبار خشمگین شده‌اند و بنده را به حضور نپذیرفتند این درحالی است که من در همان زمان طی یک هفته دو بار به محضر ایشان شرفیاب شده بودم. در جای دیگری گفته‌اند که رهبر معظم انقلاب آیت الله جنتی را مأمور انتخاب رئیس جدید قوه قضاییه کرده است. وقتی این موضوع را به (به مزاح) به مقام معظم رهبری گفتم ایشان خندیدند و فرمودند این دروغ‌ها را از کجا می‌سازند؟ من عرض کردم ظاهراً کارخانه دروغ‌سازی دارند.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به جمع حاضر اظهار کرد: دست‌هایی در تلاشند که ما را به این حواشی مشغول کنند و با غبارآلود کردن فضای جامعه اعتماد عمومی را هدف قرار دهند ولی ما معتقدیم که خداوند از مومنان دفاع می‌کند، ان الله یدافع عن الذین آمنوا و بسیجیان نیز با همین عقیده جلو رفتند. امروز اگر بدنه فاسد اصلاحات خواب و خیال‌هایی دارد سخت در اشتباه است چرا که بسیج، حزب‌الله و مومنین در میدان هستند و مسیرشان نیز مسیر ایمان و اخلاص است و راه را بر فساد این قوم می بندند.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: راه نجات در ایمان، مجاهدت و بصیرت است و ما موظفیم راه روشن حق را طی کنیم ولو در این عرصه تنها باشیم و حق را بگوییم ولو برخی بدشان بیاید.

رئیس دستگاه قضا در پایان از سردار سلیمانی برای حضور در این محفل قدردانی کرد. براساس این گزارش فرمانده نیروی قدس سپاه نیز طی سخنانی در این مراسم، قوه قضاییه را از رأس تا ذیل مایه افتخار نظام جمهوری اسلامی دانست.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *