نیروهای مسلح ایران به دنبال عملیات رهایی گروگان‌ها از دزدان دریایی هستند/ کشورهای اروپایی مانع پرداخت پول هستند

7:43 - 23 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۳۲۲۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
حسن بیکی با بیان اینکه جمهوری اسلامی حاضر به پرداخت پول برای رهایی ایرانیان اسیر در بند دزدان دریایی سومالی شده است اظهار داشت: کشورهای اروپایی مانع پرداخت پول هستند و قرار است نیروهای مسلح عملیات رهایی گروگان انجام دهند.
-گروه سیاسی: 18ماه پیش 21 نفر از سرنشینان یک لنج صیادی از سوی دزدان دریایی متعلق به کشور سومالی گروگان گرفته شدند. بر اساس برخی اخبار این افراد  خدمه، ملوان و صیاد بودند که 3 نفر از خدمه لنج تاکنون فوت و 4 نفر نیز فرار کرده‌اند، گروگان‌گیرها جهت آزادی صیادان ایرانی طلب مبالغی پول از ایران و خانواده‌های صیادان کرده‌اند.

نیروهای مسلح به دنبال عملیات رهایی گروگان از دزدان دریایی هستند/ کشورهای اروپایی مانع پرداخت پول هستند

رسانه ها داستان ربایش این 21 تن را اینگونه روایت کرده اند: "خدمه لنج صیادی ابراهیم فروزانمهر بهمن‌ سال 1393 برای صید راهی آب‌های آزاد شدند. آنها می‌دانستند که احتمال مواجهه با دزدان دریایی هم در این سفرها وجود دارد اما مدت‌ها بود که با عملیات‌های ناوگروه‌های ارتش و سپاه، دزدان دریایی کمتر می‌توانستند عرض اندام کنند. در لنج صیادی ابراهیم فروزانمهر 21 نفر حاضر بودند؛ خدمه، ملوان و صیاد. دو تن از صیادان جمال‌الدین دهواری و خواهرزاده‌اش ابراهیم بلوچ‌نیا بودند. آنها پس از حدود 2 ماه کار برای صیادی در حال بازگشت به ایران بودند که یک گروه از دزدان دریایی به آنها حمله کردند. خدمه و ناخدای لنج تلاش کردند به آنها بفهمانند که سوخت لنج در حال اتمام است و به زودی باید خود را به بندر چابهار برسانند اما گویا دزدان دریایی به این موضوع توجهی نداشتند تا اینکه سوخت لنج تمام شد. روز ششم فروردین 1393، دزدان دریایی 21 خدمه لنج و بخشی از اموال این لنج که ارزش مالی داشت را با خود همراه کردند تا بتوانند با اخاذی به منافع خود برسند."

همسر یکی از صیادان در خصوص آخرین وضعیت این 21 تن می‌گوید: "آخرین بار که توانستم با شوهرم صحبت کنم روز عید فطر امسال بود. او گفت 3 نفر از خدمه لنج در این مدت فوت کرده‌اند. 4 نفر هم فرار کرده‌اند. الان برای آزادی او و 3 نفر دیگر 150 هزار دلار پول می‌خواهند."

قشقاوی: پیگیر وضعیت صیادان ایرانی در سومالی هستیم

حسن قشقاوی معاون امور کنسولی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امکان حضور فیزیکی در سومالی برای پیگیری امور مربوط به صیادان ایرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: پس از واقعه سفارت عربستان، کشور سومالی اقدام به قطع رابطه با ایران کرد1 و به همین دلیل ما هیچ سفارتخانه، ‌سرکنسول و حتی حافظ منافعی در این کشور نداریم که بخواهد امور مربوط به گروگان‌های ایرانی را پیگیری نماید، وزارت خارجه ایران با این وجود از هر اقدامی که از دستش بر بیاید جهت آزادی گروگان‌های ایرانی در سومالی کوتاهی نخواهد کرد.

نیروهای مسلح به دنبال عملیات رهایی گروگان از دزدان دریایی هستند/ کشورهای اروپایی مانع پرداخت پول هستند

ابوالفضل حسن بیکی مشاور سابق رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار گروه سیاسی ، گفت: چون دزدان دریایی ارتباطی با هیچ کشوری ندارند، به همین دلیل ما نمی توانیم از مراجع قضایی و سازمان های بین المللی علیه آنها اقدام کنیم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دزدان دریایی پراکنده هستند و در جاهای مختلفی حضور دارند و کسی نمی تواند جای آنها را پیدا کند تاکید کرد: با همه این تفاسیر همه می دانند که دزدان دریایی تحقیقا مورد حمایت یک کشوری هستند و اگر نباشند پیدا کردنشان خیلی هم مشکل نیست. اما ظاهر مسئله این است که از سوی هیچ کشوری حمایت نمی شوند.

حسن بیکی در خصوص شگرد عملیات دزدان دریایی بیان داشت: آنها اگر بتوانند به صورت نقدی دزدی می کنند و در غیر اینصورت افراد را گروگان گرفته و پول های کلانی را مطالبه می کنند.

وی تصریح کرد: در این شرایط با چند نکته منفی روبرو هستیم.

حسن بیکی نکته اول را مخالفت بعضی از کشورهای برای پرداخت پول زیاد برشمرد و گفت: همه با پرداخت پول در حد معقول موافق اند ولی برخی دیگر از جمله کشورهای اروپایی می گویند اگر ایران پول زیاد پرداخت کند دزدان دریایی با افراد دیگر که از کشورهای دیگر دزدیده شده اند همین برخورد را خواهند کرد. لذا دست جمهوری اسلامی بسته است که آن مبلغی را که دزدان دریایی می خواهند تهیه کنند و در اختیار آنها قرار دهند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: معمولا دنیا با جمهوری اسلامی اینگونه برخورد می کند ما باید از طریق نیروهای مسلح در سیتسم امنیتی وارد شده گروگان ها را پیدا کرده و آزادشان کنیم و اگر غیر از این باشد برای کشورهای دیگر که تعداد زیادی گروگان در اختیار دزدان دریایی دارند نگرانی هایی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: از عربستان، مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس، در گذشته که جمهوری اسلامی وارد آب های عدن نشده بود تعداد زیادی کشتی های تجاری و نفتی را گرفتند و از هر کدام هم تعدادی را به اسارت بردند تا پول بیشتری بگیرند.

حسن بیکی مخالفان اصلی پرداخت پول به دزدان دریایی را کشورهای اروپایی برشمرد و گفت: آنها می گویند با این اقدام تعداد دزدان دریایی بیشتر خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی برای حل این مسئله ناوهای خود را به آن منطقه اعزام کرده است اظهار داشت: ما از نظر کشتی های تجاری و نفتی مشکل نداشتیم و هرگاه که دزدان دریایی قصد حمله داشتند آنها را با شکست مواجه کردیم.

وی در پایان تاکید کرد: نیروهای مسلح همواره در حال تلاش برای پیدا کردن محل دزدان دریایی هستند تا وارد عملیات سازی شوند.

نیروهای مسلح به دنبال عملیات رهایی گروگان از دزدان دریایی هستند/ کشورهای اروپایی مانع پرداخت پول هستند

1-سومالی سال گذشته با این ادعا که تهران در امور سومالی دخالت می‌کند و امنیت ملی را تهدید می‌کند، روابط خود را بعد از قطع روابط عربستان و ایران، با کشور ایران قطع کرد.(ناگفته نماند طبق اسنادی که در همان دوران در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفت، سومالی در همان روزی که اعلام قطع روابط با ایران کرد، مبلغی معادل 50 میلیون دلار از عربستان سعودی دریافت کرده است و یک سند از سفارت عربستان در نایروبی به سفارت سومالی در پایتخت کنیا نشان می‌دهد که عربستان متعهد شده است که 20 میلیون دلار در حمایت از بودجه سومالی و 30 میلیون دلار دیگر در بخش سرمایه‌گذاری در سومالی ارائه کرده است.)



ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
0
چرا سازمان ملل از سومالی نمی خواد اقدامی کنند. کشور سومالی مسئول کشورش است چون این دوزدها در خاک سومالی و ادمهای سومالی هستن
سعید
|
-
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
0
عربستان درقبال 50 میلیون دلارکه به سومالی پرداخته او را وادار به قطع رابطه با ایران کرده
علی
|
-
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
0
معلومه کشوری که عزت نفس خودش را با 50 میلیون دلار می فروشد و راهی هم برای کسب بودجه اش ندارد و فاقد ساختارهای مناسب است راهی جز همراهی با دزدان دریایی و گروگانگیری به منظور اخاذی ندارد.
زارعی
|
-
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
0
بهشون امان ندید تا عربستان خودشو جمع و جور کنه
فرهاد
|
-
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
0
بهترین کار اینه که تکاوران نوهد ارتش را بفرستید سر وقتشون تا بفهمن با کی طرفن یکیشونو نباید زنده بزارید. این موضوع برای ایران باید خیلی با اهمیت تر از این حرفا باشه شاید همین سومالی که به خاطر عربستان روابطشو با ایران قطع کرده پشت پرده ی ربایش ملوانان ایرانی باشه به دستور عربستان
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *