رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کشف بقایای سوخته انسانی در گورستانی از عصر آهن در اصفهان

14:25 - 19 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۲۸۷۸
پروژه گمانه زنی و ساماندهی محوطۀ باستانی جوشقان- استرک متعلق به عصر آهن به کشف حجم زیادی بقایای سوخته انسانی در سازه ای سنگی منجر شد.
به گزارش گروه جامعه ،محسن جاوری سرپرست هیأت گمانه زنی و ساماندهی محوطۀ باستانی جوشقان-استرک گفت :محوطۀ باستانی جوشقان- استرک محوطه ای گورستانی متعلق به عصر آهن است.
 
این باستان شناس اظهار داشت :چاله های حفاری و تسطیح های وسیع روی محوطه تصویر ناخوشایندی به وجود آورده به نحوی که بیش از 70% آن کاملا از میان رفته و دیگر برای فعالیت ها و پژوهش های باستان شناختی مناسب نیست.
 
به گفته جاوری، این در حالی است که محوطۀ باستانی جوشقان-استرک با توجه به وسعت آن در این بخش از فلات مرکزی از اهمیت خاصی در مطالعات دوره آهن برخوردار است و می تواند اطلاعات جدیدی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.
 
وی افزود: به همین دلیل گمانه زنی در محوطۀ باستانی جوشقان-استرک به منظور شناخت آثار و بقایای فرهنگی موجود و انجام ساماندهی و تدارک برنامه حفاظتی در این محوطه به اجرا درآمد.
 
این باستان شناس اظهار داشت :به این منظور در آغاز گمانه ای به ابعاد 5 متر در 5 متر در بخش شمال غربی محوطه که کمتر در معرض تخریب انسانی قرار گرفته بود ایجاد شد تا هم بتوان از ماهیت آثار فرهنگی موجود در محوطه شناخت حاصل کرد و هم به بررسی تاریخ و گاهنگاری محوطه پرداخت.
 
به گفته جاوری ، گمانه نخست به 25 شبکۀ 1 متر در 1 متر تقسیم بندی شده و مواد فرهنگی هر شبکه به طور مجزا گردآوری شد تا مطالعه و بررسی این مواد در مراحل بعد با دقت و جزییات بیشتری انجام گیرد.
 
وی افزود: در مرحله بعد این شبکه ها به طور یک در میان مورد کاوش قرار گرفت تا در صورت وجود ساختارها و عارضه های فرهنگی در شبکه های کاوش شده، با دقت بیشتری شبکه های کاوش نشده را در مرحلۀ دوم مورد کاوش قرار داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *