نظر 9 کارشناس درباره خبر بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران

9:52 - 27 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۵۰۱۱
کشورهای اروپایی به دنبال منافع سلطه جویانه، مستکبرانه و منافع خودشان هستند که این به سود نظام نیست و طرح مسائل حقوق بشری غربی یک پیش زمینه ای برای برجام دو وبه اصطلاح برجام حقوق بشری است که برجام دو پیش زمینه ای برای برجام سه و مذاکره در مورد مقاومت اسلامی است بشود.
-گروه سیاسی: مجید تخت روانچی معاون وزیر خارجه کشورمان در گفت و گویی اظهار کرد: "بعد از اظهار علاقه از سوی اروپایی‌ها برای باز کردن دفتر در تهران ما هم گفتیم این باید مراحل قانونی‌اش را در داخل کشور طی کند. آن‌ها گفتند تا آن زمان ما یک تعدادی از نمایندگانمان را به دفتر هلند می‌فرستیم که در آن زمان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا بود. ما قبول کردیم و این دو نفر آمدند. در حال حاضر مراحل داخلی در حال طی شدن است. در فضای جدید وقتی کار وارد یک فضای همکاری بیشتری می‌شود طبیعتا شما نمی‌توانید کار را به یک سفیر اروپایی بسپارید چرا که آن سفیر اروپایی خودش به اندازه کافی در حوزه دو جانبه مشغول است و نمی‌رسد یک کمیسیونر اروپایی را که به ایران آمده‌تر و خشک کند یا کار‌هایش را برنامه‌ریزی کند و اسنادی که قرار است بین دو طرف رد و بدل شود را تنظیم کند. در نتیجه یک تشکیلات جدیدی نیاز است."

فراهانی 19

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه سیاسی درباره انتشار اخباری مبنی بر تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان  اظهارکرد: "سابقه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در طول دوره‌های مختلف به ملت ما نشان داده است که اینها با تاسیس چنین دفاتری اهداف دیگری به غیر از گسترش روابط با ایران را دنبال می‌کنند."

فراهانی 19

وی خاطرنشان کرد: هشدارها و نگرانی‌هایی که از سوی قوه‌قضائیه کشورمان پیرامون تاسیس چنین دفاتری در کشورمان وجود دارد کاملا درست و منطقی است و باید به آنها توجه کنیم.

به نظر می رسد منظور سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از هشدارهای قوه قضائیه صحبتهای محمدجواد لاریجانی  دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه پنجمین نشست مشترک پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی با قضات و کارشناسان قضایی است که با انتقاد شدید از پیشنهاد غربی‌ها برای تأسیس دفتری در تهران گفته بود: "این دفتر اگر برای پیگیری موضوعات تجاری باشد مشکلی نیست ولی آنها عنوان کردند که به‌دنبال تأسیس این دفتر می‌خواهند با مدافعان حقوق بشر و NGOهای داخل کشورمان ارتباط نزدیک بگیرند تا از روند اجرای حقوق بشر در کشورمان اطمینان حاصل کنند لذا باید بدانند که دستگاه قضا قطعاً اجازه نمی‌دهد تا چنین لانه فسادی در ایران تأسیس شود."

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین افزود: اروپاییان با هدایت آمریکا درصدند با طرح ایجاد دفتر در ایران در جهت اجرای نقش‌های غیردیپلماتیک و دخالت در امور داخلی ایران وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: بدون شک در پس اینگونه اقدامات اروپاییان برای ایجاد دفتر در ایران رویکردهایی چون جاسوسی وجود دارد و آنها درصدند از طریق این دفاتر پروژه نفوذ خود در ایران را به شکل‌های مختلف دنبال کنند.

نقوی حسینی تاکیدکرد: ما در فتنه 88 به خوبی مشاهده کردیم که برخی از سفارت‌خانه‌های کشورهای اروپایی نقش پررنگی را در دفاع از فتنه‌گران ایفا کرده‌اند لذا باید هوشیار باشیم.

ایجاد دفتر برای تعاملات حقوق بشری با غرب ضرورت ندارد

الهام امین زاده در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی در واکنش به درخواست اتحادیه اروپا مبنی بر ایجاد دفتر در ایران گفت: به نظر نمی آید که ایجاد دفتر برای تعاملات حقوق بشری خیلی ضرورت داشته باشد.

فراهانی 19

دستیار رئیس جمهور درامور حقوق بشری با اشاره به اینکه نمایندگان دیپلماتیک تک تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کشور ما حضور دارند، افزود: چون نمایندگان آنها در کشور ما هستند بنابراین هر نوع تعاملی که لازم باشد از طریق کشورها قابل انجام است.

معاون سابق حقوقی روحانی با بیان اینکه نه تنها ایران بلکه هیچ کشوری در جهان نمی تواند این را بپذیرد که یک نسخه واحدی از یک بخش کوچکی از جهان برای سایر بخش های جهان نسخه حقوق بشری بپیچد، تأکید کرد: تمام کشورها دارای بنیان های فرهنگی ، تاریخی ، ارزشی واصولی هستند که در کشورهای آسیایی و در جای جای کشورهای شرقی ، آفریقایی وآمریکای لاتین قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این بنیان ها وجود دارد بنابر این هیچ کس نمی تواند کشورها را مجبور کند که بر اساس الگوهای خاصی که از ایده های خاص در زمینه های خاص سیاسی تبعیت کرده ودنباله روی کند.

وی با اشاره به گفت و گوهای حقوق بشری که هفته گذشته از طرف ستاد حقوق بشر و وزارت خارجه انجام شد، بیان داشت: در این گفتگوها قرار شد فعلا بر سر کلیات صحبت شود واین صحبتها هم معمولا دو طرفه است و به این معنی که سوال از یک طرف و پاسخ از طرف دیگر باشد نیست و با این شکل از مذاکره قاعدتا گفتمان وتعاملات سازنده خواهد بود.

امین زاده خاطر نشان کرد: ما در جمهوری اسلامی تجربه های مثبت و موفقی در حوزه های مختلف حقوق بشری در مجلس و دولت داریم که اقشار مختلف مردم می توانند درتصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها حضور داشته باشند این موضوع درحال گسترش است و تدابیری نیز در حال اندیشیدن است که حضور مردم از طریق نهادهای مردمی باشد.

اتحادیه اروپا با تاسیس دفتر به دنبال دخالت درحاکمیت ایران است

آیت الله کعبی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی با تأکید بر اینکه تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران ضرورت ندارد گفت: زیرا هر یک از کشورهای اروپایی درایران سفارتخانه دارند و می توانند روابط دیپلماتیک خودشان را از طریق سفارتخانه ها دنبال کنند.

فراهانی 19

آیت الله کعبی حقوق بشرغربی را یکی از اهرم های اتحادیه اروپا برشمرد و بیان داشت: مبنای ما در مسائل  حقوق بشری حقوق بشر اسلامی است نه حقوق بشر غربی چنانچه اعلامیه حقوق بشر اسلامی که پیش نویس آن در تهران تنظیم ودر سال 1992 در قاهره تصویب شد تعیین می کند کشورهای اروپایی باید در چارچوب حقوق بشر اسلامی فرهنگ اسلامی وا رزشها و باورهای اسلامی پیگیر مسائل حقوق بشر باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظومه حقوق بشر در اسلام را حول سه محور حق الله، حق عمومی و حق فردی برشمرد و تاکید کرد: در حالی که پایه حقوق بشر غربی بدون توجه به حق الله بر مبنای لیبرالیسم است و مبنای آن صرفا آزادی های فردی و عمومی است
تا جایی که به جامعه آسیب نرساند و ملاک آنها هم تشخیص خودشان است.

وی خاطر نشان کرد: آنها از ما می خواهند که ما هم حق الله را کنار بگذاریم که این برخلاف باورهای اسلامی است و ماهم به این خواسته تن نمی دهیم وبرایمان قابل مذاکره نیست که بیاییم در مورد احکام اسلامی مذاکره کنیم.

آیت الله کعبی با تأکید بر اینکه مذاکرات ما با 1+5 و کشورهای اروپایی صرفا در مسئله هسته ای است، اظهار داشت: آنها پا را فراتر از مسائل هسته ای می گذارند به گونه ای که با مطرح کردن مسائل حقوق بشر در سیاست های نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت آن دخالت کرده و در صددند تا از طریق دفتر اتحادیه اروپایی به اهداف خود برسند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: کشورهای اروپایی به دنبال منافع سلطه جویانه، مستکبرانه و منافع خودشان هستند که این به سود نظام نیست و طرح مسائل حقوق بشری غربی یک پیش زمینه ای برای برجام دو وبه اصطلاح برجام حقوق بشری است که برجام دو پیش زمینه ای برای برجام سه و مذاکره در مورد مقاومت اسلامی است بشود.

وی خاطر نشان کرد: قواعد شرع مقدس و حمایت از مقاومت اسلامی و التزام به حقوق بشر بر پایه شرع مقدس خطوط قرمزی هستند که برای ما قابل مذاکره نیست.

آیت الله کعبی تاکید کرد: براساس این دلایل وجود دفتراتحادیه اروپایی در ایران هیچ وجاهتی ندارد و جریان غرب گرای داخلی معمولا جهت پیشبرد سیاست های متمایل به غرب وهموار کردن مسیر برای غرب گرایی تمایل به ایجاد دفتر توسط اتحادیه اروپا در ایران دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه اگر ما بخواهیم با غربی ها مذاکرات حقوق بشری داشته باشیم  باید مذاکره مان در مورد  فلسفه حقوق بشر باشد، بیان داشت: در این صورت ما در سه سطح می توانیم مذاکره کنیم.

آیت الله کعبی در پایان سطوح سه گانه قابل مذاکره با کشورهای غربی را به شرح ذیل برشمرد:

1. مبانی فلسفه که ما می گوییم مبانی فلسفه حقوق بشر غربی باطل بوده و مبتنی بر حق نیست.
2. در مورد منابع حقوق بشری مذاکره شود که طبیعتاَ منابع  حقوق بشری ما بر گرفته از اسلام است و ما منابع آنها را که مبتنی بر تراوش های فکری بشری و مبتنی بر هوی و هوس است قبول نمی کنیم.
3. مذاکره در مورد مسائل حقوق بشر باشد و سطح مذاکره که می شود انجام داد و غربی ها زیر بار نرفته اند مذاکره در مورد مبانی فلسفه حقوق بشر است و از این منظر باید بگوییم که ما در حقوق بشر استانداردهای خودمان را داریم و زیربار استانداردهای حقوق بشر غربی نمی رویم.

غرب همچنان به جای متهم خودش را مدعی معرفی کرده است

سید رضا اکرمی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی درواکنش به درخواست اتحادیه اروپا مبنی بر ایجاد دفتر درتهران گفت: مسائل ایران با غرب همچنان ادامه خواهد داشت چنانچه 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) می گذرد و انقلاب اسلامی به جمهوری اسلامی چهره خودش را شفاف و روشن به دنیا نشان داده است.

فراهانی 19

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه کشورهای غربی همچنان به جای متهم خودشان را مدعی معرفی می کنند، اظهار داشت: آنها مدعی آزادی، دموکراسی و حقوق بشر هستند اما خودشان این موارد را رعایت نمی کنند.

وی با بیان اینکه بین اتحاد، ادعا و اتهام فاصله بسیار زیاد است، بیان داشت: از غرب انتظار نداریم که افرادی که خودشان درسوریه و یا درجاهای دیگر انسان های بیگناه را با هواپیما می کشند، اعدام یک جانی و یا قاتل را بپذیرند.

اکرمی با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر هزینه 6 هزار تریلون دلاری آمریکا در خاورمیانه افزود: علاوه بر این شاهدیم که چگونه انگلستان به هواپیما وسلاح می دهد و حدود20 ماه است که مردم یمن را می کشد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در پایان با تأکید بر اینکه آمریکا واروپا انقلاب اسلامی ما را قبول ندارند، خاطر نشان کرد: ایران اسلامی باید هوشیاری و آمادگی خود را افزایش دهد.

تجربه شده را دوباره تجربه کردن غلط است

آیت الله حسن ممدوحی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی با اشاره به زیاده خواهی های اخیر کشورهای اروپایی مبنی بر ایجاد دفتر حقوق بشر درخاک ایران گفت: ما در مورد اتحادیه های اروپایی که در کشورمان ایجاد شده تجربه زیادی داریم و تجربه شده را دوباره تجربه کردن غلط است.

فراهانی 19

عضو جامعه مدرسین قم با بیان اینکه ما تاکنون از این کشورها خیری ندیده ایم اظهار داشت: هر وقت که اینها دور هم جمع شدند نه تنها به ما کمکی نکردند بلکه بر علیه ما کنفرانس تشکیل دادند و بر علیه مسائل فرهنگی ، اقتصادی واعتقادی ما موضع گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه اینها دلشان برای ما نسوخته است و دشمنان ما هستند بیان داشت: جای تعجب است از کسانی که هوس می کنند اینها را به ایران راه بدهند چون اینها وضعیت خیلی کثیف وآلوده ای دارند.

ممدوحی خاطر نشان کرد: امکان ندارد که اینها رفتار گذشته اشان راتغییر داده باشند.

وی افزود: اگر اینها قائل به حقوق بشر باشند داعش به راه نمی اندازند و اقدام به اداره آن نمی کنند.

عضو جامعه مدرسین قم با اشاره به اقدامات آمریکا درحمایت از عربستان و کشتار مردم یمن تصریح کرد: اگر آمریکای جنایتکار قائل به حقوق بشر باشد هواپیماهای آن مردم بیگناه یمن را به خاک و خون نمی کشد.

ممدوحی افزود: اگر قرار است حقوق بشر حاکم باشد خود آنها باید از دم دادگاهی شوند زیرا کارهایی که اینها در کشور خودشان با سیاه  پوستان می کنند مصداق بارز نقض حقوق بشر است.

وی خاطر نشان کرد: آنچه که آنها در کشورهای جهان سوم با مردم آن کرده اند نشان دهنده آن است که آنها بیش ازدیگران نیازمند نظارتهای حقوق بشری هستند. حالا که این حوادث رخ داده باید دادگاهی شوند.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: حقوق بشر برای اروپا مفهوم ندارد چون در آنجا حقوق بشری وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به اقدام رئیس کل سازمان ملل در ماه های اخیر گفت: وقتی بان کی مون از عربستان پول می گیرد که آن را  جزو حامیان حقوق بشر قرار دهد نشان میدهد آنها بویی از حقوق بشر نبرده اند.

درخواست بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا برای نفوذ در ایران است

حمیدرضا ترقی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران یک سیاست راهبردی طرح کرده اظهار داشت: این سیاست یک سند و استراتژی طراحی شده در قبال ایران است که ادامه راه همان دموکراتهای آمریکا و خواسته های اصلی آمریکا در برجام های 2، 3و 4 است.

فراهانی 19

معاون بین الملل موتلفه اسلامی اظهار داشت: مذاکره در موضوعات غیر هسته ای مثل مسائل فرهنگی ،‌آموزشی، سیاسی، منطقه ای و همچنین هدف از بازگشایی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا بیشتر تسهیل در مسائل مربوط به حقوق بشر دانسته شده است.

وی خاطر نشان کرد: از طرفی دیگر هر گونه سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی اروپا در ایران منوط به پذیرفتن بندهای FATF قرار داده شده است که ایران باید به آن توصیه ها عمل کند.

وی افزود: در این طرح برخلاف نظر مقام معظم رهبری آنها خواستار پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و عدم برخورد با دو تابعیتی ها شده اند که در نهایت از ایران خواسته شده استانداردهای حقوق بشری اروپا را بپذیرند و همچنین از زندانیان امنیتی نام برده که همه باید آزاد شوند.

ترقی تاکید کرد: این سیاست گذاری و استراتژی های تعاملات بین ایران و اروپا نشان دهنده این است که اتحادیه اروپا با توجه به اینکه تمام کشورهایش در ایران سفارت دارند،‌می خواهد از این دفتر برای نفوذ در کشور و دخالت در مسائل ایران استفاده کند.

معاون بین الملل موتلفه اسلامی با اشاره به تاکیدات قانون اساسی ایران درخصوص حفظ استقلال کشور و جلوگیری از سلطه بیگانگان تاکید کرد: به هیچ وجه نباید اجازه تاسیس چنین دفتری در ایران داده شود.

وی افزود: اگر چه الان بین اتحادیه اروپا،‌آمریکا و رئیس جمهور آمریکا اختلافاتی پدید آمده است اما الان اتحادیه اروپا همان سیاست اوباما و جان کری در منطقه را در قبال ایران دنبال می کند و ما نباید به چنین خواسته هایی تن بدهیم که همگی مغایر با استقلا ل و عزت ملی کشور است.

همه کشورهای اروپایی در تهران دفتر دارند تاسیس دفتر اتحادیه اروپا چه کارکردی دارد؟

آیت الله محسن شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی در خصوص اظهارات برخی افراد در مورد بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان با تاکید بر مخالفت صریح قوه قضائیه و انقلاب دوستان با این موضوع اظهار کرد: این موضوع به صلاح جامعه اسلامی نیست و ممکن است ضررهای بسیاری را برای کشورمان در پی داشته باشد.

فراهانی 19

وی افزود: گشایش این دفتر در کشورمان هیچ ضرورتی ندارد زیرا در شرایط فعلی تمامی کشورهای اروپایی از طریق سفارتخانه هایشان پیگیر حقوق اتباع خود در ایران هستند از این رو لزومی ندارد یک دفتری که همه کشورهای اروپایی عضو آن نیستند در کشورمان تاسیس شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: ضرری که در تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان وجود دارد از فوایدش بیشتر است از این رو انتظار است مسئولین نسبت به این امر توجه بیشتری داشته باشند.

آیت الله شبستری با اشاره به اقدامات جاسوسی برخی از دفاتر و سفارتهای کشورهای اروپایی درکشورمان خاطر نشان کرد: اگر اجازه دهیم شیاطین و جاسوسان یک به یک در کشورمان حضور پیدا کنند این روند سبب تجمع آنها و در نهایت توطئه های انها می شود که این موضوع به صلاح وضعیت کشورمان نیست.

وی در پایان تاکید کرد: ما باید هوشیار باشیم و اجازه ندهیم دشمنانمان در اشکال و انواع مختلف در کشورمان حضور پیدا کنند.

بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا ضرورتی ندارد

حجت‏‌الاسلام والمسلمین حسن نوروزی در گفت‎‏وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، در ارتباط با بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران اظهار کرد: ما نه عضو اتحادیه مشترک اروپا هستیم و نه با این اتحادیه تعهدی داریم، بنابراین باید مشخص شود که این بازگشایی به چه منظور و با چه اهدافی قرار است صورت گیرد.

فراهانی 19

وی در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران با توجه به افزایش همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا ضروری است گفت: درحالی می‎شود این موضوع را یک ضرورت تلقی کرد که ما هیچ گونه ارتباطی با کشورهای اروپایی و سایر کشورها نداشته باشیم اما باید در نظر داشت که ما با اکثر کشورهای دنیا ارتباط داریم و کشورهای اروپایی نیز در کشور ما سفارتخانه دارند بنابراین طرح این موضوع نمی‌تواند یک ضرورت باشد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در نهایت بازگشایی این دفتر مشروط به شرایطی خواهد بود گفت: باید تدبر و درایت لازم در این موضوع صورت گیرد چراکه بازگشایی این نوع مراکز چیزی جز پیگیری پروژه نفوذ نخواهد بود.

امکان تاسیس دفتر اتحادیه اروپا نباید در کشورمان فراهم شود

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی در رابطه با اظهارات برخی افراد در مورد بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان اظهارکرد: اتحادیه اروپا شخصیت حقوقی برای خود دارد و در عرصه بین المللی نقش آفرین نیست.

فراهانی 19

وی افزود: اگر چه به نوعی سعی می کنند خودشان را یکدست و واحد نشان دهند و در بعضی از تصمیمات نیز از یکدیگر حمایت می‌کنند، لذا به این بهانه می خواهند دفتری هم در ایران داشته باشند. در حالیکه ایران هم از ارتباط نزدیکی با مجموعه اعضای این اتحادیه دارد، با آن‌ها در ارتباط است و این کشورها در ایران سفارت دارند و لذا اصرار آنها برای افتتاح دفتر ویژه این اتحادیه هیچ توجهیی ندارد و نمی‌تواند تاثیری هم داشته باشد.

پور مختار تصریح کرد: تاریخ نشان داده است که چه اتحادیه و چه برخی کشورهای غربی همیشه درد دخالت در امور کشورهای دیگر از جمله ایران را داشته‌اند، همانگونه که شاهد بودیم سفارت انگلستان در فتنه88  در کشورمان فعال بود و بعضی از اعضای این سفارتخانه فتنه گران را نیز همراهی می کردند، لذا اجازه نباید داد که چنین امکانی فراهم شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *