چرا نباید خودروی ساخت آمریکا وارد شود؟ / از تفسیر وزیر و مدیران دولتی تا استدلال رئیس انجمن صنفی

11:15 - 22 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۳۶۳۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
یکی از اتفاقاتی که در روزهای اخیر در صدر اخبار خودرویی کشور قرار گرفته است عدم شماره گذاری خودروهایی است که برند غیر آمریکایی داشته اما در خاک ایالات متحده آمریکا تولید می شود.
چرا نباید خودروی ساخت آمریکا وارد شود؟ / از تفسیر وزیر و مدیران دولتی تا استدلال رئیس انجمن صنفیبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، واردات و شماره گذاری خودروهای ساخت آمریکا به یکی از موضوعات مهم صنعت خودرو کشور تبدیل شده و هر کس از مدیران دولتی و خصوصی گرفته تا کارشناسان این حوزه، در این مورد اظهار نظرهای متفاوتی داشتند که قاطبه آنها اعتقاد به لزوم جلوگیری از واردات خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا بودند.

در این بین شاید نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت که بعد از تاکید فرمایشات مقام معظم رهبری پیش قدم جلوگیری از واردات خودروهای امریکایی شد بسیار حائز اهمیت باشد، ان هم حالا که جدای از واردات خودروهای آمریکایی، بحث خودروهای غیر آمریکایی که در آمریکا تولید می شوند بسیار داغ شده است.

نعمت زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد مشکل خودروهای برند آسیایی و اروپایی که در آمریکا ساخته می شود، گفت: من در این مورد نمی توانم نظری بدهم! زیرا این نظر شخصی خواهد بود و فایده ای ندارد.

امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در مورد این خودروها با اعلام این مطلب که از نظر بنده چیزی به نام خودروی آمریکایی در کشور وجود ندارد، گفت: تعریف ما از خودروی آمریکایی این است که برند آن خودرو آمریکایی باشد و بر اساس این تعریف چنین خودرویی در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون ورود خودروهای آمریکایی به ایران ممنوع است یعنی باید روی آن خودرو برندی باشد که متعلق به ایالات متحده بوده و بر روی آن نوشته شده باشد ساخت کشور آمریکا، همچین موردی نداریم و مشکلات اخیر تنها به خاطر برداشت های شخصی رخ داده است.

قناتی در مورد برخی محصولات مانند خودروهای هوندا، تویوتا کمری هیبرید و ... که با مشکل شماره گذاری روبه رو شده است، گفت: تمام خودروسازان دنیا در نقاط مختلف جهان سایت تولید خودرو می زنند و در قوانین کشور ما هیچ حرفی از این زده نشده که محل تولید خودرو در سایت ثبت سفارش باید ذکر شود بلکه تنها برند نوشته می شود.

مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت تاکید کرد: چنانچه ضوابط تغییر کرده است به ما نیز اعلام کنند تا رعایت کنیم اما در حال حاضر برای منع ورود خودروهایی که برند غیر آمریکایی داشته اما در ایالات متحده تولید می شود قانونی وجود ندارد.

محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مورد گفته است: از چند و چون کار اطلاع خاصی ندارم اما از لحاظ کلی عرض می کنم که خودروسازهای مختلف در نقاط گوناگون جهان خودرو می سازند حتی ما در سودان و سوریه خودرو تولید می کنیم و این نباید مشکلی برای عرضه ایجاد کند.

وی ادامه داد: با توجه به قوانین کشور باید این مشکل بررسی و بهترین راه حل برای آن اتخاذ شود.


تولید ناخالص داخلی آمریکا را ناخواسته افزایش ندهیم

در همین راستا میثم رضایی، رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو معتقد است: به لحاظ مفاهیم اقتصادی چند نکته در موضوع واردات خودروهای ساخت آمریکا حائز اهمیت است، اول اینکه خودروهای برند تويوتا، هوندا یا بنز و ... که در آمريكا تولید می شود در محاسبات GDP یا تولید ناخالص داخلی آمريكا محاسبه می شود.

به گفته رضايي، چنانچه به عنوان مثال يك شركت آمريكايى در ايران يا مالزى خودرو توليد كند، ميزان ارزش افزوده حاصل از توليد اين خودرو به حساب GDP ايران يا مالزى منظور مى شود و این تولید فقط جزء GNP یا تولید ناخالص ملی آمريكا محسوب مي گردد.

رييس انجمن صنفي واردكنندگان خودرو ادامه داد: به این ترتیب چنانچه می خواهیم از طريق خرید این دسته از خودروها، تولید ناخالص داخلی آمریکا را منتفع نکنیم، باید مانع ورود خودروهای غیرآمریکایی ساخت آمریکا شویم و با همین استدلال هم می توان چشم بر واردات خودروهای آمریکایی تولید شده در دیگر کشورها(موضوع شورولت هاي كره اي) بسته شده است.

آمریکایی ها اگر راست می گویند به جای خودرو، هواپیما به ایران بفروشند

وی سپس گریزی به موضوع فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس زد و افزود: مردم ما باید امکان استفاده از بهترین کالاهای جهان به خصوص محصولاتی که مشابه تولید داخلی را ندارند، داشته باشند و اما چگونه است که آمریکایی ها در این سال ها همواره از فروش هواپیما به ایران امتناع ورزیده اند بطوریکه در دور جدید فروش بوئینگ شاهد سنگ اندازی های گوناگون در این مسیر هستیم.

رضایی ادامه داد: در شرایطی که ورود هواپیماهای بوئینگ و ایرباس همچنان در گیر و دار اما و اگرهاست می بینیم که سال هاست خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا بدون هیچ مشکلی وارد کشور می شده است و چنانچه تذکر رهبر معظم انقلاب در سال جاری نبود، امروز خودروهای آمریکایی هم در خیابان های کشور تاخت و تاز می کرد!

وی تاکید کرد: بهتر نیست از خودمان بپرسیم دلیل اجازه دولت آمریکا به ورود خودروهای ساخت این کشور به ایران چیست حال می خواهد با برند امریکایی باشد یا غیر امریکایی؟

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو سپس با ذکر چند عدد و رقم از وضع تولید خودروهای غیر آمریکایی در آمریکا اعلام اضافه کرد: بررسی تولید خودروهای با برند غیر آمریکایی تنها در 5 ایالت امریکا نشان می دهد که این خودروسازان اروپایی و آسیایی برای 420 هزار و 738 آمریکایی اشتغال زایی داشته اند.

وی افزود: ایالت های آلاباما، جورجیا، ایندیانا، می سی سی پی و تنسی از فعالیت خطوط تولید خودروسازان غیر امریکایی سالانه افزون بر 47.7 بیلیون دلار درآمدزایی برای کشور امریکا به دنبال داشته اند!

رضایی در پایان پیشنهاد داد با توجه به اینکه موضوع واردات خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا، اولین و آخرین محل مناقشه بین برخی مسئولان دولتی، مجلس و بخش خصوصی نیست و بهتر است به جای این حجم اظهار نظرهای متفاوت، یک تیم کارشناسی متشکل از بخش صنعت و اقتصاد کشور به همراه دولت و مجلس تشکیل و تصمیم نهایی در این خصوص گرفت.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *