روانشناسی هجوم ایرانی ها به اینستاگرام دختر ترامپ+عکس

14:15 - 23 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۴۲۲۴
یک استاد دانشگاه گفت: به خیابان آمدن عده زیادی پس از پیروزی مسابقه فوتبال یا حمله به صفحه مجازی فلان ورزشکار یا دختر فلان رییس جمهور نمونه های از عدم کنترل هیجان های درونی است که باید آنها را ریشه یابی کرد و برای آنها برنامه ریزی کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با شهر فردا با اشاره به پدیده خشم شهری گفت: خشم شهر هر چند بیشتر از آنکه اصطلاح علمی باشد اصطلاحی ژورنالیستی است ،که در روانشناسی از آن تعبیر به هیجانات درونی و واکنش های بیرونی افراد می شود ؛اما واقعیت آن است که جامعه ایران به سوی رفتارهای پرخاشگرانه حرکت کرده که هر روز در یک بستر خودنمایی می کند .

دکتر شاه منصوری افزود : آنچه که امروز در محیط های اجتماعی تحت عنوان رفتار های پرخاشگرانه دیده می شود در واقع ناشی از عدم مدیریت هیجانات درونی است ،که دلایل آن را باید در خانواده ، اجتماع و سیستم آموزشی جستجو کرد.

 وی ادامه داد: متاسفانه برنامه ای برای تخلیه هیجانات افراد در داخل ایران وجود ندارد ؛در بسیاری از کشورهل برای تخلیه هیجانی شهروندان برنامه های متعددی در سطح شهرها برگزار می شود یا با راه انداختن کارناولهای مختلف زمینه برای تخلیه هیجانهای رفتاری و بروز شادی و مطرح شدن افراد فراهم می شود این در حالیست که ایران جامعه شادی را تجربه نمی کند .

استاد دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: شاد نبودن افراد به شکل طبیعی آنان را وارد فرایند هیجانات منفی و عمیق می کند، که خود را به شکل پرخاشگری در محیط های اجتماعی یا مجازی نشان می دهد .

شاه منصوری تاکید کرد: عدم مدیریت بر هیجانهای درونی تنها به شکل خشم ظهور نمی کند بلکه معتقدم بخشی از شادیهای بی دلیل افراد نیز جزیی از همین عدم کنترل است، به خیابان آمدن عده زیادی پس از پیروزی مسابقه فوتبال ،یا حمله به صفحه مجازی فلان ورزشکار یا دختر فلان رییس جمهور نمونه های از همان عدم کنترل است که باید آنها را ریشه یابی کرد و برای آنها برنامه ریزی نمود.

روانشناسی هجوم ایرانی به اینستاگرام دختر ترامپ+عکس

ریشه یابی هیجانات رفتاری منفی

وی ادامه داد: به نظر میرسد بخشی از چنین رفتارهایی ریشه در اقتصاد جامعه دارد خانوادها و والدینی که از صبح تا شب در گیر مسائل اقتصادی هستند و برای تامین آنها از رمق افتاده اند نمی توانند والدین شادی برای فرزندان خود باشند و الگوهای مدیریت رفتار مناسبی قلمداد شوند.

این استاد دانشگاه گفت : از سوی دیگر سیستم آموزشی ایران به عنوان یک سیستم مدرک سالار شناخته شده که عملا دانش آموزان را برای زندگی اجتماعی یا حتی اقتصادی آماده نمی کند بنابراین سیستم آموزشی نیز برنامه ای برای مدیریت رفتار ندارد.

شاه منصوری همچنین با اشاره به نقش رسانه ها تاکید کرد: رسانه ها مهندسین افکارند ؛اما باید نقش رسانه ها را از صدا وسیما جداگانه ارزیابی کرد ؛هرچند رسانه ها می توانند با پرداختن به موضاعات اجتماعی و تمرکز برآن اگاهی آن بخش از جامعه که مخاطب آنها هستند را بالا ببرند اما وقعیت آن است ،همه جامعه وافراد را در برنمی گیرند.

وی با انتقاد از صدا وسیما گفت: صدا سیما به عنوان رسانه ملی که فرهنگ عمومی را هدایت می کند هیچ برنامه مدون وتعیین کننده ای برای تغییر رفتارهای اجتماعی ندارد و با سوئ مدیریت در فضای اواخر قرن نوزدهم قرار دارد ؛ این درحالیست که در برگیری صدا وسیما و ورود اگاهانه آن به مسائل و مشکلات اجتماعی می تواند سریعترین ابزار تغییر جامعه قلمداد شود.

نقش دین در کنترل خشم

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که رابطه  دینداری و رفتارهای پرخاشگرانه را چگونه ارزیابی می کنید،گفت: رابطه مستقیمی بین دینداری افراد و مدیریت هیجانات رفتاری آنها وجود دارد و متاسفم که باید بگوییم در نسل امروز ایران دینداری کمرنگ شده و به تناسب افول آن رفتارهای پرخاشگرانه افزایش  یافته است.

دکتر شاه منصوری با اشاره به دلایل کاهش دغدغه های دینی افزود :عدم برنامه ریزی صحیح ، سوء مدیریتها و عدم معرفی درست دین باعث شده نسل جدید علاقمندی کمتری به مسائل دینی و مذهبی داشته باشند ،به تناسب این تنزل اعتماد در جامعه کاهش می یابد و عدم اعتماد افراد جامعه به یکدیگر به مسئولان ی موجی از هیجانات منفی را به دنبال دارد که می تواند در هر اشل و چارچوبی نمودار شود.

وی خاطر نشان کرد: جامعه ای که از ارزشهای معنوی خود به عنوان ارزشهای مادری فاصله می گیرد به سمت نشاط و پویایی نمی رود این جامعه با داشتن مشکلات اقتصادی زیاد، نبود سیستم آموزشی مکمل و رسانه ملی پشتیبان ناگزیر خشم شهری را هرروز به نظاره می نشیند بدون آنکه به نسل نو رسیده خود بیاموزد پرخاشگری جرات ورزی نیست

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *