ضرورت استقرار شعب کشیک برای اداره ثبت اسناد و پزشکی قانونی/ نظارت دقیق بر قرارهای تامین صادره/ تاکید بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس

10:36 - 17 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۱۸۴۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
کمیته کاهش جمعیت کیفری زندانیان با موضوع اجرایی کردن دستورالعمل اخیر ریاست قوه قضائیه در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تشکیل شد.
ضرورت  استقرار شعب کشیک برای اداره ثبت و پزشکی قانونی/ نظارت دقیق بر قرارهای تامین صادره/ تاکید بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبسبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، کمیته کاهش جمعیت کیفری زندانیان با موضوع اجرایی کردن دستورالعمل اخیر ریاست قوه قضائیه در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تشکیل شد.

در این کمیته که مدیرکل پیشگیری‌های قضایی معاونت اجتماعی قوه قضائیه، معاون رئیس کل دادگستری استان تهران و چند تن از قضات شعب کیفری و اجرای احکام حضور داشتند، حاضرین در جلسه با بررسی بندهای دستورالعمل صادره ریاست قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها راهکارهای مناسب را بررسی کرده و مورد بحث  قرار دادند.

علی افتخاری مدیرکل پیشگیری‌های قضایی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ابتدای این جلسه گفت: یکی از اولویت‌های اصلی دستگاه قضایی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مجازات‌های جایگزین حبس است.

وی گفت: اگر بتوانیم با اجرای درست دستورالعمل صادره از سوی ریاست قوه قضائیه از ورود متهمان با شرایط خاص به زندان جلوگیری کنیم، سهم بزرگی در کمک به فرآیند دادرسی‌ها خواهیم داشت.

مدیرکل پیشگیری‌های  قضایی معاونت اجتماعی قوه قضائیه اظهار کرد: با ورود یک نفر به زندان آسیب‌های اجتماعی فراوان دیگری گریبانگیر فرد و خانواده او می شود. بنابراین جلوگیری از ورود فرد به زندان در پیشگیری از آسیب‌های دیگر موثر است.

افتخاری تصریح کرد: در قانون علاوه بر حقوق بزه دیده بر حقوق بزهکار هم تاکید شده است و باید از راهکارهای قانونی در این زمینه استفاده شود.

در این جلسه دستورالعل کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها بررسی و پیشنهادهایی از قبیل دسترسی قاضی کشیک به ابزارهایی مانند شبکه اینترنت، تفهیم اتهام متهمان برای معرفی کفیل در اولین فرصت توسط نیروی انتظامی، آموزش همگانی وعمومی، استخراج و مدیریت  آمار زندانیانی که به واسطه قرار تامین وثیقه روانه زندان شده اند، نظارت دقیق بر قرارهای تامین صادره وترغیب و تشویق قضات  در جهت صدور احکام قرار مطرح شد.

همچنین استقرار شعب کشیک برای اداره ثبت و پزشکی قانونی از دیگر موارد پیشنهادی در این جلسه بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *